G: Suuri ikäero-mielipidekysely!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anjuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anjuska"

Vieras
Elikkäs, mikä on sinun mielestäsi suurin "hyväksyttävä" ikäero suhteessa olevan miehen ja naisen välillä?
Ja nyt tarkoitan eritoten niin päin, että nainen on miestä vanhempi.

Eikös noi oo ihmiskohtaisia. Miehiä on MIEHIÄ ja sitten on "miehiä" :) No, ite en nuorempaa ottaisi (ikää tosin nyt 24), mutta jos vanhempana vaihtaisin miestä, niin muutaman vuoden voisi/saisi olla nuorempi. Nyt 10vuotta vanhempi MIES mulla ja hyvin mennyt ikäerosta huolimatta.

Noh, minulla ja miehellä on 16 vuotta eikä tuo ole haitannut sen jälkeen, kun pääsin itse alkuempimisistäni eroon.

Isoäidilläni ja kolmannella miehellään oli ikäeroa yli 30 vuotta (mummo siis vanhempi) ja sekin toimi hyvin liki kolmenkymmenen vuoden ajan (liitto päättyi mummon kuollessa 99 vuoden iässä), mutta siinä jo luulen, että parisuhteen kummankin osapuolen pitää olla poikkeuksellisen vahva ja itsenäinen henkisesti.

Noh, minulla ja miehellä on 16 vuotta eikä tuo ole haitannut sen jälkeen, kun pääsin itse alkuempimisistäni eroon.

Isoäidilläni ja kolmannella miehellään oli ikäeroa yli 30 vuotta (mummo siis vanhempi) ja sekin toimi hyvin liki kolmenkymmenen vuoden ajan (liitto päättyi mummon kuollessa 99 vuoden iässä), mutta siinä jo luulen, että parisuhteen kummankin osapuolen pitää olla poikkeuksellisen vahva ja itsenäinen henkisesti.

Tuotanoin..Menikö sulla pitkään, ennen kuin pääsit empimisistä? Miten ympäristö suhtautui?
Kun tuo ikäero on melkein tismalleen se, mitä mä nyt elän...Ja olen ihan kuutamolla tän jutun kanssa :/

[QUOTE="alkup.";23330662]Tuotanoin..Menikö sulla pitkään, ennen kuin pääsit empimisistä? Miten ympäristö suhtautui?
Kun tuo ikäero on melkein tismalleen se, mitä mä nyt elän...Ja olen ihan kuutamolla tän jutun kanssa :/[/QUOTE]

Minä en osa antaa aikarajoja siihen miten kauan meni. Meillä esimerkiksi miehen kanssa näin jälkikäteen ihan eri käsitys siitä miten pitkään olemme olleet yksissä. Ilmeisesti mies seurusteli kanssani noin vuoden aiemmin kuin minä hänen kanssaan. :D

Lopullista sopeutumista auttoi epäilemättä elämäntilanne. Sairastuin vakavasti ja silloin oli tavallaan tärkeämpääkin mietittävää kuin se, että onko tuon toisen länsäolo tuossa nyt oikein sopivaa vai ei.
Ja sitten kun se sairasvaihe oli ohi niin olikin tavallaan liian myöhäistä empiä aiankin niistä tavanomaisimmista syistä: olihan toinen jo osoittanut että on tosissaan ja pysyy rinnalla pahoinakin päivinä.

Ympäristö suhtautui yllättävän hyvin.
Minulla on aikuisiakin lapsia, joista vanhimmat vain muutamaa vuotta puolisoani nuorempia (ja häntä itseään vanhempia vävyjä).
Lapset nauroivat empimiselleni ja sanoivat suoraan, että olen vanhemmiten tyhmentynyt, kun en "heti näe miten hyvin sovitte yhteen."

Omat vanhempani ja sisarukseni ottivat asian myös rauhallisesti. Oli kuulemma elämänvalintana jotain sellaista joka "hyvin sopii sinulle" (piilokettuilua? :D )
Anopille sen sijaan ainoan poikansa sekoaminen kuuden lapsen leskiäitiin oli varmasti kova paikka. Olen yhä ajoittain hämmentynyt siitä miten nopeasti pääsi asian yli.
Ystävät, tuttavat, naapurit jne reagoivat kukin tavallaan. pahoja soraääniä ei kuitenkaan korviini asti kantautunut, kannustusta sen sijaan kyllä.

Meillä siis meni hyvin enkä usko että teilläkään pelkkään ikäeroon kaatuu, jos muut asiat matsaavat.
Ja ne muut asiat sitten tiedättekin vain te kaksi.

:)

Itse en jostain syystä osa mieltää naista vanhemmaksi osapuoleksi, en tiedä mistä se johtuu. Sulattaisin paljon helpommin sen, että mies olisi reilusti vanhempi, kuin että nainen olisi.

Olen huomannut myös muiden ihmisten suhtautuvan asiaan samalla tavalla.

Monesti kun en saa unta, katson tv:n chattia (tv:stä kun ei muuta tule siihen aikaan) ja olen huomannut, että seuranhakuviesteissä lähes poikkeuksetta naiset laittavat ikähaarukaksi saman ikäisen-jonkun verran/reippaasti vanhemman, kun taas miehet laittavat ikähaarukaksi jonkin verran/reippaasti nuoremman tai samanikäisen. En tiedä mistä moinen johtuu, mutta asia mielletään niin päin että mies on vanhempi ja nainen nuorempi.

Minä en osa antaa aikarajoja siihen miten kauan meni. Meillä esimerkiksi miehen kanssa näin jälkikäteen ihan eri käsitys siitä miten pitkään olemme olleet yksissä. Ilmeisesti mies seurusteli kanssani noin vuoden aiemmin kuin minä hänen kanssaan. :D

Lopullista sopeutumista auttoi epäilemättä elämäntilanne. Sairastuin vakavasti ja silloin oli tavallaan tärkeämpääkin mietittävää kuin se, että onko tuon toisen länsäolo tuossa nyt oikein sopivaa vai ei.
Ja sitten kun se sairasvaihe oli ohi niin olikin tavallaan liian myöhäistä empiä aiankin niistä tavanomaisimmista syistä: olihan toinen jo osoittanut että on tosissaan ja pysyy rinnalla pahoinakin päivinä.

Ympäristö suhtautui yllättävän hyvin.
Minulla on aikuisiakin lapsia, joista vanhimmat vain muutamaa vuotta puolisoani nuorempia (ja häntä itseään vanhempia vävyjä).
Lapset nauroivat empimiselleni ja sanoivat suoraan, että olen vanhemmiten tyhmentynyt, kun en "heti näe miten hyvin sovitte yhteen."

Omat vanhempani ja sisarukseni ottivat asian myös rauhallisesti. Oli kuulemma elämänvalintana jotain sellaista joka "hyvin sopii sinulle" (piilokettuilua? :D )
Anopille sen sijaan ainoan poikansa sekoaminen kuuden lapsen leskiäitiin oli varmasti kova paikka. Olen yhä ajoittain hämmentynyt siitä miten nopeasti pääsi asian yli.
Ystävät, tuttavat, naapurit jne reagoivat kukin tavallaan. pahoja soraääniä ei kuitenkaan korviini asti kantautunut, kannustusta sen sijaan kyllä.

Meillä siis meni hyvin enkä usko että teilläkään pelkkään ikäeroon kaatuu, jos muut asiat matsaavat.
Ja ne muut asiat sitten tiedättekin vain te kaksi.

:)

No, tässä nyt on niin, että mies on vielä alle 20-vuotias.
Ja siitähän sitä ihmiset ongelmaa tekevätkin. Se kun ei millään mee kaikille jakeluun, että elämä on saattanut tuonkin ikästä jo kasvattaa aika paljon. Sen enempiä tähän tarkentelematta.
Minä oon tässä jutussa varpaillani, ja saan inhottavia skitsopuuskia itsekseni, kun on välillä liikaa aikaa miettiä muiden mielipiteitä.
Mutta vakaa aikomus on mulla pitää pää kylmänä, ja katsoa minne tää johtaa.

Mumeliisa taitaa olla anoppinsa kanssa aikalailla saman ikäinen, ei sopisi minulle.... Siis anoppi jonkun 4-5 vuotta vanhempi mutta koska mummeliisallakain täytyy olla jo aika paljon ikää niin voisi sanoa että ovat samaa sukupolvea.

Olen ollut parisuhteessa itseäni 15 vuotta vanhemman ja 11 vuotta nuoremman naisen kanssa. Tosiaan vaikeinta on ympäristön sulattaa se ikäero, varasinkin tämän vanhemman kanssa. Itse en ole kokenut ikäeroa millään tavalla ongelmaksi.

[QUOTE="alkup.";23330833]No, tässä nyt on niin, että mies on vielä alle 20-vuotias.
Ja siitähän sitä ihmiset ongelmaa tekevätkin. Se kun ei millään mee kaikille jakeluun, että elämä on saattanut tuonkin ikästä jo kasvattaa aika paljon. Sen enempiä tähän tarkentelematta.
Minä oon tässä jutussa varpaillani, ja saan inhottavia skitsopuuskia itsekseni, kun on välillä liikaa aikaa miettiä muiden mielipiteitä.
Mutta vakaa aikomus on mulla pitää pää kylmänä, ja katsoa minne tää johtaa.[/QUOTE]

Alle 20 kuulostaa kieltämättä tavallaan "pahalle" - noin niin kuin jotenkin yleisesti, ihmisiä tuntematta. Toisaalta aivan niin kuin sanoitkin, kyse on ihmisistä, ei vuosista. Jollain on kypsyyttä itsenäisiin päätöksiin jo silloin, jollain toisella ei.

Nuoruudessa on se hyvä puoli, että se on "vika" joka jokaiselta ihmiseltä kyllä sitten aikanaan häviää, ihan omia aikojaankin.

Onnea teille päätöksentekoon ja tuleviin vuosiin.

Jaahans..meillä ikäeroa 6 vuotta eli minä olen se vanhempi. Tuo on
minun mielestä ihan hyväksyttävä ikäero, jokseenkin voihan jonkun
muun kanssa olle enempi tai vähempi, riippuu niin siitä henkilöstä.

[QUOTE="juupa juu";23330891]Mumeliisa taitaa olla anoppinsa kanssa aikalailla saman ikäinen, ei sopisi minulle.... Siis anoppi jonkun 4-5 vuotta vanhempi mutta koska mummeliisallakain täytyy olla jo aika paljon ikää niin voisi sanoa että ovat samaa sukupolvea.[/QUOTE]

Joo. Voi sanoa, että ollaan samaa sukupolvea.
Anopin ja minun välillä ikäeroa 12 vuotta.

Itse en voisi kovin paljoa nuoremman kanssa olla, mutta tämä nyt koskee tietysti vain itseänikin. Näytän muiden mielestä paljon ikäistäni nuoremmalta ja olen mieleltänikin hyvin lapsellinen (vaikka nimimerkkini kertoo ehkä toista) eli tämä asia on vain omien korvieni välissä.

Jotkut toiset kokevat asian eri tavalla omalla kohdallaan. Tosin minulla on vielä sekin, etten kovin paljon nuoremman kanssa voisi edes olla, sillä olen 25 niin ei joku 10 vuoden ikäero olisi edes mahdollistakaan. Mutta joku 20 vuottakin tuntuu mahdottomalta. Pari vuotta nuorempi eli joku 23-vuotias vielä menisi, muttei nuorempi. Eikä kovin paljon vanhempikaan eli noin 30 olisi se enimmäisikä. Nämä siis omia mietteitäni.

Minä en osaa kuvitella, että tarvitsisinkin toisten ihmisten hyväksynnän parisuhteelleni. Sehän on ihan kahden ihmisen välinen asia, ei siihen muiden tarvitse eikä pitäs voidakaan puuttua. Jotenkin ihmiset ajattelevat, ettei saa oman ikäistä seuraa mut sehän on ihan paskapuhetta.

Minä en osaa kuvitella, että tarvitsisinkin toisten ihmisten hyväksynnän parisuhteelleni. Sehän on ihan kahden ihmisen välinen asia, ei siihen muiden tarvitse eikä pitäs voidakaan puuttua. Jotenkin ihmiset ajattelevat, ettei saa oman ikäistä seuraa mut sehän on ihan paskapuhetta.

Joo. En minäkään tarvitse toisten hyväksyntää. Homma nyt vaan on niin, että pakosta tuppaa tollasia mietteitä päähän. Tää juurikin on meidän välinen juttu, ja toinen osapuoli on sanonut ettei myöskään välitä p***kaan muiden mielipiteistä.
Eniten ehkä mua mietityttääkin juuri se, että uskallanko heittäytyä tähän täysillä. Huolimatta mistään.
Tosin taitaa olla jo myöhäistä pähkäillä sitä...Menoa tää jo on ollut. :)

[QUOTE="alkup.";23331106]Joo. En minäkään tarvitse toisten hyväksyntää. Homma nyt vaan on niin, että pakosta tuppaa tollasia mietteitä päähän. Tää juurikin on meidän välinen juttu, ja toinen osapuoli on sanonut ettei myöskään välitä p***kaan muiden mielipiteistä.
Eniten ehkä mua mietityttääkin juuri se, että uskallanko heittäytyä tähän täysillä. Huolimatta mistään.
Tosin taitaa olla jo myöhäistä pähkäillä sitä...Menoa tää jo on ollut. :)[/QUOTE]

Minusta tuintuu, ettei "riskitkään" ole iästä riippuvaisia, jos sulla jokin sitoutumiseen riippuva pelko on. Mut onhan se totta, että jos toisella on enemmän kokemusta parisuhteista, niin vähän epäilyttävämmällä mielellä voi olla mukana uudessa suhteessa. Turhaanpa siinäkään ikään kannattaa keskittyä.

En minäkään usko että "vieraiden" hyväksymisellä tai hyväksymättä jättämisellä on merkitystä.
sen sijaan läheisten kyllä on. Kyllä se minuun vaikuttaisi jos vaikka joku lapsistani kokisi parisuhteeni heitä loukkaavaksi.

Pistäsitkö parisuhteen poikki, jos lapsesi sanoo "Äiti, minä en halua, että sinulla on noin vanha/nuori mies."?

Kun menimme miehen kanssa yhteen, minulla oli vielä monta alaikäistä lasta (Kaksi nuorinta on sitten syntynyt liitosta hänen kanssaan). Mikäli lapseni olisivat olleet suhdettamme vastaan niin emme olisi muuttaneet yhteen ainakaan siinä elämänvaiheessa. En toisi väkisin lasten kotiin ihmistä, joka olisi heille vastenmielinen.
Kaikkien lasten muutettua kotoa tilanne olisi ollut ehkä eri.

Mulle yks 20 vee kundi sano, että jos oisin nuorempi, niin iskis mut. Olen siis 27vee.
Eli kai sillä iällä sit on väliä. Itse ainakin tunne ahdistavaklsi tuon ikäeron =(