G: Onko täällä sielunpuolikkaita?!

Hei, ajattelin aloittaa palstalla keskustelun niin, että kartoitan Teidän ajatuksianne.

Tämä on siis gallup, jonka avulla näen, että kenelle voin laittaa y-viestiä ja kenelle en. Jos toinen ajattelee ihan toisella tavalla kuin minä esim. perusarvojen suhteen, on aivan turha kuvitella löytävänsä keskustelukumppania täältä. Tämä on siis puhtaasti aikaa säästävä tapa aloittaa keskustelu täällä. =)

Ymmärsittekö?

1. Jokaisella meillä on oma tehtävänsä täällä, jos vain antaa sydämelleen mahdollisuudet löytää sen. Kyse on siis omien lahjojensa oikeanlaisesta käytöstä.

2. Raha on väline, jota tarvitsen jokapäiväiseen elämään. En ole kateellinen kenellekään, joka tienaa enemmän.

3. Mielestäni suurperhe ei ole sellaisenaan tavoittelemisen arvoinen asia, koska lapsia saadaan, niitä ei tehdä ja jokainen lapsi tarvitsee huomiota. En haluaisi olla suurperheen äiti, koska olen nähnyt monia suurperheellisiä ja toisaalta haluan antaa lapsilleni tasapuolisesti ja paljon huomiota.

4. Arvostan koulutusta ja sivistyksen hankkimista. Mielestäni jokainen alalle kouluttautunut ihminen on upea asia ja vielä upeampaa on, jos hän on "oikealla tavalla" ylpeä omasta ammatistaan ja koulutuksestaan.

5. Mielestäni televisio on yksi turhimmista kapineista lapsiperheessä, jossa on alle kouluikäisiä lapsia.

6. Eläimiä ei saa ottaa perheeseen vain siksi, että kaikilla muillakin on tai lapset tahtovat. En oikein ymmärrä, että kuinka joissakin perheissä voi olla todella monia koiria, kissoja ym. eläimiä lasten lisäksi. Eläimet ovat kuitenkin viime kädessä aikuisen vastuulla

7. Uskonnolliset asiat ovat nykyään tabu.

8. Tärkein asia lapselle on ns. kasvurauha. Tämä tarkoittaa, että lapsella on oikeus ja aikaa kotona olemiseen, vapaaseen leikkiin siellä sekä kiireettömään lapsuuteen.

9. Lapsia täytyy kasvattaa ei-materialistiksi ja luontoa säästäviksi ja sitä arvostaviksi suomalaisiksi. Lapsia voidaan ohjata tähän jo pienestä asti, mutta se vaatii oikeasti ajattelua.

10. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa, ei isovanhempien. On aivan turhaa narista siitä, että isovanhemmat eivät tahdo hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on oikeus tavata/ hoitaa halutessaan lapsenlapsiaan, jos he kunnioittavat lapsen vanhempia ja lapsenlapsiaan, mutta velvollisuuksia heillä ei ole. He ovat jo kasvatustyönsä tehneet.

11. Ostan vain laadukkaita leluja. Vihaan krääsää!

12. Inhoan sitä, että "Lasten täytyy skarpata ja olla kilttejä" ennen joulua! Sama ukaasi täytyisi asettaa kaikille vanhemmille - ja ihan ympäri vuoden. Tämän vuoksi meillä ei käy joulupukki, mutta lahjat tulevat toki kuusen alle. Puhumme joulupukista, mutta emme koskaan siitä, että lahjat ansaitakseen on oltava "kiltti". Silti lapsemme ovat ihan normaaleja, tavallisen kilttejä ja/ vilkkaita lapsia.

13. Hyvä avioliitto vanhempien välillä luo lapselle turvallisen kasvuympäristön. Uskon vahvasti ydinperheen mahdollisuuksiin nykyaikana. Kyse on valinnoista, arvomaailmoista, ihmisenä kasvamisesta jne.

14. Matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat älykkäitä muutenkin.



Kommentteja! :flower:
 
Suurimmalta osin samaa mieltä.Paitsi ymmärsinkö oikein että mielestäsi ydinperhe on isä,äiti ja lapset.
Mielestäni hyvä perhe voi olla myös uusioperhe tai samaa sukupuolta olevien vanhempien perhe.
Uskonnollisista asioista voi puhua ja pitääkin.Uskonsotiakin vois olla vähemmän jos ihmiset keskusteleisivat.
ps.Mikä keskustelu se sellainen on missä kaikki ovat samaa mieltä? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Suurimmalta osin samaa mieltä.Paitsi ymmärsinkö oikein että mielestäsi ydinperhe on isä,äiti ja lapset.
Mielestäni hyvä perhe voi olla myös uusioperhe tai samaa sukupuolta olevien vanhempien perhe.
Uskonnollisista asioista voi puhua ja pitääkin.Uskonsotiakin vois olla vähemmän jos ihmiset keskusteleisivat.
ps.Mikä keskustelu se sellainen on missä kaikki ovat samaa mieltä? ;)

Minulle ydinperhe tarkoittaa tätä em. asiaa. Se on varmasti aika karski tapa ajatella, mutta niin se on.

Keskustelua toki syntyy, vaikka olisi samaa mieltäkin. Siitä ei ole kyse. On kyse arvoista ja ajatusten saamisesta samanhenkisiltä ihmisiltä.

Olen turhautunut vääntämään rautalankamallia asioista, joissa mielipiteeni ei kertakaikkiaan muutu. Tarkoitan, että minulla on aika vahva "selkäranka" ja arvomaailma ja en välttämättä jaksa lukea selityksiä esim. sille, että miksi avioero voi olla "hyvä" asia tai miksi lasten täytyy olla paljon menossa ja "kiireisiä" jo pienestä alkaen. Mielipiteeni on liiankin vahva näissä asioissa. Enkä aio ryhtyä selittämään, kuvailemaan, perustelemaan ja vielä kerran selittämään näitä asioita ihmiselle, jonka arvot ja ajattelu on Marsista ja minun Maasta - tai toisinpäin!

Juu ja olen itse suuresta perheestä, jossa kaikki lapset saivat rakkautta. Äitini oli aina kotona (työ oli sellaista) ja omistautui kuudelle lapselleen ja kodille. Silti olen tätä nykymenoa seurannut ja todennut, että minusta ei olisi suurperheen ( > 4 lasta) äidiksi! Kunnioitan niitä, jotka kykenevät jäämään kotiin ja omistautumaan tälle asialle, mutta töiden ja ison lapsikatraan yhdistäminen - olen nähnyt tästä liian inhottavia esimerkkejä. :(

:flower:
 
.
En todellakaan allekirjoittaisi tuota viimeistä väitettä. Sehän oli suorastaan huvittava :) Työni puolesta taidan tietää tuosta vähän sinua enemmän :)

Hyväksyn erilaiset ihmiset erilaisine ajatuksineen ja arvoineen. En arvota ihmistä sen mukaan kohtaako hänen arvonsa omani vaan ihmisyyden. En näe tällaisia asioita esteenä ystävyydelle niin kauan kun molemmat osapuolet arvostavat ihmisyyttä ja erilaisuutta.
 
Lapseni oli pph:lla vuoden kun olin itse töissä.Nyt olen taas työttömänä.Täytyy sanoa että parempaan hoitopaikaan ei tyttö olisi voinut päästä.Edelleenkin ollaan kavereita erään äidin ja hänen samanikäisen tyttönsä kanssa.Ilman hoitopaikkaa tuskin oltais tutustuttu ,ollaan kuitenkin niin erilaisista "piireistä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
En todellakaan allekirjoittaisi tuota viimeistä väitettä. Sehän oli suorastaan huvittava :) Työni puolesta taidan tietää tuosta vähän sinua enemmän :)

Hyväksyn erilaiset ihmiset erilaisine ajatuksineen ja arvoineen. En arvota ihmistä sen mukaan kohtaako hänen arvonsa omani vaan ihmisyyden. En näe tällaisia asioita esteenä ystävyydelle niin kauan kun molemmat osapuolet arvostavat ihmisyyttä ja erilaisuutta.
Hmmm... Tiedät siis mitä minä teen työkseni? Kerro sinä ensin, että mitä sinä teet työksesi? Laitan sitten sinulle vaikka y-viestinä oman ammattini. Saatat kenties yllättyä.

Minulla on paljon ystäviä ja läheisiä ympärilläni. Minäkään en arvota heitä, nyt ei ole kyse sellaisesta. Toivon, että ihmiset ymmärtävät, että haen täällä vertaistani eli ihmistä, joka ei ole tuuliviiri tai mielipiteensä muuttaja aina tilanteen mukaan. On olemassa asioita, joissa mielipiteen ei tarvitse muuttua. Kyse on arvoista. Tällöin on kyse myös lasten kasvattamisesta.

En aio keskustelupalstalla alkaa vääntämään sitä rautalankamallia asioista, joissa mielipiteeni on vankkumaton. Silti olen ihminen, joka antaa tilaa toisille ja arvostaa muita. Kyse ei ole siitä. Nyt ei kannata sekoittaa puuroa ja velliä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Me emme ole sielunpuolikkaita =)
KerroTokiLisää oltaisko me sielunopuolikkaita kun mä en koe kyllä ap.n kans olevani... :whistle:

Tosin täältä palstalta kyllä on löytyny ainaki yks ihminen jonka kans ajatellaan kyllä aikalailla samalla tavalla. Mesessäki monesti kirjotetaan yhtäaikaa samaa asiaa, molemmat näppää ruudulle melkein saman kommentin tai asian melkein yhtäaikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Me emme ole sielunpuolikkaita =)
KerroTokiLisää oltaisko me sielunopuolikkaita kun mä en koe kyllä ap.n kans olevani... :whistle:

Tosin täältä palstalta kyllä on löytyny ainaki yks ihminen jonka kans ajatellaan kyllä aikalailla samalla tavalla. Mesessäki monesti kirjotetaan yhtäaikaa samaa asiaa, molemmat näppää ruudulle melkein saman kommentin tai asian melkein yhtäaikaa.
Se on muuten jännä juttu kun välillä joku sanoo sen mitä on itse just sekuntti sitten ajatellut :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Me emme ole sielunpuolikkaita =)
KerroTokiLisää oltaisko me sielunopuolikkaita kun mä en koe kyllä ap.n kans olevani... :whistle:

Tosin täältä palstalta kyllä on löytyny ainaki yks ihminen jonka kans ajatellaan kyllä aikalailla samalla tavalla. Mesessäki monesti kirjotetaan yhtäaikaa samaa asiaa, molemmat näppää ruudulle melkein saman kommentin tai asian melkein yhtäaikaa.
JuiceFani kirjoittaa tässä hyvin siitä, että miten samoin ajattelevat toimivat. Ystävyys/ alussa kaveruus perustuu tällaiseen. Ei kukaan jaksa keskustella pidempään sellaisen kanssa, jolla on täysin eri arvot jne.

Minusta on muuten hauskaa taas huomata, että tähänkin ketjuun tulee ilmoituksia: "En ole ap:n kanssa sielunpuolikas". Sellaisia en oikeastaan kaipaa, mutta kirjoittakaa toki vapaasti. Silti minusta tuntuu, että olisi aivan sama kun itse vastaisin kysymykseen: "Kuka tietää, millainen moottori on Toyota Corollassa vm. -84"? Vastaisin: "Minä en ainakaan tiedä." Hih. Saisinpahan ainakin kommentoida ja nimimerkkini asiaan, josta en ole kiinnostunut tai tiedä mitään. Kuitenkin se on turhaa ajanvietettä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Suorasukaisuus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Me emme ole sielunpuolikkaita =)
KerroTokiLisää oltaisko me sielunopuolikkaita kun mä en koe kyllä ap.n kans olevani... :whistle:

Tosin täältä palstalta kyllä on löytyny ainaki yks ihminen jonka kans ajatellaan kyllä aikalailla samalla tavalla. Mesessäki monesti kirjotetaan yhtäaikaa samaa asiaa, molemmat näppää ruudulle melkein saman kommentin tai asian melkein yhtäaikaa.
JuiceFani kirjoittaa tässä hyvin siitä, että miten samoin ajattelevat toimivat. Ystävyys/ alussa kaveruus perustuu tällaiseen. Ei kukaan jaksa keskustella pidempään sellaisen kanssa, jolla on täysin eri arvot jne.

Minusta on muuten hauskaa taas huomata, että tähänkin ketjuun tulee ilmoituksia: "En ole ap:n kanssa sielunpuolikas". Sellaisia en oikeastaan kaipaa, mutta kirjoittakaa toki vapaasti. Silti minusta tuntuu, että olisi aivan sama kun itse vastaisin kysymykseen: "Kuka tietää, millainen moottori on Toyota Corollassa vm. -84"? Vastaisin: "Minä en ainakaan tiedä." Hih. Saisinpahan ainakin kommetoida asiaan, josta en ole kiinnostunut tai tiedä mitään. :D
Oi anteeksi,en tajunnut että ketjuun saa vastata ainoastaan sinun sielunpuolikkaasi :xmas:
 
Joistain asioista samaa mieltä, joistain osittain samaa mieltä, joistain eri mieltä. Jotkut asioista olivat sellaisia, että mielipiteeni ovat muuttuneet vuosien varrella, enkä voi sanoa, etteivätkö ne vielä joskus muuttuisi. Mitään ehdottomia totuuksia paha mennä laukomaan.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Suorasukaisuus:
1. Jokaisella meillä on oma tehtävänsä täällä, jos vain antaa sydämelleen mahdollisuudet löytää sen. Kyse on siis omien lahjojensa oikeanlaisesta käytöstä.
Tämä kuulostaa liikaa kohtalolta ja siihen en usko. Jokaisella on tietysti omia lahjoja, mutten usko siihen, että jokainen voi tai pystyy niitä hyväksi käyttämään. Vaikka yrittäisi/haluaisi/toivoisi. Jokainen ihminen ei voi loistaa.

2. Raha on väline, jota tarvitsen jokapäiväiseen elämään. En ole kateellinen kenellekään, joka tienaa enemmän. Kyllä, raha on väline, jota minäkin käytän jokapäiväiseen elämään. Tarvitsen sitä elämiseen. Ilman sitä olisin onneton. Joskus olen kateellinen, mutta vain epätoivoisina hetkinä. Niinä hetkinä, jolloin postilaatikko oksentaa laskuja hävyttömän paljon ja tiedät vedät pennin venyttämisen äärirajoille

3. Mielestäni suurperhe ei ole sellaisenaan tavoittelemisen arvoinen asia, koska lapsia saadaan, niitä ei tehdä ja jokainen lapsi tarvitsee huomiota. En haluaisi olla suurperheen äiti, koska olen nähnyt monia suurperheellisiä ja toisaalta haluan antaa lapsilleni tasapuolisesti ja paljon huomiota.
Olen samaa mieltä siitä, että suurperhe ei sellaisenaan ole tavoittelemisen arvoinen asia. Mutta mistä olen jyrkästi erimieltä on se, että lapset eivät saisi tasapuolisesti ja yhtä paljon huomiota. Tämä on kyllä niin vanhemmista kiinni, sillä jo kahden lapsen perheessä toinen lapsista voi jäädä vähemmälle siinä mitä toiselle annetaan. Isäni ja hänen sisaruksensa ovat oiva esimerkki siitä, että kaikki ovat yhtä rakkaita ja huomiotuja.

4. Arvostan koulutusta ja sivistyksen hankkimista. Mielestäni jokainen alalle kouluttautunut ihminen on upea asia ja vielä upeampaa on, jos hän on "oikealla tavalla" ylpeä omasta ammatistaan ja koulutuksestaan.
Kirjasivistys on yliarvostettua. Ihminen itsessään on tärkeä. Minusta ihmisen arvo on siinä, että hän on, ei se minkä verran hän on koulussa istunut. Tärkeintä on se, että ihminen on itseensä tyytyväinen, ei saavutuksiinsa.

5. Mielestäni televisio on yksi turhimmista kapineista lapsiperheessä, jossa on alle kouluikäisiä lapsia.
Kyllä ja ei. Pikku lapsien ei tarvitse tuijottaa ruutua mykkinä useita tunteja päivässä. En kuitenkaan voisi luopua televisiosta, koska pidän television katselusta. Pidän leffoista ja pidän lauantai-illan leffaillasta lasten kanssa. Silloin pistämme kännykät kiinni, otamme karkkipussit kouraan, valitsemme hyvän perheleffan ja vain nautimme.

6. Eläimiä ei saa ottaa perheeseen vain siksi, että kaikilla muillakin on tai lapset tahtovat. En oikein ymmärrä, että kuinka joissakin perheissä voi olla todella monia koiria, kissoja ym. eläimiä lasten lisäksi. Eläimet ovat kuitenkin viime kädessä aikuisen vastuulla.'
Tästä olen täysin samaa mieltä.

7. Uskonnolliset asiat ovat nykyään tabu.
Millä tavoin tabu. Ettei niistä saisi puhua? Vai tabu siten, että ihmisen pitäisi hävetä mikäli hän uskoo (tai ei usko ensinkään)? Erimieltä.

8. Tärkein asia lapselle on ns. kasvurauha. Tämä tarkoittaa, että lapsella on oikeus ja aikaa kotona olemiseen, vapaaseen leikkiin siellä sekä kiireettömään lapsuuteen.
Samaa mieltä.

9. Lapsia täytyy kasvattaa ei-materialistiksi ja luontoa säästäviksi ja sitä arvostaviksi suomalaisiksi. Lapsia voidaan ohjata tähän jo pienestä asti, mutta se vaatii oikeasti ajattelua.
Tämä on pitkä ja vaikea prosessi tässä ajassa. Mutta kärsivällisyys palkitaan.

10. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa, ei isovanhempien. On aivan turhaa narista siitä, että isovanhemmat eivät tahdo hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on oikeus tavata/ hoitaa halutessaan lapsenlapsiaan, jos he kunnioittavat lapsen vanhempia ja lapsenlapsiaan, mutta velvollisuuksia heillä ei ole. He ovat jo kasvatustyönsä tehneet.
Samaa mieltä sillä poikkeuksella, että isovanhempien merkitys heijastuu kyllä lapsiin ja silloin myös heihin kasvavina yksilöinä. En voi koskaan kiistää, etteikö isovanhemmilla olisi perustavanlaatuinen merkitys lapsieni kasvatuksessa ja tämä tapahtuu ihan vapaaehtoisesti. He viettävät lasteni kanssa aikaa valtavan paljon. Siirtävät omia arvojaan ja ohjaavat sekä neuvovat.

11. Ostan vain laadukkaita leluja. Vihaan krääsää!
Vihaan krääsää myös, mutta on niissä puolensa. Ne ovat mukavia siksi, että lapseni rakastavat niitä, aivan kuten minäkin aikoinaan. Ja tätä halpaa kamaa olen säästänyt tyttärellenikin muutamia valikoituja leluja, ne kaikkein rakkaimmat.

Inhottavia ne ovat siksi, että niitä kertyy ja kertyy. Tosin siinä olen tiukka ettei mitään sellaista säästetä joka on rikki. Muuten minulla ei ole paljon sananvaltaa krääsään ylipäätänsä. Krääsässä tarpomista se elämä nimittäin on enemmän tai vähemmän, varsinkin jos sattuu menemään naimisiin lelukeräilijän kanssa.

12. Inhoan sitä, että "Lasten täytyy skarpata ja olla kilttejä" ennen joulua! Sama ukaasi täytyisi asettaa kaikille vanhemmille - ja ihan ympäri vuoden. Tämän vuoksi meillä ei käy joulupukki, mutta lahjat tulevat toki kuusen alle. Puhumme joulupukista, mutta emme koskaan siitä, että lahjat ansaitakseen on oltava "kiltti". Silti lapsemme ovat ihan normaaleja, tavallisen kilttejä ja/ vilkkaita lapsia.
Meillä tontut tuijotti ikkunasta jo vuoden alussa :whistle:
Onhan tämä omanlaisensa perinne, jota minäkin jatkan. Ja luulen, että lapsenikin jatkavat. Minua ei häiritse se, että kiristän lapsiani tontuilla, risuilla ja lahjoitta jättämisellä. Minusta on upeaa, että lapsellani on vielä sen verran sokeaa lapsenuskoa, että uskoo joulupukkiin. Hänestä se on satumaista ja sellaisena tulee sen varmasti aikuisenakin muistamaan.

13. Hyvä avioliitto vanhempien välillä luo lapselle turvallisen kasvuympäristön. Uskon vahvasti ydinperheen mahdollisuuksiin nykyaikana. Kyse on valinnoista, arvomaailmoista, ihmisenä kasvamisesta jne.
Ei, ydinperhe ei välttämättä luo tätä pohjaa, ei myöskään avioliitto. Hyvä parisuhde kyllä saattaa vaikuttaa ja hyvä vanhemmuus jonka yksinhuoltajakin pystyy antamaan! Kyse on tosiaan valinnoista, mutta noin mustavalkoisena en sitä näe.

14. Matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat älykkäitä muutenkin.
Ei, tämähän on vain yksi osa-alue älykkyydestä. Ja mitä tarkemmin mietin, mitä on älykkyys? Se, että osaa laskea älyttömiä laskukaavoja, puhua "tietokonetta" ja murtautua CIA:n tietokantoihin vai se, että osaa ratkaista kiperiä pulmia sitä mukaan, kun niitä tulee vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Suorasukaisuus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Me emme ole sielunpuolikkaita =)
KerroTokiLisää oltaisko me sielunopuolikkaita kun mä en koe kyllä ap.n kans olevani... :whistle:

Tosin täältä palstalta kyllä on löytyny ainaki yks ihminen jonka kans ajatellaan kyllä aikalailla samalla tavalla. Mesessäki monesti kirjotetaan yhtäaikaa samaa asiaa, molemmat näppää ruudulle melkein saman kommentin tai asian melkein yhtäaikaa.
JuiceFani kirjoittaa tässä hyvin siitä, että miten samoin ajattelevat toimivat. Ystävyys/ alussa kaveruus perustuu tällaiseen. Ei kukaan jaksa keskustella pidempään sellaisen kanssa, jolla on täysin eri arvot jne.

Minusta on muuten hauskaa taas huomata, että tähänkin ketjuun tulee ilmoituksia: "En ole ap:n kanssa sielunpuolikas". Sellaisia en oikeastaan kaipaa, mutta kirjoittakaa toki vapaasti. Silti minusta tuntuu, että olisi aivan sama kun itse vastaisin kysymykseen: "Kuka tietää, millainen moottori on Toyota Corollassa vm. -84"? Vastaisin: "Minä en ainakaan tiedä." Hih. Saisinpahan ainakin kommetoida asiaan, josta en ole kiinnostunut tai tiedä mitään. :D
Oi anteeksi,en tajunnut että ketjuun saa vastata ainoastaan sinun sielunpuolikkaasi :xmas:
Hmmm... Luetun ymmärtäminen on mielestäni todella tärkeä taito. Sitä tarvitaan jopa keskustelupalstalla. Kirjoitin tuohon, että "kirjoittakaa toki vapaasti". :)

Palaan jossakin vaiheessa elämääni katsomaan, että löytyikö täältä samalla tavalla ajattelevia. Kirjoittakaa toki myös y-viestiä, jos mahdollista. Näin yleensä tapahtuukin, kun kohtaan ihmisen, jolla on samantapaiset ajatukset.

Nyt menen lasteni pariin! Vietän yhtä kuumeetonta päivää heidän kanssaan kotona, esikoinen on hieman sairastellut. Tavallisesti olen töissä tähän aikaan ja en todellakaan ehdi viettää täällä aikaani/ en käytä tällaiseen yleensä aikaani. =)

Toivon mukavaa joulunodotusta kaikille! :flower:
 
Kaikkien kaveri
Esimerkiksi autisti saattaa olla matemaattisesti lahjakas ja silti muuten kyvyiltään huomattavasti keskivertoa heikompi monilla alueilla. Ja mikä edes on älykäs ihminen. Niitä on monenlaisia. On monenlaista älykkyyttä. En ole noin jyrkkä muissakaan mielipiteissäni.
 
Minun on kyllä sanottava, etten ihan ymmärtänyt, mitä ap ajaa takaa. Hän kertoi mielipiteitään aika monesta asiasta, joista osasta olin samaa mieltä, osasta en ollenkaan. Olisiko sitten kyse siulunvartista kyse... Minusta oli jopa vähän ärsyttävää lataista tuolla tavalla, että tässä on mitä minä ajattelen, ota tai jätä. Ei paljon jätä valinnan varaa =) Toivottavasti ap ei ärsyynny tästä vastauksesta vaan selittää minulle vähän tarkemmin millaisia vastauksia hän toivoi tai mitä halusi avauksellaan.
 
harmauduin
Minä en ole ap:n "sielunpuolikas" enkä muutenkaan saanut ap:stä miellyttävää tai tutustumisen arvoisen ihmisen kuvaa joten ei y-viestejä minulle.
Keskustelupalstalla keskustelen julkisesti,ystävieni kanssa lähettelen meilejä ja muita "y-viestejä"
:wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Suorasukaisuus:
Ymmärsittekö?

1. Jokaisella meillä on oma tehtävänsä täällä, jos vain antaa sydämelleen mahdollisuudet löytää sen. Kyse on siis omien lahjojensa oikeanlaisesta käytöstä.

2. Raha on väline, jota tarvitsen jokapäiväiseen elämään. En ole kateellinen kenellekään, joka tienaa enemmän.

3. Mielestäni suurperhe ei ole sellaisenaan tavoittelemisen arvoinen asia. Lapsia saadaan, niitä ei tehdä ja jokainen lapsi tarvitsee huomiota. Jokaisella on erilaiset voimavarat huolehtia lapsista, yksi ei kykene antamaan huomiota, lämpöä, rakkautta, hoivaa yhdellekään ja toinen kykenee kymmenelle. Lapsiluku on henkilökohtainen ja pariskunnan asia, johon ulkopuolisten on turha puuttua.

4. Arvostan koulutusta ja sivistyksen hankkimista. Mielestäni jokainen alalle kouluttautunut ihminen on upea asia ja vielä upeampaa on, jos hän on "oikealla tavalla" ylpeä omasta ammatistaan ja koulutuksestaan.

5. Televisio on tarpeeton, koska tietoa saa hankittua muutakin kautta. Huvia saa elämään muutenkin, mutta saan itse iloa ja elämyksiä esimerkiksi elokuvista ja niitä on mukava katsoa kotona. Myös lapsille on elämyksellisiä ja laadukkaita elokuvia.

6. Eläimiä ei saa ottaa perheeseen vain siksi, että kaikilla muillakin on tai lapset tahtovat. Eläinten hoitaminen on aikuisen vastuulla ja aikuinen kykenee itse arvioimaan omat voimavaransa, riittääkö aikaa ja kykyä huolehtia lemmikeistä.

7. Uskonnollisista asioista voisi hyvin keskustella, keskustelu parhaimmillaan on dialogia ja vuorovaikutusta jossa kumpikin oppii jotakin.

8. Tärkein asia lapselle on ns. kasvurauha. Tämä tarkoittaa, että lapsella on oikeus ja aikaa kotona olemiseen, vapaaseen leikkiin siellä sekä kiireettömään lapsuuteen.

9. Lapsia täytyy kasvattaa ei-materialistiksi ja luontoa säästäviksi ja sitä arvostaviksi suomalaisiksi. Lapsia voidaan ohjata tähän jo pienestä asti, mutta se vaatii oikeasti ajattelua.

10. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa, ei isovanhempien. Kuitenkin on mielenkiintoista, että isovanhemmat ovat vuosisatojen ajan halunneet osallistua lastenlastensa elämään ja rikastuttaneet omaa ja lastenlastensa elämää.

11. Ostan vain laadukkaita leluja.

12. Minusta kaikkien on hyvä skarpata käyttäytymistään ennen joulua ja muulloinkin.

13. Hyvä avioliitto vanhempien välillä luo lapselle turvallisen kasvuympäristön. Uskon vahvasti ydinperheen mahdollisuuksiin nykyaikana. Kyse ei kuitenkaan ole aina valinnoista, eikä kaikki ole niin mustavalkoista. On olemassa monenlaisia perheitä ja onnellisia menestyviä ihmisiä kasvaa monenlaisissa perheissä.

14. Matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat matemaattisesti lahjakkaita. Älykkyyttä ja lahjakkuutta on monella muullakin alueella mm. visuaalisesti lahjakkaat, verbaalisesti lahjakkaat, sosiaalisesti lahjakkaat jne.



Kommentteja! :flower:
 

Yhteistyössä