G: ponnistusasento/repeämät

c81
Hei!
Tässä viimehetken paniikissa olenkovasti lueskellut repeämistä. Jossain oli että selällään/puoli-istuvassa asennossa ponnistaminen lisää repeämiä, kun paine kohdistuu enemmän välilihaan. Haluaisinkin pistää gallupin pystyyn: Missä asennossa ponnistit,ja tuliko pahoja repeämiä?
 
ykkösen synnytin pallilla, ja silloin tehtiin eppar ->10 tikkiä. tämä tapahtui vuonna -95 jolloin eppari oli enemmän sääntö kuin poikkeus ensisynnyttäjillä.
kakkonen syntyi sängyssä puoli-stuvassa asennossa, ja tikkejä kolme, mutta ei repeytymiä, ainoastaan "nirhaumia". kolmosesta voinen kertoa parin viikon sisällä viimeistään...
 
istuva/makaava asento,nilkoista pidin itse kiinni,2 asteen repeämä p.suoleen asti sekä emättimen sisäpuoli repeytyi myös..jokunen tikki siis tuli,lääkärikään ei osannut sanoa tarkkaa tikki määrää..
 
Puoli-istuvassa asennossa molemmat. Ensimmäisellä kerralla tehtiin eppari enkä revennyt. Toisesta 4. asteen repeämä (eli peräaukon sulkijalihakset poikki) ilman epparia. Toisessa taisi asentoa enemmän vaikuttaa nopea synnytys ja iso lapsi.
 
Kimppa
Ensisynnyttäjä oli tai siis eka alateitse. Puoli-istuva asento ja eppari tehtiin. En tiedä kuinka monta tikkiä, mutta ei kovin pahalta vaikuttanut. Viikon oli kipeä ja sitten pystyi jo istumaan. Kahden viikon jälkeen ei tuntunut enää ollenkaan. Repeämiä ei tullut. Olen vielä pienikokoinen, mutta mulla on hyvä "synnyttäjän lantio", että hyvin pääsi vauva etenemään ;)
 
Mullakin oli puoli-istuva asento. Välilihaan ei tullut lainkaan repeämiä, kuulemma sellaista "asfaltti-ihottumaa" tuli. Oikea häpyhuuli repesi, mutta se ei sattunut, ponnistus vei huomion siltä. Tikkejä tuli siis vain toiseen häpyhuuleen muutama kappale.

Ponnistusvaihe vei 21 minuuttia, eli oli ekakertalaiselle suhteellisen nopea. Vauva tuli kuitenkin hallitusti ulos eikä pahoja repeämiä päässyt tulemaan välilihaan.
 
Asento oli puoli-istuva ja virtsaputken suulta repesin kahden tikin verran, eli vähällä pääsin ensikertalaiseksi. Välilihaan ei tullut mitään vaurioita. Pojalla oli päätäkin kuitenkin 37,5 sentin verran ja oon ymmärtänyt että se ei ihan pienimmästä päästä ilmeisesti oo...
 
Puoli-istuvassa myöskin, tehtiin episiotomia omasta pyynnöstäni, tuli kuusi tikkiä. Päänympärys oli 38cm tytöllä ja kesti yht. 24min, josta eppariviilto n. viisi minuuttia. Pyysin saada ponnistaa kyljelläni, toinen jalka koukussa, mutta kehottivat "normaalimpaan" tekniikkaan. Ihan hyvin se noinkin sujui. Ja esikoinen oli.
 
Jos repeämät pelottaa (mulla oli sama juttu esikoisesta ja miksei nytkin vähän), niin suosittelen lukemaan netistä välilihan öljyämisestä. Jotkut on sitä mieltä, että ei vaikuta, mut ite öljysin ja ajattelin, ettei siitä ainakaan haittaa ole. Tuntui, että oli edes jotain, mitä pystyi asian hyväksi viimeisillä viikoilla tekemään. Esikoinen oli vähän päälle 4kg ja salissa vähän empivät, että leikkaavatko epparia ollenkaan, mut napsasivat sit vähän. En tiedä auttoiko öljyäminen, mutta samaa ceridal intimee näytti kätilökin synnytyksen aikana mulle suhauttelevan.
 
Puoli-istuva, jakkara, puoli-istuva ja lapsi ulos. Tikkejä vissiin seitsemisen kappaletta, 1-2 asteen repeämiä. Äkkiähän nuo paranivat. Ceridalilla öljysin minäkin vaihtelevalla ahkeruudella viimeisten viikkojen ajan. Mukavaa puuhaa :D
 
ponnistin synnytystuolissa, imukupilla autettiin ja välilihaleikattiin kolmella napsauksella. kätilö ei laskenu tikkejä mutta kauan tikkas ja toistakymmentä tuli kuitenki. kukaan ei kuitenkaan mulle oo kertonu tuliko repeämiä, mistä ootta saanu tietää onko esim 2. asteen repeämä. sais synnytyskertomuksen neuvolasta kun tulostivat koneelta mutta sen oli kirjottanu lääkäri joka kävi vaan 10 min imukupilla avittamassa. onkohan mun synnytyksestä jossain pidempikin synnytyskertomus???mistähän sitä vois kysellä, olis kiva tietää mitä on oikein tpahtunu, eihän sitä muistakkaan kunnolla
 

Yhteistyössä