G: Perheeseen tulossa neljäs lapsi, kokemuksia!

Meille on tulossa neljäs lapsi, jonka "hankkimista" olemme pohtineet jonkin aikaa. Toki raskautuminen oli päätöksen jälkeen ehkä liiankin helppoa. Nuorin lapsi on nyt 1v.ja risat eli toivoimme suht pientä ikäeroa pienimmille...

Kertokaas kokemuksia asiasta.

Se nyt ainakin on selvää, että emme mahdu enää matkustamaan 5 hengen autolla koko perheellä... jos kaikki menee hyvin. Muuta?

Kaunis kiitos. :flower:
 
"Äiti neljälle"
Ainakin tulee olemaan tekemistä. On enemmän pyykkiä, ruokaa laitettava isosti ja samoin kaupassa käytävä usein. Muuten ei valittamista. Sehän menee jo niin rutiinilla =)
 
Kiitos 4 lapsen äiteille. Tuo pyykkijuttu on varmasti totta. Toki sitä on nytkin ihan kivasti. Säilytystilaa tarvitaan myös lisää... Töihin palattua toki tilanne saattaa tuntua raskaaltakin välillä. Toisaalta olen saanut opetettua 2 isompaa jo tosi hyvin huolehtimaan vaatteistaan jne.

4xäiti: ihan yleisiä ajatuksia vaan kartoitan ja kokemuksia, koska meillä "vain" 3 lasta ja mietityttää mikä muuttuu...
 
"vieras"
Meilläkin vasta harkitaan neljättä (mies olisi heti valmis mutta mä haluan odottaa vielä ;) ) eli en osaa suoraan itse sun kysymyksiin vastata. Mutta mitä olen muilta kuullut, niin neljäs ei hirveästi enää muuta mitään. Toki neljäs lapsikin on oma yksilönsä, jolla on omat tarpeensa jne. , mutta noin "työmäärään" ei isoa muutosta tee. Kolmas oli musta isoin muutos, siinä ruoanlaitto, pyykkihuolto ja muut automatisoituivat sellaiseksi liukuhihnahommaksi välillä. Eikä tuo siis ole ollenkaan huono juttu! Toimivat rutiinit auttaa ison perheen kanssa..

Minkä ikäinen teillä isoin on? Meillä on 8, 4 ja 2v lapset eli ei ihan peräkkäin. 8v on jo paljon apuna, ei toki pakotettuna vaan omasta halustaan. Kattaa pöytää, vie roskapussin ja muuta. Olen itse ajatellut asian niin, että siihen 1,8 keskiarvoon katsottuna meillä on jo nyt LIIKAA lapsia eli yksi lisää ei haittaa. :D Rakkautta ja niitä pieniä tärkeitä hetkiä jokaisen kanssa kaksin löytyy varmasti kun on tähänkin asti näiden kanssa löytynyt.
 
Minun on todettava että varsin vähän on oikeastaan muuttunut... meillä nelonen nyt 1kk, isommat 5v8kk, 3v8kk ja 2v6kk. Vauva ainakaan ei ole kovin herkkäuninen, hyvin maistuu päikkärit, pikemminkin yöllä valvoskelee (liekö liian hiljaista) :)

Meidän perheessä on lasten melko pienten ikien takia aika tarkka rutiini, joka selkeästi on jatkunut entisellään ja vauva vaan on solahtanut siihen mukaan ihan luontevasti. Kumman helpolla sujuu pyykit, ruuanlaitto ja muut kotityöt vaikka aluksi ajattelin, että miten kaikki sujuu. Pesukone ja kuivuri kyllä laulavat väh 1x pv, taitaa olla että 2 koneellista päivässä kun pesee niin pyykkikasa on hallinnassa.

Henkisestikin kaikki on nyt jotenkin helppoa, kun enää mitään yllätyksiä ei juuri päässyt tulemaan. Isoon 7 henkilön autoon vaihdettiin jo edellisen siirryttyä turvakaukalosta istuimeen kun farkku kävi pieneksi. Samoin koti oli jo sen kokoinen, että tänne mahtuu hyvin, ei tarvitse ressata muuta kuin sitä ainaista säilytystilaa. Entistä tarkemmin vaan on tullut asioita organisoitua, esim. vaatteet valmiiksi pinoihin illalla, jokaisella on oma elfa-kori ulkovaatteille jne.

Olin eilen tosi onnellinen, kun reissattiin paikallisbussilla koko perhe asioille täältä kaupungin ulkopuolelta keskustaan, matkassa 2 rattaat ja 2 lasta kävellen. Hienosti meni, kyllä saatiin katseita ja hymyjä matkallamme :)
 
Kiitos ihanista vastauksista. Meillä on siis kolme poikaa, joiden iät vauvan syntyessä ovat lähes 10 v. ja lähes 7 v. sekä pikkunassikka on tuolloin 1 v. 9 kk <3

Tuo on totta, että kolmas teki rutiinit selviksi ja välillä mennään likuhihnalla, mutta allekirjoitan myös täysin ajatuksen, että jokaiselle riittää rakkautta. Meillä ei ole mikään iso talo, mutta olen itse kasvanut vaatimattomissa oloissa eli sopeutan varmaan tämän mun ukkojengin sellaiseen myös. Mies osallistuu kaikkeen niin paljon kuin ehtii. :)
 

Yhteistyössä