G: PAPA-KOE,sattuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Kyllä sieltä koePALA otetaan..Vaikka mulla ei ole kokemusta tästä,oon lukenu siit kyllä. :/

Koepala otetaan sitten jos epäillään syöpää, ei normaalissa papassa. Papan suomenkielinen nimi on kai irtosolunäyte tms.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seuraaja edelleen:
Alkuperäinen kirjoittaja Aih:
Se harjan pyöräytys on aina yhtä ällön tuntuista, silti käyn kerran vuodessa kokeissa. Solumuutoksia on ollut, enkä tahdo joutua yllättymään ikävästi. Suosittelen muillekkin!

Niin, mun muistaakseni kans papa-kokeessa pyöräytetään jotakin puikkoa, onko siinä nyt sit harja päässä, johon vähän pyyhkäistään niitä soluja mukaan, mut ei sieltä mitään leikata, eihän? Ja siis multa tosiaan otettu koe pari kertaa

Ei sieltä tosiaankaan mitään koepalaa oteta. Pieneen pulloharjaan sekä pumpulitikkuun kerätään limakalvon tuotoksia. Koepaloja ottavat vain lääkärit, mutta Papa-koetta voi olla ottamassa esim. sairhoit.

Mulla riippunut ottajasta, yleensä on vaan epämiellyttävää, kuten kaikki gynejutut.
On otettu myös koepaloja 2 kertaa, nekään ei pahemmin sattunut, vaikka pelkäsin.
Ei tulis mieleenkään jättää menemättä papaan, vaikka kuinka sattuis. Kyllä se luokka 3 tulos sen verta pelästytti. Nyt oli onneks taas synnytyksen jälkeen luokka 1.

Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Ei se varsinaisesti satu mutta riippuu vähän kierron vaiheesta miten inhottavalta se tuntuu. Papa on otettu 1-2 vuoden välein nyt muutaman vuoden ajan

mikä kierron vaihe on otollisin papa kokeelle, ettei sattuisi niin paljon? Minulla viilsi se teräs levitin jotenkin. kauheat traumat jäi.

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Multa on kaksi kertaa otettu ja eka kerta sattui ihan helvetisti.. en pystyny istumaankaan kunnolla pariin päivään sen jälkeen.. :o mutta se otettiin labrassa, missä vanha täti sovitteli sitä nokkaa pienen iäisyyden mun sisääni ja totes sitten että ei se vaan millään mahdu.. :headwall:

Kaks viikkoa sitten uskalsin vasta mennä uudestaan kun olen pelänny sitä niin hirveesti.. mutta nyt oli asiansa osaava lääkäri eikä tuntunu yhtään missään.. ja mä olen aika lailla kipuherkkä.. hyvä että edes huomasin että lääkäri otti näytteen.. :D

ja mun pitäs mennä seulontaan just labraan, eikö ne siellä osaakaan hyvin ottaa...apua!

Itse näytteenotto ei satu. vähän nipistää. Mutta sen kohdunsuun löytäminen on yhtä tuskaa, mulla se on kai jotenkin ihmeellisessä kohtaa :D Näytteenottajastakin riippuu kyllä. Oon 30v. ja parin vuoden välein käynyt Papassa eli noin 6krt.

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Ei se varsinaisesti satu mutta riippuu vähän kierron vaiheesta miten inhottavalta se tuntuu. Papa on otettu 1-2 vuoden välein nyt muutaman vuoden ajan

mikä kierron vaihe on otollisin papa kokeelle, ettei sattuisi niin paljon? Minulla viilsi se teräs levitin jotenkin. kauheat traumat jäi.

mikä kierron vaihe on otollisin papa kokeelle, ettei sattuisi niin paljon?

up

Ensimmäinen PAPA-koe suositellaan otettavaksi noin vuosi ensimmäisen sukupuolikontaktin jälkeen tai viimeistään 25 vuoden iässä. Lisäksi koe tulisi uusia aina, kun ensimmäisestä seksikontaktista uuden partnerin kanssa on kulunut noin vuosi. Mikäli kumppani pysyy samana ja edellisen testin solukuva on normaali, sopivana testausvälinä pidetään 2-3 vuotta. PAPA-koe tulisi suorittaa riippumatta siitä mikä ehkäisymuoto on käytössä, sillä esimerkiksi kondomi suojaa papilloomavirusinfektioilta vain noin 70%:n varmuudella ja muut ehkäisymuodot huomattavasti heikommin. Myös HPV-rokotuksen saaneiden tulisi käydä PAPA-kokeessa, sillä 2006 markkinoille tullut rokote suojaa vain kahdelta kohdunkaulansyöpää aiheuttavalta HPV-alatyypiltä (HPV-16 ja HPV-18). Vaikka nämä kaksi alatyyppiä kattavat suuren osan (n. 70% kaikista pahanlaatuisista solumuutoksista, harvinaisempien alatyyppien osalta rokote ei tarjoa suojaa.

no enpä tiennyt tuota 1v. Menin papaan muutaman kk seurustelun jälkeen.

mikä kierron vaihe on otollisin papa kokeelle, ettei sattuisi niin paljon?

up

eikö kukaan tiedä

Tänään yritti hoitaja ottaa mutta lähdin kesken pois kivun takia. Kohdunsuu ei löytynyt. Menen kiltille gynelle, jos tämä lääkekuuri ei auta tulehdukseen. Gyne sai sen ennenkin otettua kapeammalla spekulalla rasvaa ja puudutusgeeliä käyttäen. Itse olin ottanut tuhdin annoksen särkylääkettä.

up
ahistaa kun pitäs mennä taas seulontaan. aattelin vetää antistress tabuja, ne on auttanut mulla stressaavissa tilanteissa. miks ne ei voi käyttää jotain rasvaa?? Viimeks mulle sanottiin ettei voi laittaa siihen spekulaan että vedellä voi vähän kostuttaa. helv

jos oot selvinny synnytyksestä niin papa koe ei ole varmasti mitään :D itse en ole synnyttänyt mutta papa on otettu eikä tuntunu ku yks pikku pistos vastaa ehkä hemoglobiinin mittausta varten tehtävää pistosta ei ehkä ees niin "paha".

Koskaan ennen ei ole papa sattunut niin paljoa kuin eilen. Labrahoitajalla meni aikaakin siihen kauemmin kuin yleensä. Minulla on hormonikierukka ja siksi ei käyttänyt harjaa vaan jotain terävää puulastaa.
Vieläkin on alavatsa kipeä ja ei tee mieli ihan äkkiä uudestaan mennä.

Yhteistyössä