G: paljonko annatte häälahjaksi rahaa ystäväpariskunnalle? Vain te itse olette kutsuttu häihin, ei perhe.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahanainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie oon menossa serkkuni häihin ja miulla on rahatilanne aikalailla heikko, kyl mie 25€ pystyn laittaa, mutta pyrin 40€ laittaa... Onneksi viime kuun palkka oli hieman isompi kun yleensä niin ehkä tuon summan kykenen laittaa...

me saatiin häälahjaksi keskimäärin 20e per vieras. lahjakortteja, käteistä, ja tavaraa tuli, mitään ei toivottu erikseen. Nyt kun lueskelin tuolta yhdestä ketjusta ylioppilaslahjaksi annettavia rahasummia niin kyllä ihmetyttää, luulisi että häät on suurempi juhla kuin lakkiaiset. Monet antaisivat lakinsaajalle sen 50e. Tiiä sitten mikä oisi oikea summa missäkin tapauksessa. jotenkin vaan tuntuu päinvastaiselta koko systeemi, häihin kun tulee satsattua yleensä se väh 2000e ja ylioppilasjuhliin menee noin 100e varmaankin. Ehkä ei liittynyt tasantarkkaan asiaan, mutta tulipahan mieleen :D

me saatiin häälahjaksi keskimäärin 20e per vieras. lahjakortteja, käteistä, ja tavaraa tuli, mitään ei toivottu erikseen. Nyt kun lueskelin tuolta yhdestä ketjusta ylioppilaslahjaksi annettavia rahasummia niin kyllä ihmetyttää, luulisi että häät on suurempi juhla kuin lakkiaiset. Monet antaisivat lakinsaajalle sen 50e. Tiiä sitten mikä oisi oikea summa missäkin tapauksessa. jotenkin vaan tuntuu päinvastaiselta koko systeemi, häihin kun tulee satsattua yleensä se väh 2000e ja ylioppilasjuhliin menee noin 100e varmaankin. Ehkä ei liittynyt tasantarkkaan asiaan, mutta tulipahan mieleen :D

Ehkä ajatellaan että naimisiin menevillä on nykyään jo niin paljon, etteivät hirveästi tarvitse. Nuoria sen sijaan mielellään tuetaan, vaikka monellahan ne menee huvitteluun tietysti.

[QUOTE="a p";23907503]Ehkä ajatellaan että naimisiin menevillä on nykyään jo niin paljon, etteivät hirveästi tarvitse. Nuoria sen sijaan mielellään tuetaan, vaikka monellahan ne menee huvitteluun tietysti.[/QUOTE]

Niin kai se sitten on. Tuntuu vaan niin erikoiselta.Ehkä itsellä on erilainen arvomaailma. Itse kyllä lahjon tulevaa ylioppilasta lahjakortilla ettei pääsisi tuhlaamaan turhanpäiväiseen.

En tiedä minkälaisia juhlia täällä porukat ovat tottuneet järjestämään, mutta kyllä meillä yo juhliin on palanut 600-700e siis ruokaan ja juomaan

Piti vaan nyt pikkasen oikaista, että 100 eurolla nyt tuskin edes lasten kutsuja järjestää ;)

Jaa, mun mielestä ylioppilastutkinto on paljon suurempi saavutus kuin naimisiin meno. Naimisiin kun pääsee muutamat pikkuehdot täyttämällä, tutkinnon saamiseen tarvitaan 3 vuoden työ.

Lisäksi nuorilla on usein tarvetta sille rahalle, ei tosiaan läheskään kaikki käytä saamiaan rahoja hurvitteluun. Naimisiin menevät parit taas omistaa jo kaikkea ja ovat ennemminkin rahanahneita rahaa pyytäessään.

Häihin menohan ei maksa paljoa enempää kuin ylioppilastutkinto. Taitaa maksaa jopa vähemmänkin (lukiossa kun maksaa jo kaikki kirjat ja yo-kirjoitusmaksut ym.) Se että ihmiset laittaa häihin tuhansia euroja, on vaan omaa turhamaisuutta. Naimisiin pääsee kyllä halvalla jos haluaa.

[QUOTE="...";23907586]En tiedä minkälaisia juhlia täällä porukat ovat tottuneet järjestämään, mutta kyllä meillä yo juhliin on palanut 600-700e siis ruokaan ja juomaan

Piti vaan nyt pikkasen oikaista, että 100 eurolla nyt tuskin edes lasten kutsuja järjestää ;)[/QUOTE]

Meillä ekat ylppärit on ensi keväänä, joten selvää summa ei tietysti tiedossa, mutta kun rippujuhliinkin menee se 300-400 e äkkiä, niin eikähän ylppäreihinkin melko reilusti rahaa mene. Eihän 100 e saa edes lakkia ja vaatteita...
Meillä on kyselty juhlapaikkaa ylppäreihin ja sekin on noin 600e.

No meidän häissä vieraat saivat ruokaa, kahvit+kaakut, juomat ja vielä iltapalan ym viihdykettä ja osa antoi 20€(2hlöä). Emme pyytäneet mitään, eikä lahjalistoja ollut.

Itse arvostan häitä enemmän ja annan riippuen, onko läheistä sukua ym ainakin 60€(sis, minä ja mieheni). Yo ja rippijuhlat sitten alkaen 50€ ja yleensä tuo summa, paitsi kummilapset, sisarukset ym.

Ja kyllä juhliin menee enemmän rahaa kuin 100€, yleensä puhutaan tonnista ylöspäin ja häissä jo monesta tonnista.

No kyllä mulla maksoi ylppärit enemmän kuin häät. Häät juhlittiin perhepiirissä. Niihin ei paljoa rahaa mennyt, anoppi teki ruoat parillekymmenelle, käytin samaa pukua jossa tanssin vanhojen tanssit, miehellä oli yllä vanha puku, sormus maksoi 50e, kampaus ja kimppu yht. 50e. Vähän vaivihkaan mentiin naimisiin, mutta ylioppilaaksi en salaa päässyt ja se oli kaukaisempienkin sukulaisten mielestä niin hieno saavutus kun puolivuotiaan äiti kirjoittaa hyvät paperit, että pakko niitä oli sitten juhlia. 50 hengen juhlatila astiastoineen oli 150e, pitopalvelusta tilatut ruoat 600e jotka mun vanhemmat maksoivat, juomat maksoi mun mummu (skumpat, viinit, mehu, maito, kotikalja, sima) sekä tekivät vielä vaarin kanssa karjalanpiirakat, sämpylät, savustivat kalat ja tekivät salaatit. Anoppi tilasi ja maksoi kakut. Pienet kukkakoristeet pöytiin ja iso kimppu noutopöytään tutulta floristilta 40e. Häälahjaksi saatiin muutama satanen, yo-lahjaksi sain noiden juhlajärjestelyiden lisäksi 2000e + tavaralahjat.

Yhteistyössä