Vauvan aamupesut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias tyhmä

Vieras
Ainakin meidän sairaalassa (ja muuallakin) opetettiin vauvan pesut: putsataan silmät, putsataan korvat, pestään kädet, harjataan tukka, pestään kasvot jne. käyttäen vanulappuja tms. ja pumpulipuikkoja.
Kuinka kauan te olette kotona noudattaneet tällaista systeemiä, ja milloin olette ihan alkaneet hanan alla käsiä ja kasvoja aamu/iltapesujen yhteydessä huuhtomaan?
Ja koskas olette aloittaneet ns. iltapesut (ja mitä silloin) niinä iltoina kun ei kylvetä?

Mä ainakin lopetin silmien pesun hyvin nopeasti kotioloissa... Oon niin laiska ;) Hiukset harjaan vieläkin joka aamu (tyttö9kk) ja aamuisin pesen hanan alla pyllyn ja naaman & Kädet, ton naamapesun ja käsien pesun aloitin ehkä n. 4kk:den ikäisenä noin vakituiseeen... Pyllyn pesin tietysti aamuin illoin jo vastasyntyneestä... Korvat putsaan, kun muistan... naama pesin vastasyntyneenä, kun selvästi likainen ihan hanan alla...

Meillä kylvetään joka ilta, koska vauva (viikkoa vaille 4kk) pitää siitä niin kovasti. Sairaalassa opetetun aamupesun lopetin suunnilleen seuraavana päivänä kun sairaalasta kotiin päästiin. Oon putsannut silmiä, korvia jne tarpeen mukaan. Hiuksia ei tule harjattua, kun niitä ei vauvan päässä ole :) Pylly pestään tarpeen mukaan ja vaipan vaihdon yhteydessä pyyhkäisen paikat puhdistusliinoilla, niin ei pääse vesi kuivattamaan ihoa.

meillä kans kylvetään joka ilta, joten en aamusin pese muuta kuin pyllyn hanan alla. eihän sitä nyt yöllä niin paljon likaannu.. ihan maalaisjärjellä hyvä tulee.

En edes muista, että neuvottiinko sairaalassa pesemään aamulla. Neuvolassa meille neuvottiin, että kylvettäminen illalla vois auttaa vauvaa rauhoittumaan yöunille.
Silmien pesusta vauva ei tykännyt yhtään, joten se jäi jo aika alussa pois jokapäiväisistä pesutoimenpiteistä.
Eihän joka ilta vauvaa tarvitse kylvettää, eikä kannatakaan, ettei iho kuivu.

Minä olen puhdistanut lasteni kasvot, korvan taukset,kädet ja silmät vauvasta asti joka aamu ja ilta ja pesen vanhemman edelleen joka aamu (1v8kk) sekä vauvan joka 3,5kk. Vauvalta puhdistan silmät vanulapuilla, molemmat silmät omalla lapulla ja kuivaan molemmat silmät omalla kuivalla lapulla. Kädet ja erityisesti sormien välit putsaan märällä topsulla, molemmat kädet omalla ja kuivaan molemmat omalla kuivalla topsulla. Kasvot ja korvantaukset puhdistan myös märällä vanulapulla ja kuivaan kuivalla lapulla. Näin teen siis joka aamu heti herättyämmme, vaihdamme yöpuvun pois, otamme d-vitamiinit ja sit aamutissi. Illalla sama pesu, yöpuku päälle, ilta tissi ja nukkumaan. Vanulapuista ja topsuista taisin esikoisen kans luopua tos puolen vuoden tietämillä kun, iltapesuun tuli hampaiden pesu mukaan, ni sit iltapuuron jälkeen hampaiden pesulle ja kasvot sekä kädet puhtaaksi myös. Näin minä olen tehnyt ja näin aijon tehdä. =o)

Moikka!

Olettepa ahkeria, en erityisesti pese vauvaa rutiininomaisesti joka aamu tms. Vauva on nyt 4 kk, ja ollaan tähän mennessä käyty joka ikinen ilta kylvyssä ja sen jälkeen suihkussa, mitään aamupesuja en harrastele, ei ole tullut mieleenkään, pesen vauvan kädet päivällä silloin kun tarvis ja naaman pyyhin kosteuspyyhkeellä. Ja tuosta ihon kuivumisesta, on kovin yksilöllistä. En ole ainuttakaan tippaa vauvaan rasvaa laittanut tähän mennessä. Mutta ehkä pitää ruveta olemaan ahkerampi ja pesemään noita käsiä päivällä useammin, siinä olen ollut kovin laiska. :)

ihan alusta asti olen pessyt vauvan (nyt 6 kk) kasvot, silmät, korvan taustat ja kädet vedellä aamuisin. Joka ilta kylvetään kun vauva tykkää siitä niin älyttömästi :) Koskaan ei ole tarvinnut rasvata ihoa joten kylpyjä saa harrastaa niin paljon kuin vaan jaksaa :D Helteillä ollaankin kylvetty monta kertaa päivässä kun hikeä pukkaa...

Yhteistyössä