G: vappumenu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entiedäen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei varmaan mitään erityistä, tai ehkä nakkeja ja perunasalaattia ja juon simaa. Mä olen vapun vauvan kanssa kahdestaan kotona kun mies on töissä aamusta iltaan molemmat päivät.

siman laitan huomenna, ja munkkeja paistan varmasti. Sit syödään tankoparsaa, lohta ja hollandaisekastiketta. Perunasaalaattiakin vois tehdä ja jos ilmat sallii, niin sit grillataan vartaita.

suunnitteilla oli grillaillua en sitten tiedä sen tarkemmin että mitä mutta sitten siihen lisäks salaattia, patonkia, nakkeja nyt ainaski ja halukkaat juo simaa. munkkeja pitäis kans tehdä mutta taidan sälyttää sen naapurissa asuvalle siskolle ku se on vähän parempi noissa leipomis hommissa :D jos löytäis jostain uusia perunoita (ei tietty suomalaisia vielä tuu löytää mutta)niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26128415:
Löysin vihdoinkin kaupasta argaaniöljyä, joten vappuaaton menu tulee olemaan marokkolaista. Tarkemmin en vielä tiedä, mitä.

Mi calificado Doña Kiettiönoita,

Kertoisistko miten argaaniöljyä käytetään?

Paistamiseen (ei kait) vai maustamiseen, kuten esim. suoraan sellaisenaan salaattiin (miedon hienostunut maku sellaisenaan, ehkä?), vai onko se maultaan kovinkin vomakasta, kuten esim. joku manteliöljy.

Gracias, mi ameno amiga. :)

Ihan normiruokaa, mitä muulloinkin. Ei varmaan poikkea tavanomaisesta millään lailla. Nakkia ja perunasalaattia varmaan joo, mutta syödään me sitä usein muulloikin. Ollaankohan ainoita jotka ei välitä panostaa tallaisten päivien ruokiin? Lueskelin viimeksi täältä pääsiäismenuita, ihania herkutuksia ihmiset laittavat kyllä, meillä syötiin nakkikastiketta ja pottumuusia. Olen kokenut että parempi meillä tehdä ruokaa joka uppoaa kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja enigmático;26128501:
Mi calificado Doña Kiettiönoita,

Kertoisistko miten argaaniöljyä käytetään?

Paistamiseen (ei kait) vai maustamiseen, kuten esim. suoraan sellaisenaan salaattiin (miedon hienostunut maku sellaisenaan, ehkä?), vai onko se maultaan kovinkin vomakasta, kuten esim. joku manteliöljy.

Gracias, mi ameno amiga. :)
Ei paistamiseen vaan maustamiseen. Mullakin vasta ekaa kertaa koko öljyä, joten ei ole omakohtaista kokemusta sen käytöstä. Olen selaillut jonkin verran marokkolaisen keittiön keittokirjoja ja olen asian suhteen "viisaampi" vapun jälkeen :D

[QUOTE="vieras";26128253]ei varmaan mitään erityistä, tai ehkä nakkeja ja perunasalaattia ja juon simaa. Mä olen vapun vauvan kanssa kahdestaan kotona kun mies on töissä aamusta iltaan molemmat päivät.[/QUOTE]

Milloin vapusta on tullut kaksi päiväinen?

Meillä vietetään just sunnuntaina ennen vappua 1v ja 6v synttäreitä. Silloin grillataan makkaraa ja savustetaan lohta. Lisäksi sitte salaatteja, patokia, levitteitä. Ja jälkkäriksi täytekakkua ja vastapaistettuja munkkeja =)

[QUOTE="jaa";26128661]Milloin vapusta on tullut kaksi päiväinen?[/QUOTE]

Vappuaatto, vappupäivä. Kaksi päivää. Vai tuliko jotenkin yllätyksenä että molempina juhlitaan?

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;26128597:
Ihan normiruokaa, mitä muulloinkin. Ei varmaan poikkea tavanomaisesta millään lailla. Nakkia ja perunasalaattia varmaan joo, mutta syödään me sitä usein muulloikin. Ollaankohan ainoita jotka ei välitä panostaa tallaisten päivien ruokiin? Lueskelin viimeksi täältä pääsiäismenuita, ihania herkutuksia ihmiset laittavat kyllä, meillä syötiin nakkikastiketta ja pottumuusia. Olen kokenut että parempi meillä tehdä ruokaa joka uppoaa kaikille.

No aika moni, varsinkin jos nauttii ruoanlaitosta, tekee menut pyhille. Monen perheen juhlakulttuuriin kuuluu sellainen. Meilläkin iso osa juhlaa on se ruoka mitä silloin syödään, lapsetkin osaavat niitä odottaa ja niistä nautitaan täysin rinnoin. Joskus jopa huippunirsot lapsivieraat ovat tempautuneet tunnelmaan ja syöneet mitä "ihmeellisimpiä" herkkuja toisten mallista.

Ei toisella lailla tekeminen kuitenkaan väärin ole, tai jotenkin huonompi asia. Teette juuri niin kuin teidän perheelle hyvältä tuntuu. :)

[QUOTE="Jenis";26128732]Vappuaatto, vappupäivä. Kaksi päivää. Vai tuliko jotenkin yllätyksenä että molempina juhlitaan?[/QUOTE]

Näin. Aattoiltana se Vapun juhlinta alkaa melko lailla joka paikassa (aika moni kauppakin ym. menee aiemmin kiinni) vaikka sinänsä normaali päivä onkin.

Hei, oikein ihania vartaita voiskin tehdä pitkästä aikaa grillikyljen seuraksi..

Parhaimmat reseptit jakoon!! Keittis ja muutkin, olisko sulla jotain huippuhyvää, erikoisempaa varrasreseptiä?? Tavanomaiset on jo moneen kertaan kokkailtu.

Hei, oikein ihania vartaita voiskin tehdä pitkästä aikaa grillikyljen seuraksi..

Parhaimmat reseptit jakoon!! Keittis ja muutkin, olisko sulla jotain huippuhyvää, erikoisempaa varrasreseptiä?? Tavanomaiset on jo moneen kertaan kokkailtu.
Tämä ei ole mitenkään erityinen, mutta tykkään itse vartaista, joissa on jättikatkarapuja, vihreää paprikaa, sipulia ja sitruunalohkoja. Jos tykkää broilerista, voi vaihtelun vuoksi tehdä sille marinadin esim jugurtista, garam masalasta, valkosipulista ja tuoreesta inkivääristä.

No aika moni, varsinkin jos nauttii ruoanlaitosta, tekee menut pyhille. Monen perheen juhlakulttuuriin kuuluu sellainen. Meilläkin iso osa juhlaa on se ruoka mitä silloin syödään, lapsetkin osaavat niitä odottaa ja niistä nautitaan täysin rinnoin. Joskus jopa huippunirsot lapsivieraat ovat tempautuneet tunnelmaan ja syöneet mitä "ihmeellisimpiä" herkkuja toisten mallista.

Ei toisella lailla tekeminen kuitenkaan väärin ole, tai jotenkin huonompi asia. Teette juuri niin kuin teidän perheelle hyvältä tuntuu. :)

Totta :) Ennen lapsia mulla oli tapana käydä ystävien kanssa juhlimassa vappuaattona. Kuten myös juhannusaattona ja uudenvuodenaattonakin. Kun tuli lapsia, alettiin juhlia kotona lasten ja lapsiperheiden kanssa. Ja nyt, kun lapset ovat aikuisia ja niillä on omat menonsa aatoiksi, juhlitaan me wanhukset (= mun vanhemmat ja siskoni) keskenämme.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26128866:
Tämä ei ole mitenkään erityinen, mutta tykkään itse vartaista, joissa on jättikatkarapuja, vihreää paprikaa, sipulia ja sitruunalohkoja. Jos tykkää broilerista, voi vaihtelun vuoksi tehdä sille marinadin esim jugurtista, garam masalasta, valkosipulista ja tuoreesta inkivääristä.

Jep!!

Siinä ne, molemmat tulee kokeiluun Vappuna!! Kiitos taas, sinuun voi aina luottaa! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26128656:
Ei paistamiseen vaan maustamiseen. Mullakin vasta ekaa kertaa koko öljyä, joten ei ole omakohtaista kokemusta sen käytöstä. Olen selaillut jonkin verran marokkolaisen keittiön keittokirjoja ja olen asian suhteen "viisaampi" vapun jälkeen :D

Låter lovande...och...låtar kokande. Maukkaaltakin. Opinpa taas uuden erikoisen asian (argaaniöljy) ja jään tässä sitten nyt vain odottelemaan vapun jälkeistä aikaa innokkaamin kuin itse vappua. Ehkäpä poikkean taas palstalla, ja jos satumme kohtaamaan, niin otan asian puheeksi. Kevättä sinulle!

Yhteistyössä