Olisin myös kiinnostunut kolmipyöräisten vaunujen kokemuksista!? olen jostain saanut päähäni, että sellaiset olisi saatava! Erityisesti kiinnostaa kuinka ne kulkee lumella ja sohjossa, sekä ovatko oikeasti kiikkerämmät kuin nelipyöräiset!? Erityisesti kiinnostaa jos jollakin on kokemusta kummastakin versiosta
Minulla on kokemusta kummistakin. Olen hoitanut paljon sisarentyttöjä, joilla oli kahdet erilaiset nelipyöräiset vaunut. Liikuin heidän kanssaan peruskärryttelyä kävelytiellä, busseissa ja spårassa sekä erilaisissa sisätiloissa. Eniten syletti, että 4-pyöräiset vaunut olivat kankeat kääntymään ja työntäjä potki jatkuvasti jalkojaan jarruun ( olen 170 cm pitkä eli en edes mikään gasellinjalka).
Valitsimme itsellemme Gesslein Spirit-3-pyörät pehmeällä kopalla. Valintaperusteet olivat:
+ tarpeeksi jalkatilaa isälle (186 cm) sekä äidin vauhdikkaalle ulkokävelylle
+ hyvä aisan pituussäätö
+ kuomun suojaavuus talvivauvalle
+ kevyt kääntää ja käsitellä
+ autokopan kiinnitysmahdollisuus (adapterit)
+ tarpeeksi ylhäällä oleva vaunukori eli hyvä vaunun maavara
+ isot pyörät
Kaikki valintaperusteet ovat toteutuneet hyviksi ja toimiviksi tämän 5 kk mitä ollaan näillä työnnelty menemään. Tämä aika on siis suurimmaksi osaksi ollut talvea ja rankinta säätä mitä Suomessa on tarjolla.
Parasta:
Kääntyvyys ilman voimankäyttöä!!! Vaunu kääntyy oman keskipisteensä ympäri eli se on notkea käyttää pienessä eteisessä, kaupan hyllyjen välissä, kahvilan pöytien välissä tms . Lisäksi vaunua voi tarvittaessa ajaa todella hyvin yhdellä kädellä, jos joutuu ottamaan vauvan syliin tai availemaan ovia. Eron todella huomaa, jos on joskus juntannut menemään 4-pyöräisellä hyökkäysvaunulla.
Jos tykkää ulkoilla ja kävellä "pitkällä askeleella" niin nämä on mahtavat siihen. Naisillakin on ulkokävelyllä suht pitkä askel, ja saa rauhassa antaa mennä ilman, että potkii jalat jarruun. Myös isä saa mennä hyvää lenkkivauhtia, kun aisan saa säädettyä tarpeeksi pitkälle.
Työntöaisassa on nappulat, joista aisan saa taitettua ihan alas jolloin pääsee lähelle vauvaa ja sama ominaisuus tekee sen, että vaunut mahtuvat pieneen hissiin ja bussin keskiosaan tukkimatta tietä.
Kiikkeryys:
Ainakaan Spiritit eivät ole yhtään sen kiikkerämmät kuin 4-pyöräiset ja minulla on käyttökokemusta kummastakin.
Etupyörän saa Spiriteissä lukittua ja sitä voi käyttää kun nostaa/laskee vaunua etupyörän varassa. Olemme olleet vaunujen kanssa paljon liikenteessä mm. heiluvissa busseissa ja raitiovaunuissa eikä edes niissä ole ollut mitään kiikkeryysongelmia.
Loska-ajo:
Talvi 2011 oli todella runsasluminen ja hyvin rullasi kolmipyörä, mutta lumiominaisuuksissa oleellisempaa lienee pyörien koko kuin määrä.
Mahdolliset huonot puolet:
- vaunukoriin saa laittaa vain 4kg painoa, mutta se ei ole vielä meitä haitannut.
- 3-pyörän ketteryys on ihanan koukuttavaa
HUOM. meidän käyttökokemukset on siis vain näistä Gesslein Spiriteistä.