G. paljonko olet maksanut veroja ja vastaavasti kuluttanut yhteiskunnan varoja kun täytät 40v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hivenenhullu

Vieras
turhaa mietintää ja pohdintaa siis :D
tuli vaan mieleen et jos lasket paljonko olet palkka työstä maksanut veroa ja vastaavasti paljonko olet yhteiskunan tukia nostanut (opinto,työkkäri,äitiyspäivärahoja,vanhempainpäivärahoja,kht,asumistuki ym)

peruskoulu ja terveydenhuolto jääköön laskuista pois...

mikä on n. loppusumma kun täytät 40v..

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
tuli vaan mieleen et jos lasket paljonko olet palkka työstä maksanut veroa ja vastaavasti paljonko olet yhteiskunan tukia nostanut (opinto,työkkäri,äitiyspäivärahoja,vanhempainpäivärahoja,kht,asumistuki ym)

Kyllä siihen minusta kuuluu laskea peruspalvelut, päiväkoti, terveydenhoito, peruskoulu, mielenterveydenpalvelut jne.

jos mä lasken niin
olen saanut opintotukea 120mk/kk 1 vuoden ajan (ja sitä maksoin takas 56?)
mammaloman aikana sain 1500?/kk
kht ja kuntalisä 500? (7kk ajan)

palkkatyötä olen tehnyt 13v asti joten 40v olen maksanut veroja n. 130000?
tukia olen nostanut 15684? (paitsi jos hankin toisen lapsen ja saan saman rahan mammalomalta jolloin summa on 27684?)

eli verot miinus tuet on:114316? plussan puolella yhteiskunnalle

Nopea laskelma ilman lapsilisiä on 50 000 euroa. En osaa arvioida, paljonko maksoin veroja ennen 40-vuotissynttäreitäni, mutta sen jälkeen olen kyllä jo maksanut reilusti enemmän kuin tuo 50 000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja wer:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

Kyllä siihen minusta kuuluu laskea peruspalvelut, päiväkoti, terveydenhoito, peruskoulu, mielenterveydenpalvelut jne.

no sitä peruskoulua, terveydenhultoa ym ei lasketa siksi että niitä on omassa lapsuudessaan käyttänyt ja nyt omat lapset niitä käyttävät... päivähoitoa myöskään ei lasketa mukaan kun osa maksaa siitä jotain osa ei..

Alkuperäinen kirjoittaja wer:
Mä en edes pysty laskemaan, koska mulla ei ole mitään tietoa, mitä mun koulutukseni aikoinaan yhteiskunnalle maksoi eikä edes sitä, paljonko yksi oppilas- tai päivähoitopaikka maksoi omille lapsilleni.

En oo saanu oikeestaan mitään yhteiskunnan tukia. Opintolainaa aikoinaan muutamia vuosia. Taisin saada hetken aikaa pienen opintorahan, mutta en koskaan esim. opintotuen asumislisää. Äitiyslomalle jäin 4 päivää ennen kun täytin 40v, nekin päivät maksoi työnantaja. Työttömänä en oo ollut elämässäni päivääkään. Joten veroja oon maksanu paaaaljon enemmän kun saanut tukia. Tietysti jos terveydenhoitoa, koulutusta ym. ei lasketa.

Tuet on ollu opintotuki -90 luvun alussa pari vuotta, seuraavaksi kotihoidontuki ja lapsilisät kahdesta lapsesta.

Mä oon opiskellut yhteensä 5 vuotta; en mitään "kallista " ammattia.

Veroja oon maksanut duunista ( kesätöistä alkaen ) vuodesta 1987 tähän vuoteen kun nyt täytän 40v. Kotona oon ollut lasten kanssa nelisen vuotta.

Yhteistyössä