G: Rakentajien ikä

  • Viestiketjun aloittaja Katte
  • Ensimmäinen viesti
Meillä minun isä takaajana tämän rakennusajan ja sitten talo takaa itse itsensä. Puolitoista vuotta sitten myytiin rivarikolmio ja siitä jäi lainojen (loppu velka kolmiosta+ opintolaina +auto) maksun jälkeen vähän itellekki. Miehellä vakityö minä opiskelen, tosin tällähetkellä äippälomalla.
Eikä mitään korkeakoulututkintoja takana :wave:
 
Me oltiin 24 ja 23 -vuotiaita, kun tätä taloa alettiin rakentaan, mitään ei omistettu, mies oli määräaikaisella työsopimuksella, minä kursseilla... lama aika oli silloin, jotenkin vaan uskallettiin ja kovasti haluttiin itse tehdä. Nyt on talo maksettu ja aikaa on kulunut 10 v. Nyt ei otaisi ehkä niin uhkarohkeita enää, onneksi uskallettiin, nyt on oma talo eikä pankin...
 
nuori
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 12:18 RaksaRaija kirjoitti:
Samaa tässä ihemttelin, kuin joku aiemminkin kommentoinut, että kovin nuoria rakentajia liikkeellä. Tulipahan vaan mieleen, että ovatko nämä nuoret rakentajat millaisella koulutuspohjalla liikenteessä. Kun on lukion jälkeen vielä korkeakoulututkinnot miehen kanssa hankittu niin väkisinkin on ikää ensikodin ostovaiheessa sen verran, että rakennusprojekti (kun ei ensikodin muotona omakotitalo) saa jäädä kolmenkympin tuollepuolen. Varsinkin, kun työpaikkojen perässä on saanut välillä paikkakuntaa vaihtaa ja meitsillä ei vakipaikkaa ole vieläkään. Yhteenvetona siis ajatus, että tämä nuorena rakentamisen ihanuus taitaa olla paremmin mahdollista ilman korkeakoulututkintoa, vai olenko ihan hakoteillä?
Me olimme 21 ja 22vuotiaat muuttaessamme omakotitaloon. Itselläni on lukio käytynä, mutt korkeakoulututkintoa ei. Mies on peruskoulun jälkeen käynyt koulua 2 vuotta, mutta tienaa siitä huolimatta paremmin kuin useat korkeakoulututkinnon suorittaneet.
Vaikka olemmekin nuoria, meillä oli velaton auto ja tontti sekä pääomaa.Opintolainoittakin olemme selvinneet. Miehellä vakituinen työpaikka isossa firmassa. Siis jos olisimme korkeakoulussa, emme olisi uskaltaneet alkaa rakentaan, eikä se varmasti olisi taloudellisestikaan ollut mahdollista.
 
Me olimme vuosi sitten ekan talon valmistuttua 36 v ja 38 v. Haavelimme jo noin 25-vuotiaina omasta talosta mutta sitten iski lama ja emme saaneet koulutustamme vastaavaa työtä. Sitten muutaman vuoden työttömyysvuoden jälkeenn pitikin lähteä uudelleen opiskelemaan ja hankkimaan työkokemusta. Sitten vihdoin kun molemmilla oli vakityöt, pääsimme rakennusprojektiin käsiksi.

Meidän elämämme kulkuun vaikutti lama. Jos sitä ei olisi tullut, elämämme olisi nyt aivan erilasita, ainakin olisimme pienempipalkkaisissa töissä.
 
Olemme mieheni kanssa 30+, ja ensimmäistä taloa rakennamme. Molemmilla korkeakoulututkinto. Meillä vain mies töissä tavallisella palkalla, minä kotona lasten kanssa. Ennen rakennusprojektiin ryhtymistämme möimme edellisen kerrostaloasuntomme, josta saimme pesämunan. Emme ole tarvinneet takaajia, sillä kerrostaloasuntoa varten säästimme omarahoitusosuuden, okt:eek:on sen saimme siis tuon osakkeen myynnistä.

Jos ajattelen taloudellista puolta, niin lyhyen tikun olen valinnoillani vetänyt: pitkä koulutusaika itsellä ja puolisolla, en ole työelämässä, monta lasta, paljon velkaa. Mutta kuitenkin olen valintoihini kokonaisuudessa tyytyväinen.
 

Yhteistyössä