10 kk ja kehitys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninni

Vieras
Mulla 10 kk vanha tytteli. ensimmäinen on, joten en oikeen tiedä mitä pitäs osata ja mitä ei, joten kertokaahan millasia teidän kullannuput on? En halua vertailla enkä arvostella tms. vaan ihan vain, kun ei ole mitään tietoa taitotasosta yms.

Meillä tällanen tapaus:

-Kävelee tukea vasten ja taaperokärryn kanssa (muuten toki konttaa)
-Taputtaa käsiä pyynnöstä ja itsenäisesti
-Suukottaa
-vilkuttaa
-koputtaa matkien (esim. itse pöytään ja vauva perästä)
-tanssii (kuten varmaan kaikki vauvat :) )
-osaa mennä piiloon (esim. nostaa peiton kasvojen eteen ja sieltä pilkistää)
-poimii pieniä esineitä
-tyhjentää lelulaatikot yms. korit
- syö sormin naksuja yms.
-syö 2 puuroa, 2 muuta ateriaa päivässä
-vierastaa uusia ihmisiä, tuttuja ei
-halailee
Yrittää jutella (ätätätät, daadaa, jaa, joo, juu (ei ymmärrä merkitystä), oi, ei, valo yms.
-ymmärtää kuka on äiti, isä, mummo, tule, mennään, puetaan, taputetaan, vilkutetaan ja ei saa
-saa pallon käsiinsä lattialta ja konttaa esineet kädessä paikasta toiseen
-nousee kaikkea vasten seisomaan

Puuttuuko jotain mitä pitäs osata?

Meillä tyttö tasan 8kk ja sun listasta nämä on tytöllä hallussa

-Suukottaa
-vilkuttaa
-koputtaa matkien (esim. itse pöytään ja vauva perästä
-osaa mennä piiloon (esim. nostaa peiton kasvojen eteen ja ottaa sen pois)
-poimii pieniä esineitä
-halailee
Yrittää jutella (ätätätät, daadaa, bähbäh, aavaa (tyttö aada), eiei, äpä (meillä lemmikki väpä nimeltään)

ei tuu kauheesti asioita mieleen mutta osaako juoda nokkamukista ja kallistaa sitä itse? osaako näyttää missä on lamppu, lusikka, tuoli, auto, varpaat ym? tai jotain vastaavia helppoja sanoja mitä on tullut teillä käytettyä?

Meidän huomenna 8-kuinen poika ei suukota, vilkuta eikä edes yritä nousta seisomaan. Konttausasento on löytynyt, muttei vielä oikein pääse sillä etenemään (ryömii kyllä) ja istuu tuettuna. :O

osaa kallistaa nokkamukia ja saa juotuakin jos siellä on tarpeeksi maitoa tms. jos vaan vähän niin sitten pitää antaa kallistusapua.
jos sanoo esim. lamppu tai valo niin kattoo heti ylös ja alkaa selittämään mutta ei varsinaisesti osoita niitä.

Ai niin, valokuvista tunnistaa läheisten kuvat (esimerkiksi jos kuvassa on mummo ja hän on samassa talossa niin katsoo mummoon päin)
ja jos taas kuvassa on vieraampi henkilö niin ei kommentoi samoin.

Äitin luo tulee hokien "ätä ätä" eli ilmeisesti hakee äiti- sanaa.

-kuvakirjoja malttaa katsella ja osaa itse kääntää sivuja
- osaa mennä ovelle vastaan, kun isi tulee töistä (siis jos kysyy ennen tuloa, kun itse kuulen tulevan, että tuleeko isi niin menee vastaan eteiseen)
-osaa laittaa lusikan suuhun vaikka ruoka ei siinä aina pysy

Kyselen, kun alussa oli meillä vähän huolta ja murhetta lapsen suhteen (kaikki osoittautui kyllä olevan hyvin ja normaalisti) mutta äiti ei vaan heti osaa luottaa, että lapsella kaikki hyvin vaikka musta näyttääkin siltä että olisi...?

Alkuperäinen kirjoittaja Apuva..:
Meidän huomenna 8-kuinen poika ei suukota, vilkuta eikä edes yritä nousta seisomaan. Konttausasento on löytynyt, muttei vielä oikein pääse sillä etenemään (ryömii kyllä) ja istuu tuettuna. :O

Meillä taisi kontata tuossa 8kk ja vilkuttaa samaan aikaan. Seisomaan nousi 8,5 kk vanhana. Ehkä huolin liikakin, kuten tuossa jo aiemmin mainitsin. Niin ja istumaan oppi itse (osas konttausasenosta mennä istumaan 8kk)

Alkuperäinen kirjoittaja Apuva..:

Meillä taisi kontata tuossa 8kk ja vilkuttaa samaan aikaan. Seisomaan nousi 8,5 kk vanhana. Ehkä huolin liikakin, kuten tuossa jo aiemmin mainitsin. Niin ja istumaan oppi itse (osas konttausasenosta mennä istumaan 8kk)

niin ei noi mun kysymät jutut oo mitään sellasia mitä pitäis osata, noi mun lapsi vaan osas tollon. sun lapses on tosi hyvällä mallilla. omani oppis nousemaan istumaan vasta 10kk ikäsenä, seisomaan pari kuukautta sitten ja nyt 1v 7kk osaa ottaa vasta kymmenisen askelta. ihan normaali mun tyttöni silti on. niin myös tollon 10kk ikäsenä oppis ryömimään ja siitä pian konttaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
niin ei noi mun kysymät jutut oo mitään sellasia mitä pitäis osata, noi mun lapsi vaan osas tollon. sun lapses on tosi hyvällä mallilla. omani oppis nousemaan istumaan vasta 10kk ikäsenä, seisomaan pari kuukautta sitten ja nyt 1v 7kk osaa ottaa vasta kymmenisen askelta. ihan normaali mun tyttöni silti on. niin myös tollon 10kk ikäsenä oppis ryömimään ja siitä pian konttaamaan.

Tosiaan edelleenkään en halua vertailla kenenkään lapsia omaani sillä jokainehnhankehittyy niin omaan tahtiinsa. Se alun "pelottelu" vaan mitä meidän kohdalle sattui vaikeasta synnytyksestä johtuen ja sit vielä, kun on esikoinen niin saa aina huolimaan ihan turhasta. Lähipiirissäkään ei oo saman ikäsiä lapsia, että näkis ees suurinpiirtein miten nää pikkuset kehittyy.

Kiitos, kun vastailette!

Meillä 10kk poika tekee muuten samat asiat mutta juttua ei paljon tule. Pitäisiköhän olla huolissaan? Tuntuu että muut samanikäiset tyyliin sanoo sanoja mutta ei meillä :'(

Alkuperäinen kirjoittaja HK:
Meillä 10kk poika tekee muuten samat asiat mutta juttua ei paljon tule. Pitäisiköhän olla huolissaan? Tuntuu että muut samanikäiset tyyliin sanoo sanoja mutta ei meillä :'(

No ei varmaankaan vielä tarvii olla kauheen huolissaan? Meillä tuo neitokainen ei ainakaan siis osaa yhdistää vielä paljonkaan sanoja asioihin. Eli siis "ätä" on varmaan äiti ja lamppu / valo niin kattelee kattoon ja noi taputukset yms, mutta ei sinäsä "puhu".

Juttuahan siis tulee paljonkin tyyliin: dädado, kato, ananananana anna, mamma, pappa, pöö, paa, pää, ei ei ei yms. Jutteleeko sun pieni tähän tyyliin kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ei varmaankaan vielä tarvii olla kauheen huolissaan? Meillä tuo neitokainen ei ainakaan siis osaa yhdistää vielä paljonkaan sanoja asioihin. Eli siis "ätä" on varmaan äiti ja lamppu / valo niin kattelee kattoon ja noi taputukset yms, mutta ei sinäsä "puhu".

Juttuahan siis tulee paljonkin tyyliin: dädado, kato, ananananana anna, mamma, pappa, pöö, paa, pää, ei ei ei yms. Jutteleeko sun pieni tähän tyyliin kanssa?

Joskus tavuttelee ämmämäämää tmv. Osaa kyllä yhdistää sanat äiti ja isä oikeisiin ihmisiin ja on muuten virkeä sekä iloinen. Päristelee, virka-yskii ja kiljahtelee

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joskus tavuttelee ämmämäämää tmv. Osaa kyllä yhdistää sanat äiti ja isä oikeisiin ihmisiin ja on muuten virkeä sekä iloinen. Päristelee, virka-yskii ja kiljahtelee

No sittenhän hän siitä harjoittelee jo keskustelemista joten en olisi huolissani. se varmaan huolettaisi jos ei mitään sanoisi.

Mun mielestä sun lapsesi on hyvin kehittynyt, ainakin mitä omaani vertaan. Oikeasti mä en tiedä mitä pitäisi ja mitä ei pitäisi osata. Kaveripiirin lapsiin verrattuna omani tuntuu melko normaalilta, mutta onhan lapsissa isoja eroja, missä vaiheessa oppivat mitäkin.

Meillä onnistuu nämä:

-Kävelee tukea vasten ja taaperokärryn kanssa (muuten toki konttaa)

-Suukottaa
Tämä hieman "omintakeisesti", mutta suukotusta se varmaan on olevinaan

-vilkuttaa
Tätä kovasti opetettu, muttei ole ilmeisesti tajunnut

-koputtaa matkien (esim. itse pöytään ja vauva perästä)
Koputusta ei ole edes tullut koskaan kokeiltua. Taputtaminen pöytään kyllä onnistuu.

-tanssii (kuten varmaan kaikki vauvat :) )
En mä ole tuon havainnut erityisesti tanssivan, vaikka muuten liikunnallinen onkin. Meillä ei toisaalta ole musiikkia oikeastaan koskaan päällä. Lauleskelen kyllä ja siihen vauva usein yhtyy epämääräisellä ölinällä:D

-osaa mennä piiloon (esim. nostaa peiton kasvojen eteen ja sieltä pilkistää)

-poimii pieniä esineitä

Tämän lisäksi yrittää laittaa tavaroita takaisin koreihin, hyllylle, naulakkoon yms. Viimeisin toki ei vielä onnistu. Lisäksi jonkinlaista yritystä laittaa palikkalaatikkoon palikoita rei'istä, jokusen kerran onnistuenkin. En tiedä onko ollut enemmän vahinko.

Tämän lisäksi välillä eroahdistusta, jos äitiä ei näy.

-halailee

-Yrittää jutella (ätätätät, daadaa, jaa, joo, juu (ei ymmärrä merkitystä), oi, ei, valo yms.
Kuten jonkun toisenkin lapsi, meidän sanoo "mämmämmää" ja muuta vastaavaa, muttei oikein mitään mitä voisi tulkita oikeaksi sanaksi. En tiedä yrittääkö oikeasti jutella vai onko oma ääni vain kiva.

-ymmärtää kuka on äiti, isä, mummo, tule, mennään, puetaan, taputetaan, vilkutetaan ja ei saa
En ole havainnut näitä tajuavan. Tosin en ole kiinnittänyt huomiota.

Meillä suosikki on tunkea lelu suuhun ja sitten kontata. Pääsee ilmeisesti lujempaa.

Sama täällä. On myös tajunnut, että tavaroiden päälle voi kiivetä seisomaan, jotta yltää korkeammalle.

- Katselee kuvakirjoja ja kääntelee sivuja. Erityisesti kurkistuskirjat ovat kivoja.

Lisäksi meillä:
- Antaa joskus käteen tavaraa
- Repii ja syö kaikki paperit mitä saa käsiinsä, erityisesti mainokset

Lisäksi meillä:9,5kk!
- Antaa joskus käteen tavaraa
- Repii ja syö kaikki paperit mitä saa käsiinsä, erityisesti mainokset

Meillä taitaa olla aikalailla samat taitotasot sitten!

meillä kanssa ymmärtää kun sanotaan unien jälkeen, että " anna tutti äitille / isälle yms" niin antaa tutin heti käteen ja palloa heittää /vierittää lattiaa pitkin.
Mainosten syöminen on tosiaan pop ja sitten kontatessaan osaa sulkea vessan oven / aukoa muita ovia jotka on tiellä yms.

Yhteistyössä