G: TIETOA TAI KOKEMUSTA KILPIRAUHASEN ONGELMISTA RASKAUDEN AIKANA?

Hei,

Laitoin saman kysymyksen tuonne odotuspuolelle, mutta pääsen niin harvoin koneelle, että kysynpä asiaa täältäkin, jos joku tietäisi tai voisi kertoa tietojaan/ kokemuksiaan...

Olen raskaana, huomenna rv. 16+0. Minulla on koko ajan ollut ongelmaa kilpirauhasen vajaatoiminnan arvojen kanssa. Arvot olivat jo ennen raskautta pielessä (mikä olisi neuvolantäti/ kätilön mielestä pitänyt estää raskautumisen...) ja koko tämän raskausajan enemmän tai vähemmän pielessä...

Ei-raskaana olevilla tavoitearvo on noin 4, raskaana ollessa vain 2.

Minulla on ollut arvoina alussa 7,6, sitten 4,? sitten 5,6 ja koko ajan on lääkettä lisätty! Arvojen olisi siis todellakin pitänyt laskea!!

Olen valitettavasti lukenut siitä, että nämä asiat vaikuttavat lapseen esim. aivojen kehitykseen. Aamulla menen lääkärille asiassa. Terveyskeskus lääkäri siirtää lähetteen laittoa elokuun lopulle (jolloin raskaus jo yli puolen välin!) Hän vain totesi, että joskus tasapainoa ei löydy ja ehkä tarpeeni on vain niin suuri nyt. Lapsen kehitys kysymykseen hän totesi, että jos ei koko raskausaikaa ole arvot pielessä niin ei ole vaaraa... En voi uskoa tätä!!

Menenkin nyt yksityiselle lääkärille... Hän on tutustunut tapaukseeni ja aamulla tavataan.

Silti kaipaisin kokemuksia ja tietoa Teiltä! Onko jollakin asiasta tietoa tai kokemusta?! Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos joku voisi asiallisesti vastata ja kertoa... Huoli on kova. Tämä on kolmas lapsemme.

Vastailkaa, jos voitte. Kiitos kaunis. :flower:
 
joo
mulla on vajaatoiminta olemassaan. Viikolla 6 TSH oli 8,7, sit 4vkoa myöhemmin 3,jotain ja sit 4vkoa myöhemmmin normaalit, eli 1-2. Pysyivät sit koko raskauden hyvin hoitotasolla, mut olivat siis alussa tosi perseellään. Tervepoika syntyi ja täysin normisti on kehittynyt, nyt taaperoiässä. Mut synnytyksen jälkeen oma olo oli ihan karmea. Ekan vuoden arvot oli ihan sekas. Lopetin tän takia imetyksenkin, mut ei ne korjaantunut. Verikokeet otettiin varmaan 10 kertaa ja yhtä kertaa lukuunottamatta lääkitystä muutettiin joka kerta. Se oli kamalaa. Mut älä siis vielä murehdi, tiedän ettei se ole helppoa, mut itse lohdutin itteeni sillä, että on paljon ihmisiä joilla arvot on koko raskauden tuota luokkaa niin ettei niistä edes tiedetä. Ja mulla tuo lääkkeen määrä siis lisi raskausaikana 1-> 1 3/4 tbl että ihan pieni nosto ei tosiaan riittänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
mulla on vajaatoiminta olemassaan. Viikolla 6 TSH oli 8,7, sit 4vkoa myöhemmin 3,jotain ja sit 4vkoa myöhemmmin normaalit, eli 1-2. Pysyivät sit koko raskauden hyvin hoitotasolla, mut olivat siis alussa tosi perseellään. Tervepoika syntyi ja täysin normisti on kehittynyt, nyt taaperoiässä. Mut synnytyksen jälkeen oma olo oli ihan karmea. Ekan vuoden arvot oli ihan sekas. Lopetin tän takia imetyksenkin, mut ei ne korjaantunut. Verikokeet otettiin varmaan 10 kertaa ja yhtä kertaa lukuunottamatta lääkitystä muutettiin joka kerta. Se oli kamalaa. Mut älä siis vielä murehdi, tiedän ettei se ole helppoa, mut itse lohdutin itteeni sillä, että on paljon ihmisiä joilla arvot on koko raskauden tuota luokkaa niin ettei niistä edes tiedetä. Ja mulla tuo lääkkeen määrä siis lisi raskausaikana 1-> 1 3/4 tbl että ihan pieni nosto ei tosiaan riittänyt.



:flower: =)

Kiitos kaunis sinulle! Muutama kannustava sanakin auttaa tässä huolen keskellä! Mulla nostettu määriä tosi paljon. Aiemmin oli 1 tabl/ pvä, nyt jo 2,5 menee päivässä. Josko huomenna olisi viisaampi. Kiitos sinulle vielä kerran.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja Oskari Olematon:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
mulla on vajaatoiminta olemassaan. Viikolla 6 TSH oli 8,7, sit 4vkoa myöhemmin 3,jotain ja sit 4vkoa myöhemmmin normaalit, eli 1-2. Pysyivät sit koko raskauden hyvin hoitotasolla, mut olivat siis alussa tosi perseellään. Tervepoika syntyi ja täysin normisti on kehittynyt, nyt taaperoiässä. Mut synnytyksen jälkeen oma olo oli ihan karmea. Ekan vuoden arvot oli ihan sekas. Lopetin tän takia imetyksenkin, mut ei ne korjaantunut. Verikokeet otettiin varmaan 10 kertaa ja yhtä kertaa lukuunottamatta lääkitystä muutettiin joka kerta. Se oli kamalaa. Mut älä siis vielä murehdi, tiedän ettei se ole helppoa, mut itse lohdutin itteeni sillä, että on paljon ihmisiä joilla arvot on koko raskauden tuota luokkaa niin ettei niistä edes tiedetä. Ja mulla tuo lääkkeen määrä siis lisi raskausaikana 1-> 1 3/4 tbl että ihan pieni nosto ei tosiaan riittänyt.

onpas tosiaan iso nosto. Onko sulla ollut vajaatoiminta jo pitkään? Onko otettu vesta-aineet? Mietin vaan, että onko sulla joku akuuttitulehdus, kun tuo lääke ei tunnu purevan. Mut tsemppiä tosiaan kovasti! Itse olen nyt uudestaan raskaana aivan alussa ja taas oli liian korkeet lähtöarvot. Tosin vaan 3,7, mutta nostoa tuli taas reilusti. Mun oloa hankaloittaa se, että nostot tuntuu aina rytmihäiriöinä. Ne on niin tylsiä.

:flower: =)

Kiitos kaunis sinulle! Muutama kannustava sanakin auttaa tässä huolen keskellä! Mulla nostettu määriä tosi paljon. Aiemmin oli 1 tabl/ pvä, nyt jo 2,5 menee päivässä. Josko huomenna olisi viisaampi. Kiitos sinulle vielä kerran.
 
vieras
Minulla todettiin raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin ja sitä jouduttiin kerran raskauden aikana nostamaan. Sinä sanoit että raskauden aikana raja-arvo 2, minulle taas sanottiin neuvolasta koko ajan että alle 4 kun pysyy niin on normaali! Minulla pysytteli arvot siinä kolmen ja neljän välillä. Ja itsekin olin varsinkin silloin alkuraskaudesta kun tämä vajaatoiminta todettiin tosi huolissani, mutta terve iso poika syntyi! :)
 
xxx
Hyvä, että otat asian vakavasti ja menet yksityiselle lääkärille. Siellä susta sitten toivottavasti tutkitaan myös t-4-v ja t-3-v eikä pelkästään tuo tsh. Mulla on vajaatoimintaa ollut jo jonkin aikaa eikä multa ole aikoihin edes mitattu tota tsh:ta, koska muut arvot ovat tärkeämpiä (sanoo lääkärini). Mulla arvot on pidetty lähellä viitearvojen yläpäätä ja ihan hyvin olen voinut. Raskaaksi tulin ekalla yrittämällä vaikka ikääkin on jo liki 40. Raskauden aikana vaadin arvojen jatkuvaa seurantaa ja koska en luota enää pätkääkään neuvolan tahi terveyskeskuksen lääkäreihin, kävin omalla endokrinologillani ja pyysin häneltä kirjalliset ohjeet siitä kuinka minua on hoidettava. Varmaan tiedätkin, että labrassa voit käydä ottamassa kilpirauhaskokeet ihan ilman mitään lähetteitä jos arvoja haluat seurata. Tai ainakin niin täällä Tampereella voi tehdä. Käypäs vilkaisemassa: www.kilpirauhas.info, siellä on paljon keskustelua myös raskaudesta ja kilpirauhasesta ja varmaan löydät sieltä tietoa alueesi parhaista lääkäreistä.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla todettiin raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin ja sitä jouduttiin kerran raskauden aikana nostamaan. Sinä sanoit että raskauden aikana raja-arvo 2, minulle taas sanottiin neuvolasta koko ajan että alle 4 kun pysyy niin on normaali! Minulla pysytteli arvot siinä kolmen ja neljän välillä. Ja itsekin olin varsinkin silloin alkuraskaudesta kun tämä vajaatoiminta todettiin tosi huolissani, mutta terve iso poika syntyi! :)
Hyvä että kaikki meni hyvin. Mut 4 on kyllä raskaanaolevalle aivan liiian korkea arvo ja liian korkea ilman raskauttakin. Ihan noin mahdollista seuraavaa kertaa ajatellen, niin pidä vaan puoles:). Olo on paljon parempi ja jaksaa enemmän kun arvot on mielellään alle 2.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Oskari Olematon:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
mulla on vajaatoiminta olemassaan. Viikolla 6 TSH oli 8,7, sit 4vkoa myöhemmin 3,jotain ja sit 4vkoa myöhemmmin normaalit, eli 1-2. Pysyivät sit koko raskauden hyvin hoitotasolla, mut olivat siis alussa tosi perseellään. Tervepoika syntyi ja täysin normisti on kehittynyt, nyt taaperoiässä. Mut synnytyksen jälkeen oma olo oli ihan karmea. Ekan vuoden arvot oli ihan sekas. Lopetin tän takia imetyksenkin, mut ei ne korjaantunut. Verikokeet otettiin varmaan 10 kertaa ja yhtä kertaa lukuunottamatta lääkitystä muutettiin joka kerta. Se oli kamalaa. Mut älä siis vielä murehdi, tiedän ettei se ole helppoa, mut itse lohdutin itteeni sillä, että on paljon ihmisiä joilla arvot on koko raskauden tuota luokkaa niin ettei niistä edes tiedetä. Ja mulla tuo lääkkeen määrä siis lisi raskausaikana 1-> 1 3/4 tbl että ihan pieni nosto ei tosiaan riittänyt.

onpas tosiaan iso nosto. Onko sulla ollut vajaatoiminta jo pitkään? Onko otettu vesta-aineet? Mietin vaan, että onko sulla joku akuuttitulehdus, kun tuo lääke ei tunnu purevan. Mut tsemppiä tosiaan kovasti! Itse olen nyt uudestaan raskaana aivan alussa ja taas oli liian korkeet lähtöarvot. Tosin vaan 3,7, mutta nostoa tuli taas reilusti. Mun oloa hankaloittaa se, että nostot tuntuu aina rytmihäiriöinä. Ne on niin tylsiä.

:flower: =)

Kiitos kaunis sinulle! Muutama kannustava sanakin auttaa tässä huolen keskellä! Mulla nostettu määriä tosi paljon. Aiemmin oli 1 tabl/ pvä, nyt jo 2,5 menee päivässä. Josko huomenna olisi viisaampi. Kiitos sinulle vielä kerran.
KIITOS PALJON KAIKILLE ASIAAN KOMMENTOINEILLE!

:flower: :flower:

Lääkkeen määrän nosto on todennäköisesti liian suuri. Kävin lääkärissä ja leposykkeeni on melkein 80-90 koko ajan. Lisäksi liikatoiminnan oireita on jo! Pääsen erikoislääkärille (endr.) 6 päivän kuluessa. Huoli on edelleen olemassa, mutta olen tyytyväinen, että todellakin menin yksityiselle, joka otti asiasta selkoa ja konsultoi myös erikoislääkäreitä. Nyt siis joudun vielä hiukan odottamaan...
 
mms
Minulla on vajaatoiminta ja kaksi raskautta sen aikana. En millaan muista noita arvoja mita ne oli mutta tasapaino meni aivan sekaisin, laaketta laskettiin ja nostettiin ja lopulta otin yli kaksinkertaisen maaran kuin ennen raskautta ja silti arvot ei nousseet normaaleiksi. erikoislaakari tuumasi sitten etta heittaa rukkaset tiskiin, enempaa se ei uskalla antaa. Syke nousi yli sataan, leposyke siis. Jouduin seuramaan sita ja verenpainetta kotona ja myrkytys tuli siina maarin etta kaynnistettiin 2-3 viikkoa ennen la:ta.

Molemmat raskaudet paattyivat hyvin, kaikin puolin terveet vauvat vaikkakin olivat viikkoihin nahden pienia.
 

Yhteistyössä