G: Paras juusto?

määä
No joku kermajuusto... vaikka turunmaa?
Ja sit on pakko vissiin sanoa aura. Ei muuten ole kuin puolenkymmentä vuotta kun en pystynyt sitä vielä syömään, tai lähinnä yrjösin ku vaan haistoinki :O
Emmentaaleja en ole oppinut syömään koskaan. Tai siis vielä, viittaan tuohon auraan, mutta ei tule ihan itsekseen maisteltua juuri, kalliita riskejä itse ostaa koko juusto.
 
dera
Arkikäytössä minulla Polar 5% (ja toisinaan mikä tahansa menettelee) mutta parhaita juustoja on mm. tilsit, appenzeller, voimakas cheddar ja manchego sekä tietyt tuorejuustot ja mm. Glimminge port salut. Vaikea valita parasta ed. mainituista.
 
minä,
Casu marzu (sardiniaksi "mätä juusto", tunnetaan myös nimillä casu modde tai formaggio marcio) on sardinialainen lampaanmaidosta valmistettu juusto, jossa on eläviä juustokärpäsen toukkia. Sardinialaisesta pecorinosta lähtöisin olevan juuston valmistuksessa jatketaan tyypillisen fermentaation jälkeen asteelle, jota useimmat kutsuisivat mätänemiseksi. Sen saavat aikaan juustokärpästen (Piophila casei) toukat, joita lisätään juustoon sen rasvojen hajottamiseksi. Juustosta tulee hyvin pehmeää. Toukat itsessään ovat läpinäkyviä, valkoisia noin 8 mm pituisia matoja, jotka voivat häirittynä hypätä jopa 15 cm:n matkan, mikä voi juustoa syödessä vaatia silmien suojaamista
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
"Jenis"
Riippuu käyttötarkoituksesta. Pizzan päälle mozzarella, pastan päälle parmesan tai pecorino. Cheddar on hyvää ihan muuten vaan tai toastissa, feta sopii salaattiin. Olen juustofani kaiken kaikkiaan ;)
 
cheeser
Riippuu täysin mihin/minkä kanssa juustoa käyttää. Saganagi ja halloumi paistettuna, caprese -salaattiin ehdottomasti mozzarellaa, fetaa, viinitarhuria yms muihin salaatteihin ja ruokiin, brie herkutteluun, sinihomeet punajuurivuokaan, goudat sellaisenaan tai esim sieniin, sama manchegon ja gruyeren kanssa.
 
natusan
Riippuu täysin mihin/minkä kanssa juustoa käyttää. Saganagi ja halloumi paistettuna, caprese -salaattiin ehdottomasti mozzarellaa, fetaa, viinitarhuria yms muihin salaatteihin ja ruokiin, brie herkutteluun, sinihomeet punajuurivuokaan, goudat sellaisenaan tai esim sieniin, sama manchegon ja gruyeren kanssa.
Hitto, mä unohdin halloumin kokonaan! Se on niin hyvää grillattuna salaatin kanssa..Talvella toiminut hyvin voileipägrillin kautta, nam! Ja aura menee aina, arkena ja sunnuntaina..
 

Yhteistyössä