G: Pesettekö hampaanne aamuin illoin? Entä peseekö miehenne hampaansa aamuin illoin?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23380003:
Vaikuttaa tietty, mut jotkut sellaiset, joilla ei ole ollenkaan reikiä, ei oo ahkeria pesijöitä. Ja joillain, jotka pesee 2 krt päivässä, tulee silti reikiä jatkuvasti.

Kaikillahan on yhtähyvät hampaat alussa, eli ei ole huono"laatuisia" hampaita. Se miten hampaita aletaan hoitamaan ja se kuinka tarkkoja vanhemmat ovat siitä kulkeutuuko omasta suusta lapsen suuhun aterimet/ sylki niin siitä se reikiintyminen tulee. Lapsen suussa ei ole bakteerikantaa joka reikiinnyttää, se tulee vanhemmilta.

Joo, kyllä me molemmat pestään aamuin illoin.

Tosin, miehellä on outo tapa joskus mussuttaa sängyssä karkkia hampaiden pesun jälkeen ja syödä sit siihen xylitolipurkkaa päälle. Mä en voi kuvitellakaan tekeväni niin :whistle:

[QUOTE="Katri";23379984]No siis hampaiden pesuhan vaikuttaa kariekseen joka on yleisin hammassairaus ja aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Että kyllä se hampaiden pesu vaikuttaa siihen hampaiden reikiintymiseen. Vai minkä ajattelit olevan hammaspesun tarkoitus?[/QUOTE]

Niin, eli karies. Jos sitä ei ole ei reikiinnykkään eli ei pesemättä jättäminen reikiä aiheuta.

[QUOTE="vieras";23380074]Niin, eli karies. Jos sitä ei ole ei reikiinnykkään eli ei pesemättä jättäminen reikiä aiheuta.[/QUOTE]

Ilman kariestakin hampaat voivat kyllä tippua hammaskiven kertymisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23380088:
Ilman kariestakin hampaat voivat kyllä tippua hammaskiven kertymisen takia.

Juu, mutta se ei ole syy että ei olisi yhtään reikää kun täyttää 30v, kun on pessyt 2 kertaa päiväs.
Itse pesin 8 vuotta vain pari-kolme kertaa viikossa eikä reikiä tullut, nuorena niitä taas oli kun söi karkkia tms.

[QUOTE="vieras";23379929]Ei ne hampaat yöllä likaannu, valkoiset ne ovat. Vasta jos on pari-kolme päivää pesemättä niin ne töhnääntyy[/QUOTE]

Suussa olevat bakteerit lisääntyvät yön aikana. Siksi on tärkeää harjata hampaat aamulla, ennen kun syö tai juo mitään.
Voiko joku olla oikeasti harjaamatta hampaansa pari-kolme päivää? Kuvottaa ajatuskin.

[QUOTE="alma";23380125]Suussa olevat bakteerit lisääntyvät yön aikana. Siksi on tärkeää harjata hampaat aamulla, ennen kun syö tai juo mitään.
Voiko joku olla oikeasti harjaamatta hampaansa pari-kolme päivää? Kuvottaa ajatuskin.[/QUOTE]

Helposti, mikään ei ole niin vastenmieleistä kuin hampaiden harjaus...paitsi imurointi
Ihminen on täynnä bakteereja, niin ulkoapäin kuin sisältäkin päin. Ei niihin tukehdu

[QUOTE="vieras";23380181]Luulis et kiille olis jo kulunut kokonaan pois tuolla menolla ja ikenet rauskoina[/QUOTE]

Peseminen ei kylläkään pilaa kiillettä eikä ikeniä. Sen sijaan hammaskivi tulehduttaa ikenet.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23380710:
Peseminen ei kylläkään pilaa kiillettä eikä ikeniä. Sen sijaan hammaskivi tulehduttaa ikenet.

Kyllä liiallinen peseminen pilaa kiilteen, hammaslääkäri on näin minulle sanonut. Hammaslääkäri on minulle sanonut, ettei hampaita kannata pestä enempää, kuin kaksi kertaa päivässä.

[QUOTE="vieras";23379910]Mies aamuisin.
Itse 3-4 kertaa päivässä,lääkitys tekee hampaille huonoa.Lisäksi xylitol purkka suussa melkein koko ajan.[/QUOTE]

3-4 kertaa päivässä on jo hampaille haitallista. Tuollainen harjausmäärä kuluttaa hampaista kiillettä ja vahingoitta hampaita. Hampaita ei suositella pestäväksi enempää kuin kahta kertaa päivässä

[QUOTE="alma";23380125]Voiko joku olla oikeasti harjaamatta hampaansa pari-kolme päivää? Kuvottaa ajatuskin.[/QUOTE]

Siskoni kun on armeijassa, niin sanoi, etteivät he pitkän metsäleirin aikana päässeet harjaamaan hampaita kertaakaan ainakaan viikkoon.

[QUOTE="tjaa";23380027]Kaikillahan on yhtähyvät hampaat alussa, eli ei ole huono"laatuisia" hampaita.[/QUOTE]

Kaikilla ei todellakaan ole yhtähyvät hampaat alussa. Hampaan laaduissa on suuria eroja jo pikkulapsilla.

Mun mies pesee oikeesti aika harvoin hampaansa, mutta hänellä on silti todella valkoiset ja kauniit hampaat, paljon valkoisemmat hampaat kuin mulla, eikä reikiäkään ole ollut koskaan. On oikeesti aika jännä juttu. Itse pese¨n säännöllisesti ja silti lähes joka hammas on paikattu.

kyllä, todellakin pesen aamuin ja illoin, tarvittaessa vaikka päivälläkin, lisäksi käytän paljon xylitolpastilleja, ja purkkaa joka aterian jälkeen, Mies taas ei suostu purkkaa jauhamaan, ja jättää toistuvasti aamuhampaat pesemättä :x

Molemman pestään aamuin illoin. Myös lapsi on opetettu hampaanpesutavoille pienestä pitäen. Lisäksi syödään purkkaa ja käytetään hammaslankaa ja suuvettä.
Mulla on pihdehistorian vuoksi huonot hampaat :( Tosin nyt on kaikki vanhat vait korjattu ja uusia vikoja ei ole tullut.

Mies on tosi tarkka hampaistaan, pesee aamulla ja illalla ja käyttää hammaslankaa.

Minä pesen aamulla, joskus illalla jos jaksan.

Lapsen hampaat pestään aamulla ja illalla.

Pestään molemmat aamuin illoin. En suostu pussailemaan jos mies on jättänyt hampaat pesemättä. Enkä kyllä anna miehenkään pussata minua aamuisin ennen kuin olen hampaat pessyt.

Yhteistyössä