G: pelastusliivit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ilta-Sanomat
Etusivu Uutiset
Vene upposi Ahvenanmaalla – Kolme henkilöä ja koira veden varaan

Uponnut vene hinattiin laituriin viranomaisten tutkimuksia varten. Bror TräskbackaJulkaistu: 21.7.2013 8:06
Vene upposi Sottungan itäpuolella Ahvenanmaalla sunnuntaiaamuna.

Rajavartiolaitoksen mukaan hälytys veneen uppoamisesta tuli kello 06.26. Kolme henkilöä ja koira oli joutunut veden varaan.

Meripelastuskeskus Turku käynnistsi heti etsintä- ja pelastustoimet. Pelastustehtäviin hälytettiin kaksi Ahvenanmaan merivartioaseman partiota, Ahvenanmaan meripelastusseura Rescue Lion sekä Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopteri Turusta.

Onneksi veneilijät olivat varustautuneet asianmukaisesti pelastusliiveillä, joten he selvisivät vedessä hengissä siihen asti, kunnes partiovene löysi heistä yhden.

Meripelastushelikopteri paikansi kaksi muuta sekä koiran.

Pelastetut veneilijät kärsivät hypotermiasta, joten heidät kuljetettiin Turkuun saamaan hoitoa.

Rajavartiolaitoksen mukaan pelastusliiveillä oli ratkaiseva osa veneilijöiden hengen pelastamisessa.
IS

Käytättekö pelastusliivit veneessä?
Millaiset? Paukku?

Muksuilla pelastusliivit, aikuisilla kelluntaliivit, joissakin tapauksissa paukku. Esim. isäni käyttää vallan paukkuja, minä oikeastaan vaan kun lähdetään pidemmälle kalaan, lähivesillä niitä kellunta.

No mä olen ostanut lapsille vain kelluntaliivit, ja ne on käytännössä olleet aika isoiksi asti päällä jopa laiturilla leikkiessä, ja uimaleluinakin toimineet.
Ja pienehköllä järvellä/joella on vain liikuttu, ei vaan ennen olisi tullut kuuloonkaan liiveistä niuhottaminen tuollaisilla paikoilla.
Eikä monella tuolla olekaan, joka kesä mekin katsellaan siinä jotain luultavasti isoisää, joka kuljettaa paria lasta kalassa, pappa seisoo veneessä koko ajan, eikä kellään minkäännäköistä liiviä.

Mä hommasin itselleni muutama vuosi sitten kelluntaliivit, mutta muilla on pelastusliivit. Testattiin just jussina lasten liivit ja hyvin kelluttivat vielä vaikka osa on aika vanhoja 80-luvulta. Ilman liivejä ei veneilemään lähdetä, samoin kuin autossa on turvavyöt kaikilla ja lapsilla istuimet ja pyöräillessä kypärät. Kyllähän se jo järkikin sanoo, että näin on!

Meillä on aikuisilla vain kelluntaliivit.

Onko joku kokeillut noiden kelluntaliivien kelluvuutta?
Miten se kelluvuus eroaa pelastusliiveistä?
Alkaako kelluntaliiveillä sitten uppoamaan jonkin ajan kuluttua?

[QUOTE="vieras";28751643]Meillä on aikuisilla vain kelluntaliivit.

Onko joku kokeillut noiden kelluntaliivien kelluvuutta?
Miten se kelluvuus eroaa pelastusliiveistä?
Alkaako kelluntaliiveillä sitten uppoamaan jonkin ajan kuluttua?[/QUOTE]

No siis pelastusliivithän kääntävät tajuttomankin selälleen ja pitävät pinnalla, kun taas kelluntaliiveillä vaaditaan uimataitoa edes jonkin verran.
Meillä lapset uivat kelluntaliivit päällä, ja kyllä kai ne hyvin pitivät pinnalla lasta joka ei muuten montaa metriä jaksanut uida, ja hyvä puoli tavallaan sekin etteivät niin tönköt ole esim. siellä rannassa leikkiessä.
Mulla ei vain ollut varaa ostaa pelastusliivejä yhtä mökkireissua varten alunperin, joten tyydyin noihin halvimpiin mahdollisiin kelluntaliiveihin, ja ajattelin että sentään tyhjää parempi, kenenkään muun mielestä eivät kai olisi olleet tarpeen nekään.

Yhteistyössä