G: Section jälkeen seuraava synnytys, alakautta vai sectio?

Te jotka ootte saanut esikoisen sectiolla, mitä kautta seuraavat lapset ovat tulleet maailmaan? Ja onko esim. toiseen sectioon ollut jotain erityissyytä?

Itellä eka lapsi syntyi sectiolla, koska synnytys ei edennyt ja lapsi ei laskeutunut. Oli lisäksi kasvotarjonnassa, lääkäri sanoi jälkeenpäin ettei olis mahtunut niin päin tulemaankaan. Haluaisin synnyttää alakautta seuraavan, mutta pelottaa toistuuko sama kuin viimeksi :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liina-:
Te jotka ootte saanut esikoisen sectiolla, mitä kautta seuraavat lapset ovat tulleet maailmaan? Ja onko esim. toiseen sectioon ollut jotain erityissyytä?

Itellä eka lapsi syntyi sectiolla, koska synnytys ei edennyt ja lapsi ei laskeutunut. Oli lisäksi kasvotarjonnassa, lääkäri sanoi jälkeenpäin ettei olis mahtunut niin päin tulemaankaan. Haluaisin synnyttää alakautta seuraavan, mutta pelottaa toistuuko sama kuin viimeksi :/
Mulla sama tilanne että edistymätön synnytys ja mahdoton tarjonta tulla ulos. Mut eihän se tarkota seuraavankin pieleenmenoa. Aivan mahdollisesti seuraava voi tulla alakautta.
 
Niiskunen
Mulla juuri samatilanne ku ap:llä. Toista yritettiin kans normaalisti, mutta sama toistui taas. Kolmas tulikin sitten jo suunnitellusti sektiolla. Tosin mulla olisi kyllä mahtunut tulemaan. Kahteen senttiin aukesi paikat ja siihen jäi. Sulle tehdään synnytytapa-arvio uudessa raskaudessa joskus 36 viikolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Mulla sama tilanne että edistymätön synnytys ja mahdoton tarjonta tulla ulos. Mut eihän se tarkota seuraavankin pieleenmenoa. Aivan mahdollisesti seuraava voi tulla alakautta.
Joo, kyllähän mä tiedän, ettei ekan hankala synnytys tarkoita, että toinenkin olis hankala. Omien kavereitten kokemusten perusteella vaan tuntuu, että jos eka on syntynyt sectiolla niin seuraavakin syntyy.

Siksi siis tänne pistin kysymyksen niin näkee vähän paremmin, miten ihmisillä yleensä mennyt synnytykset.
 
Sektio oli seuraavakin. Ja kolmas sektio tehtiin n.kuukausi sitten.:) Syynä toiseen sektioon oli se että virtaukset meni niin huonoksi ja sektio tehtiin 35+5. Kolmas sektio siksi koska kaksi sektiota takana. Miettivät kyllä alakautta synnytystäkin mutta päättivät että parempi tehdä sektio.
 
Sektioita molemmat. Esikoinen perätilassa, lapsivesi liki loppu ja istukantoiminnassa vikaa joten kääntöyritys muuttui kiireelliskesi sektioksi. Lapsella todettiin lisäksi downin synrooma syntymän jälkeen. (heh, vaikeaa tämäkin kun meinasin vahingossa taas kirjoittaa synnytyksen jälkeen mutta sektiohan ei ole synnytys... ;) )

Sinänsähän tuo ei tarkoita ettei seuraavaa lasta voisi alateitse synnyttää ja siis seuraavassa raskaudessa lähdettiinkin siitä näkökulmasta että alateitse tuo ulos saadaan. Sektioksi kuitenkin meni, syinä mm lapsen iso koko (4,5kg arvio rv39+0), synnytys ei lähelläkään, perheessä jo ennestään vammainen lapsi eikä tämän terveyttä selvitty, edellisestä sektiosta aikaa vajaa 15kk eli lääkärin mukaan käynnistys olisi vaarallinen molemmille (edellinen lääkäri taas pari päivää aiemmin tykkäsi käynnistyksen olevan ihan turvallinen...). No, sektioon sitten päädyttiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Mulla juuri samatilanne ku ap:llä. Toista yritettiin kans normaalisti, mutta sama toistui taas. Kolmas tulikin sitten jo suunnitellusti sektiolla. Tosin mulla olisi kyllä mahtunut tulemaan. Kahteen senttiin aukesi paikat ja siihen jäi. Sulle tehdään synnytytapa-arvio uudessa raskaudessa joskus 36 viikolla.
Ottiks ne sun mielipiteet hyvin huomioon tuolla synnytystapa-arviossa ja itse synnytyksessä kakkosen kohdalla kun ei edennytkään? Ja mitä tuolla arviossa käytännössä tehdään?
 
Niiskunen
Alkuperäinen kirjoittaja Liina-:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Mulla juuri samatilanne ku ap:llä. Toista yritettiin kans normaalisti, mutta sama toistui taas. Kolmas tulikin sitten jo suunnitellusti sektiolla. Tosin mulla olisi kyllä mahtunut tulemaan. Kahteen senttiin aukesi paikat ja siihen jäi. Sulle tehdään synnytytapa-arvio uudessa raskaudessa joskus 36 viikolla.
Ottiks ne sun mielipiteet hyvin huomioon tuolla synnytystapa-arviossa ja itse synnytyksessä kakkosen kohdalla kun ei edennytkään? Ja mitä tuolla arviossa käytännössä tehdään?
No siellä tietty ultrataan ja tehdään sisätutkimus. Ja sit jos epäillään olevan ahdas lantio niin kuvataan se. Minä olisin toivonut suoraan sektiota toisestakin, mutta lääkäri sanoi, että ensin yritetään normaalisti. Kysyin, että kuinka kauan sitä katsotaan, et aukeneeko paikat, niin lääkäri puhui muutamista tunneista. (5-6 h) No käytiin kolmena iltana laitoksella ja olin sen 2 senttiä auki. Sit kun viimein ottivat torstai iltapäivällä sisään, niin vasta perjantaina iltapäivällä vauva syntyi sektiolla. Ja tämä sama lääkäri oli silloin vuorossa, joka teki arvion. Ihmettelin vaan sitä suuresti, kun kuitenkin puhui muutamasta tunnista. Eli kannattaa sit itse vaatia, jos sulla päädytään koittamaan normaalisti, et ei kuitenkaan kovin kauaa katsota, jos vähänkään sama tilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Liina-:
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Mulla juuri samatilanne ku ap:llä. Toista yritettiin kans normaalisti, mutta sama toistui taas. Kolmas tulikin sitten jo suunnitellusti sektiolla. Tosin mulla olisi kyllä mahtunut tulemaan. Kahteen senttiin aukesi paikat ja siihen jäi. Sulle tehdään synnytytapa-arvio uudessa raskaudessa joskus 36 viikolla.
Ottiks ne sun mielipiteet hyvin huomioon tuolla synnytystapa-arviossa ja itse synnytyksessä kakkosen kohdalla kun ei edennytkään? Ja mitä tuolla arviossa käytännössä tehdään?
No siellä tietty ultrataan ja tehdään sisätutkimus. Ja sit jos epäillään olevan ahdas lantio niin kuvataan se. Minä olisin toivonut suoraan sektiota toisestakin, mutta lääkäri sanoi, että ensin yritetään normaalisti. Kysyin, että kuinka kauan sitä katsotaan, et aukeneeko paikat, niin lääkäri puhui muutamista tunneista. (5-6 h) No käytiin kolmena iltana laitoksella ja olin sen 2 senttiä auki. Sit kun viimein ottivat torstai iltapäivällä sisään, niin vasta perjantaina iltapäivällä vauva syntyi sektiolla. Ja tämä sama lääkäri oli silloin vuorossa, joka teki arvion. Ihmettelin vaan sitä suuresti, kun kuitenkin puhui muutamasta tunnista. Eli kannattaa sit itse vaatia, jos sulla päädytään koittamaan normaalisti, et ei kuitenkaan kovin kauaa katsota, jos vähänkään sama tilanne.
Hyvä tietää! Me oltiin viimeks laitoksella 29 tuntia ennen kuin poika saatiin pihalle. Täytyy sit vaan varautua vaatimaan toimintaa jos ne ei meinaa tehdä mitään.
 
Mulla esikoinen synty kiireellisellä sektiolla ja toinen synty suunnitelulla sektiolla, kun ei lähtenyt itekseen syntymään ja käynnistykselle ei ollu mahdollisuutta, kun oli liian epäkypsät paikat. Ja synntystä ei olis voitu käynnistää muuten, ku kalvojen puhkasulla.
 
Tumpula
Mun ensimmäinen syntyi hätäsektiolla. Syynä oli hartian ympärillä ollut puristuksiin jäänyt napanuora eli hapenpuute. Tosin kohdunsuukin suostui aukeamaan vain 9 cm asti ja alkoi sitten mennä takaisin kiinni, tuskin siis olisi poika tullut alakautta kuitenkaan.

Toinen syntyi sitten ihan normaalin kaavan mukaan alakautta.
 
narsku
Ensimmäinen suunnitellulla sektiolla. Toinen meni hätäsektioon, koska istukka irtosi avautumisvaiheen aikana (viikkoja oli 42+0).

Ehkä tuleva kolmaskin otetaan sitten sektiolla ulos.
 
unicorn
Sama alkutilanne kuin aloittajalla, hätäsektio nukutuksessa reilun vuorokauden yrityksen jälkeen. Toista yritettiin alakautta, mutta sama tilanne toistui ja tehtiin kiireellinen sektio puudutuksessa. Nyt kolmas on sitten suunniteltu sektio alkukesästä, lantiossa ahdas paikka joka kääntää vauvat kasvotarjontaan eikä alatiesynnytys ole mahdollinen.
 

Yhteistyössä