G: synnyttäneille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liikunta oli raskauden puolesta välistä alkaen lähinnä kävelyä ja uintia viikoittain. Kun kevät tuli, kävin vielä pyöräilemässä 30-35 viikoilla. Lisäksi kävin joogassa, sen arvelen auttaneen todella paljon asiaa, sillä olen ainut nainen suvussani, joka on synnyttänyt ajoissa, eli tasan laskettuna päivänä. Loppuvaiheessa tein päivittäin joogaharjoituksia useita kertoja. Ei niihin mennyt kuin muutamia minuutteja kerrallaan, mutta apua uskon olleen.

Kävin myös joissakin synnytystä vauhditavissa hoidoissa (Akupainantaa) ja lymfahoidossa. Tosiaan kaikki sukuni naiset ovat synnyttäneet 42+ viikoilla. Mummoni esikoinen todennäköisesti kuoli yliaikaisuuteen ja kaikki viisi lasta oli lähellä viisikiloisia (40-50-luvulla harvinaista uskoisin). Oma tyttöni oli reilu kolme kiloinen ja syntyi tasan 40+.

1. lapsesta harrastin juoksua tai no hölkkää rv 24 saakka ja sen jälkeen kuntosalilla cross trainerilla/kuntopyörällä sekä lihaskuntoa ihan raskauden viime hetkiin saakka.

2. lapsesta hölkkää rv 18-19 saakka ja sitten ihan vaan hyötyliikuntaa.

Molemmat lapseni syntyivät viikko lasketunajan jälkeen.

molemmissa raskauksissani olen harrastanut ns. hyötyliikuntaa koska autoa en omista. eli hoitanut päivittäiset kauppareissut ja muut asiat kävellen.

ensimmäinen syntyi 40+1. tässä raskaudessa harrastin pelkkää hyötyliikuntaa.
kohdunkaula oli pehmennyt, auki ja lyhentynyt viikoilla 30+, ja sain kortisoni piikit sairaalassa. liikuntakiellossa olin 35 viikoille.
synnytys kesti 21h.

seuraava syntyi 40+6. tässä raskaudessa juoksin armottomasti jatkuvaa syöttöä esikoisen perässä, (+ hoidin hänet kokonaan) siivosin ja imuroin joka päivä, (+muut kotihommat) päivittäiset kauppareissut, + muut asiat, ja kävin vielä muutaman kerran viikossa parin kilsan kävelylenkeillä. kohdunsuu oli pehmennyt viikoilla 34 ja vähän lyhentynyt.
synnytys kesti 3h, enkä edes sairaalaan ehtinyt.

Kaikilla kolmella olen liikkunut paljon, kävellyt ,pyöräillyt, kantanut taakkoja, leikannut nurmikkoa, tehnyt raksahommia. Ihan synnytykseen asti. Supistuksista en tiennyt edes synnytyksessä mitään, vatsani on koko raskausajan kova, hiukan yliajalla syntyneet, mutta suhteellisen helposti. ( supistukset on kai niitä selkäkipuja, jotka alkoi synnytysaamuina :))

Mulla fyysinen työ, koko ajan liikkeessä ja jalkojen päällä. Muuten en ole koskaan mikään liikkuja ollut, satunnaisia lenkkejä. Huono fyysinen kunto, joskin lihaksistoa työn puolesta löytyy. Raskaudessa liitoskivut pysäytti siinä rv 25 tienoilla ja loppuajaksi liikkumiseksi jäi hyvänä päivänä kauppaan, huonona jääkaapille :) Synnytys käynnistyi vesien menolla tasan rv 40. Supistuksia vaihdellen mutta ei avaavia eikä koskaan oksitosiinista huolimatta ehditty kovin pitkälle kun tuli kiireellinen sektio sikiön sydänäänten vuoksi.

En harrasta liikuntaa sen kummemin kuin mitä kävelyä muutamana päivänä viikossa ja ihan tuollasta hyötyliikuntaa. 3 raskautta meni niin, että vauvat syntyivät viikolla 39, yksi laskettuna aikana ja 2 viikolla yli.
Supistukset olleet aina tehokkaita, sairaalaan mennessä paikat auki 5-10cm, nopein synnytys tunnin.
Ponnistusvaiheet pisin 13min esikoisen aikana, kaksi seuraavaa 2min ja 3 viimeistä alle minuutin (5 lasta yli 4kg, esikoinen 3.5kg).
Raskaudet helppoja, synnytykset helppoja. Raskausaikana ainoa ongelma kipuileva selkä(issias).

Ekasta kävin salilla loppuun asti ja lenkkeilin lähes päivittäin. Vauva syntyi käynnistettynä yliajalla. Harjoitussupistuksia oli paljon ja alkoivat ennen rv20. Eivät avanneet paikkoja.v

Tokasta en oikeastaan voi sanoa liikkuneeni ollenkaan. Välillä lyhkäsiä kävelylenkkejä ja pariin otteeseen salilla. Syntyi itsekseen rv39+5. Harjoitussupistuksia tuli melkein viikolta 12 asti. Kipeitä ei kuitenkaan ja paikkoja eivät taaskaan avanneet.

En ole mikään huippusporttinen mutta en sohvaperunakaan. Raskaudessa maha oli ulospäin pieni mutta painoi sisuskaluja siihen malliin että löhöäminen ei tullut kuuloonkaan vaan fyysisesti miellyttävintä oli olla pienessä liikkeessä, loppua kohden sangen hitaassa tietysti :). Yliajalle meni mutta luomusti käynnistyi, supistukset kivuttomia ja homma valmis 5 tunnissa, josta ponnistus 5 minuuttia (noista 5 tunnista vain 2 viimeistä olin varma että synnytys on käynnistynyt...)

Kiinnostaisi tietää minkälaista liikuntaa, kuinka paljon ja kuinka usein olette raskaana ollessa harrastaneet? KERRAN- KAKSI VIIKOSSA. JOOGAA, JUMPPAA, TANSSIA (LOPPUMETREILLÄ ENÄÄ KÄVELYÄ)
Ja millä viikolla lapsi on syntyntynyt? 42+0
Onko liikunta vaikuttanut avaaviin supisteluihin? EI
Synnytyksen kesto? 17 H

Yhteistyössä