G:vauva 8kk ja kehitys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiteenä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiteenä"

Vieras
Mitä kaikkea teidän vauvat 8kk ikäisenä on osannut? Tää ei ole kilpailu, vaan ihan mukavaa olisi kuulla, mitä kaikkea tämän ikäiset vauvat puuhailee.
Meillä pienokainen opettelee juomaan nokkamukista, ei vaan tarpeeksi osaa vielä kallistaa nokkamukia (harvoin onnistuu).
Karhukävelyä treenataan ja tukea vasten on pari kertaa noussut seisomaan.
Ääntelee, vaan sanoja ei tule. On sellaista "papapa" ja "vävvävväv" juttua paljon :)
Osaa olla piilosta, menee itsekkin hetkeksi peiton alle piiloon ja sitten kurkistaa ja hymyilee leveästi.
Pinsettiotteella osaa esim. maissinaksun palasen viedä suuhun.

Meidän nousee tukea vasten ja osaa istua polvi-istunnassa,nokkamukista juo vettä ylpeänä.Osaa virnistellä ilkikurisesti kun on luvattomilla teillä.:D Juttua tulee ihan mahdottomasti ja mikään ei ole turvassa,aukioleva vessan ovi tai tiskikone saa heti pienen tutkijan paikalle.Osaa myös kiukutella kun menen käymään toisessa kerroksessa yksin.Ja kädet nappaa kaiken mikä tippuu ja myös kaiken johon yltää.

meillä 7-kk mutta kerron kuitenkin:
ryömii vauhdilla koiranruokakupille/sähköjohtoihin/lattiakaivolle ym. kiellettyyn mitkä kiinnostavat :), konttausasennossa peruuttaa, karhunkävelyä harjoittelee kovasti, osaa leikkiä itse piilosta, hakata lelulla toista lelua, komentaa ja pärisyttää, kikattaa ääneen ihan hassuille jutuille, nousee itse istumaan.

Meillä tyttö kököttää milloin millaisessa asennossa, mutta lattialla normaalissa asennossa ei osaa istua.. kaatuu heti :) Tuo irvistely ja virnistely on ihanaa. Tänään purskahdin nauruun, kun ilmeili mukavasti.. ja lisää vaan nauratti, kun vauvakin alkoi ääneen nauramaan minun nauramiselle.

Meillä kohta 8kk tyttö. Ei ryömi, liikkuu peruuttamalla ja akselinsa ympäri pyörimällä. Nousee konttausasentoon ja kohta näyttää lähtevän liikkeellekin eli ryömiminen jää näköjään väliin..:) Pystyyn nouseminen tuntuisi jo kiinnostavan (ei vielä pääse, vaikka tuesta kiinni jo ottaa). Seisoo tukea vasten jos auttaa siihen. Istuu ilman tukea. Taaksepäin saattaa vielä kaatua, joten lähettyvillä pitää itse olla. Yleensä kuitenkin pysyy ja korjailee itse asentoa käsillä.

Lelujen paukuttaminen on mukavaa. Kikattaa hassuille jutuille. Leikkii harsolla piilosta.

Juo nokkamukista, täytyy olla suht täysi muki, että saa kallistettua juomaa suuhun asti.

Meillä tuli jo 9kk täyteen, mutta 8kk paikkeilla oppi kävelemään tukien (esikoinen saman ikäisenä ryömi vasta), juo nokkamukista itse (esikoinen ei huolinut edes pulloa),
päristeli, kikatteli ja sai nauruhepuleita, komensi ja päpätti, huusi äitiä (tämä voi olla mielenharhakin, mutta myös isä ja isovanhemmat sen vahvisti). Pinsettiote on hallussa ollut 6kk lähtien.
Kissa kiinnostaa mahottomasti ja sen perässä pitää edelleen kontata vauhdilla jos siitä vaikka saisi kiinni ennen kuin kielletään ja haetaan pois.

Meidän 8kk konttaa jumalatonta kyytiä, nousee seisomaan ilman tukea, kävelee tukea vasten, juo itse nokkamukista, kiipeää joka paikkaan, tunnistaa nimensä ja mitä tarkoittaa äiti, isi, syömään, nukkumaan, sanoo äiti, isi, ruoan jälkeen kiitti, Otti(koiran nimi Ossi),tissi, ei, täti,toistelee välillä heti sanoja, leikkii piilosta ja hippaa(eli jahtaa vanhempia tai lähtee karkuun kun vanhemmat jahtaa häntä), osaa pinsettiotteen, tietää mitä saa ja ei saa tehdä(tekee välillä nauraen silti), rakastaa imuroimista eli rientää paikalle heti kun kuulee imurin otettavan kaapista ja sitten imuroinnin ajan kulkee imurista kiinni pitäen perässä, jos asia ei mene niinkuin hän haluaa niin murisee hetken istualtaan ja pui nyrkkiä ja sitten kiitää lähimmän seinän luokse ja "hakkaa" päätään seinään(eli toooodella hitaasti muksii päätään seinään ettei varmasti satu)

Täällä myös 8 kk. Istuu, konttaa hurjaa vauhtia, nousee tukea vasten seisomaan, osaa pinsettiotteen, juo nokkamukista (välillä täytyy kyl käännellä mukia oikein päin). "Puhe" on vasta tasolla papapapa, vavvavvvaaa... Brion kävelyvaunu on meillä ollut ihan ehdoton, ja uskonkin sen edistäneen tuota ylös pyrkimistä aikalailla. Konttauksen hokaamisen jälkeen, nousi jaloillensa kyl tosi nopsasti. Varmaan 2 viikon jälkeen.. Vaunuilla kävellään joka päivä vauvan jaksamisen mukaan. Muuten menee "itse", mut aikuinen työntää vaunuja sitä mukaan kun vauva ottaa askeleita, ja samalla estää vaunuja liukumasta liian lujaa eteenpäin. Suosittelen vaunuja, meillä vauva tykkää hurjasti, eikä ole investointina suuri. http://www.sokos.fi/sokos/portal?a_Visit:dockat=0b019b36800449ea09019b3680836ba1&pageName=artikkeli

Yhteistyössä