G:Sanooko lapsesi isäänsä hänen etunimellään vai "isäksi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Siis toivottavasti tosta nyt ymmärsi, mitä tarkotin. Meillä tytöt sanoo aina isiksi, kun hänelle puhuvat. Iteki sanon yleensä lasten kuullen, että kysypä isiltä tai isi tuli kotiin yms. Mut sit taas jos puhun miehelleni, käytän yleensä hänen etunimeään, toki joskus lipsahtaa tyyliin: Onko se isi jo syönyt"
Mieheni taas useinkin puhuttelee minua äitinään! Arrggh! AINA sanoo ruuan jälkeen: "Kiitos äitille ruuasta." Pikku juttu, mutta välillä sapettaa. Monesti sanonkin että "minä en ole sinun äitisi, vaan vaimosi" (huumorilla tietty ;) )

Kaverin lapset taas sanovat aina isäänsä etunimeltä. MInusta se taas on jotenki kylmän tuntuinen puhuttelutapa. Vaikkei tää puhuttelutapa tosiasioita tietysti miksikään muuta, mutta itse en haluaisi että lapseni puhuttelee isäänsä etunimeltään tai minua!

Isiksi tyttö isäänsä sanoo. Ja mua äidiksi. Tunnen kans muutaman perheen jossa lapset kutsuvat vanhempiaan etunimellä, itse en kuitenkaan haluais lasten kutsuvan mua tai isäänsä nimellä.
Kaikille muille olen Laura, lapsilleni haluan olla Äiti. Olivat he minkä ikäisiä tahansa :)

:headwall: :headwall: Siis mä luin että susta oli jotenkin kylmän tuntuista kun lapsen kaverit kutsuu miestäsi etunimeltä :laugh: :laugh: . Mä jo ihmettelinkin että aika hassu ajatus, mutta ajattelin nyt kuitenkin kertoa miten lapsemme kaverit meitä kutsuu :D .

Lapset sanoo iskää babaksi, joskus isompi sanoo etunimellä jos haluaa pelleillä. Me vanhemmat puhuttelemme toisiamme etunimillä, mutta jos esim. käsken lasten kysyä jotain isältä, sanon että mene kysymään babalta, enkä että mene kysymään "Jarmolta".

Tuo vanhempien kutsuminen nimellä on myös kulttuurisidonnaista, esim. romanit puhuttelevat vanhempiaan etunimellä ;)

Tunnen kylläkin yhden perheen, jossa lapset puhuttelivat isäänsä nimellä, koska isä tunsi itsensä muuten liian vanhaksi :o :o Että sellasta...

Sanoo iskäksi ja äidiksi meitä. Ihan itse on keksinyt nimittää isäänsä iskäksi enkä ole sitä karsinut pois. Isi-nimitystä käytimme kun lapsi oli pienempi. Minä olen aina ollut äiti, jos sanois nimellä mua niin korjaisin että äiti sinulle. Itse aloimme myös mummuja, pappaa ja vaaria nimittää näillä nimityksillä vaikka he ovat meidän vanhempiamme, mutta selkeyden vuoksi siis, meidän mummuista tuli sitten isomummuja..

Alkuperäinen kirjoittaja mimoniandra:
Tuo vanhempien kutsuminen nimellä on myös kulttuurisidonnaista, esim. romanit puhuttelevat vanhempiaan etunimellä ;)

Näin minäkin olen kuullut.
Ja syy miksi lapset ehkä kutsuvat minua etunimellä on se että he ammoin aivan pieninä sanoivat minua mammaksi. Kaverit ja lähiympäristö alkoivat naureskella tälle mamma-nimitykselle koska "emme ole ruotsinkielisiä,vai mitä " ja nyt isä on pappa ja minä olen minä etunimelläni. Ilmeisesti pappa ei ole niin nolo kuin mamma , kukapa tietää. Mutta ei tuo asia minua häiritse, päinvastoin .

Yhteistyössä