G: Paljon rahaa lapseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kuinka paljon lapseen menee noin keskimäärin rahaa kuukaudessa parin ensimmäisen vuoden aikana? Vaipat ovat varmaan se suurin menoerä alusssa.
Kyllähän lapseen varmasti saa meneen rahaa niin paljon kuin lystää mutta millä summalla pärjää jos kaikki isommat ostokset kuten vaunut, sängyt ym. on jo ostettu etukäteen.
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun ihmisillä on niin erilainen käsitys rahankäytöstä ja tavaroiden tarpeesta.. :)

no pari ekaa kuukautta oli varmaan ne halvimmat, ku ajattelee että meidän lapsia varten ei oo mitään muuta tarvinnu ostaa ku vaippoja ja liivinsuojia.
mut nyt menee paljon enemmän. vaippoja kuluu kahdella lapsella iso paketti viikossa, maksaa jotain 16e. oon laksenu, että söytän sitten purkkiruokia tai omatekosia, keskimääränen hinta lapsille yksistään koko päivän ruoista on 5euroa, siihen ei oo laskettu aamu- eikä iltapuuroja, ei välipalajugurtteja, ei leipiä eikä mitään. ainoastaa ruoat. eli pelkästään vaippoihin ja ruokiin menee kahdelle lapsella joku 200. sit on kengät, vaatteet, lelut silloin tällöin ym. ym. ym.
eli ei ees kannata yrittää laskea lasten menoja.
suuntaa varmaan antaa se, että mun laskujen mukaan kaikkien elinkustannuste, laskujen, ruoan ja bemsojen, vakuutusten sun muiden jälkeen meille pitäis silti jäädä käteen 600e/kk. tällä hetkellä siitä menee tosin luoton lyhennykseen 300e kuussa, mut silti pitäis jäädä käteen. voit vaan arvata jääkö... ;)

No meillä ei ole vaippoihin kamalasti mennyt rahaa, kun tuo kuopus alkoi käydä potalla jo 8kk ikäisenä. Siitä lähtien on kakat tehnyt vain pottaan ja pisutkin enimmäkseen. Nyt tyttö on 1v10kk ja vaippa kastuu keskimäärin kolmekertaa viikossa =)

Kestovaipoilla säästää. Jos pystyy imettämään pitkään, ei mene korvikkeisiin rahaa. Omatekoiset soseet on halvempia kuin kaupan. Kirpputoreilta saa hyviä vaatteita ja tavaroita sopuhintaan (mutta alennusmyynnistä voi löytää uusia vielä halvemmalla).

On niin tapauskohtaista, esim. onko suvussa/kavereilla pieniä lapsia, joilta saisi pieneksi jääneitä vaatteita, sitterin, syöttötuolin, vaunuja ym. tykötarpeita vai joutuuko (tai haluaako) kaiken ostamaan itse.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 20:41 Hippu kirjoitti:
Meillä menot on ollut kuussa huimat 20-30e (vaipat) ensimmäisen viiden kuukauden ajan, muita menoja ei ole ollut, paitsi vitamiinit.

Pienet oli meilläkin alussa menot lapsista, mutta apua apua kun kasvavat, sille ei ole mitään rajaa miten paljon rahaa menee. Ruoka harrastukset, päivähoitomaksut lelut vaatteet kengät sukset pyörät... lista on loputon.

Tuota.. poika on nyt puolivuotias

Ostin pojalle kesahatun 2?, ja kestovaippoihin (joilla parjaillaan varmaan viela pitkaan...) mennyt alta satanen. Muovivaippoihin tai muihin ei olla koskettu.

Eli ensimmaiset puoli vuotta alle 100?.

(vaatteet, peti yms. ollaan saatu kaikki lahjoina tai kaytettyna lahjoituksina)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 15:44 Sanna80 kirjoitti:
Kestovaipoilla säästää. Jos pystyy imettämään pitkään, ei mene korvikkeisiin rahaa. Omatekoiset soseet on halvempia kuin kaupan. Kirpputoreilta saa hyviä vaatteita ja tavaroita sopuhintaan (mutta alennusmyynnistä voi löytää uusia vielä halvemmalla).

On niin tapauskohtaista, esim. onko suvussa/kavereilla pieniä lapsia, joilta saisi pieneksi jääneitä vaatteita, sitterin, syöttötuolin, vaunuja ym. tykötarpeita vai joutuuko (tai haluaako) kaiken ostamaan itse.

toi on muuten totta että tässä asiassa on kaikki tapauskohtaista.
mut mulla on menny melkeen kaikki kertakäyttösenä. mitkään muut vaipat, ku liberot ei sopinu neidin iholle (esikolla en edes muita kokeillu) vaan muista vaipoista, niin kerta ku kestoistaki, sai vaan punaisen pyllyn ja näppylöitä.
imetys ei sujunu, myöhemmin arveltiin että kyse oli stressistä. mulla oli toinen vauva, ja toinen vastasyntyny, sitä vastasyntynyttä olis pitäny imettää, mut välissä olis pitäny tehdä muutakin, ja stressaannuin ku neiti oli parhaimmillaan jopa puol tuntia imemättä. se ei edes nukkunu muuten ku tissi suussa. ja turha sanoa että jos siihen opettaa..... neiti alotti sen jo sairaalassa, ei keretty opettaa yhtikäs mitään. esikon imetys taas epäonnistu ku tulin heti raskaaksi, ja maidon tulo loppu ku seinään.
omatekoset soseet tuli aluksi halvemmaksi, niin kauan ku niitä tehtiin ainoastaan kasviksista, tai hyvin pieniä määriä. nyt ku nuorimmainen on 1v, ja esikko 2, annosten määrät on noussu sen verran isoiksi, että itseasiassa kaupan soseet tulee parhaimmillaan jopa euron halvemmaksi ku omat. tai siis kotiruoan ainekset saattaa tälle perheelle maksaa reippaasti yli 10e yhteen ruokaan, se jaettuna neljällä on 2,5e kaks kertaa päivässä. purkkiruoat maksaa yleensä korkeintaan 1,5e annos.
onneks ollaan sentään vaatteet saatu kavereilta, kirppareilta ja lennuksista. ja alennuksista ostan melkein mieluummin ku kirppareilta, usein on halvemmalla, ja ne on kumminki uusia, ja olettaisin että niin ollen myös kestävämpiä. tiedä sitä sitte...

mut siis halusin sanoa, että aina ei voi edes valita sitä että missä säästää, vai säästääkö. ainahan sitä voi yrittää, mut vauvan ehdoilla, ei rahan. =)

ei kannata tuommosia miettiä saati laskeskella, se menee mikä menee, itse kyllä ihan huvin vuoksi olen laskenut että n. 400? on mennyt ekan vuoden aikana vaippoihin (pampersseihin), eikä se mun mielestä oo paljon, enempää en viitti enkä halua laskeskella ;)

En oo koskaan aatellukkaan etes laskea moista asiaa. Rahaa menee, mutta menköön. Erin ikäisillä lapsilla erin verran ja eristä syistä. Meillä tällä hetkellä eniten rahaa vievä osio on vaatteet, noi mun mukelot on niin kauheita kasvaan pituutta. Taas on edessä uusien talvi kenkien ja toppavaatteiden osto. Mut mitäpä mie en noiden eteen tekis, ite kulen sitten vaikka niissä kymmenen vuotta vanhoissa rääsyissä, kuhan lapsilla on puhtaat, ehjät ja oikean kokoiset vaatteet.

Lillan *ja tulevat koripallo starat* :heart:

Laku halpaa molempien kohdalla.Nuorempi veljes käyttää vanhemman vaatteita jne.Myöhemmin hieman enemmän.Nyt meiän 4 henkisellä perheellä 2aik. ja 2 lasta menee noin 140?/vko ruokiin/vaippoihin. Joskus ennemän joskus vähemmän. Vaatteisiin tosi vähän vanhemmalla alux ku oli lahjavaatteita ja äitiyspakkauksen vaatteita. Suurimmat ostot on kengät ja uudet toppavaatteet.Niitäki saa 20-30 ekellä, mut ite ostan kalliimpia noin. 100? meni täksi talveksi ostettuihin.Mut nuorempi sit saa käyttää samoja ku eivät täs vaihees kulu kauheesti. Pärjäsin hyvin yh:naki ku erossa oltiin, joten rahan takia ei kannata lasten hankintaa myöhästyttää:) Vaunut/rattaat taitaa olla kallein ostos. Vanhimmalla meni 520 ekeä yhdistelmävaunuihin (anoppi osti) ja nyt on kaksosten juksurattaat maksoi 290 ekeä, mut näitäkii saa kirppikseltä, huutonetistä yms. halvalla.

Yhteistyössä