G: onko sinusta 10v kestänyt parisuhde pitkä vai lyhyt?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
Niin ja näin
Riippuu mihin sitä verrataan. Joskus vuosia sitten luin että keskimääräinen avioliiton kesto on 11 vuotta. Eli 10 vuotta olisi sillä mittapuulla jo aika hyvin. Mutta kun oma parsuhteeni on jo pitkälti yli 20 vuotta pitkä, niin 10 vuotta tuntuu aika lyhyeltä.

vieras...
Kuten sanottu, riippuu asiayhteydestä. Jos puhutaan esim. seksistä uuden tuttavuuden kanssa vrt. pitkässä parisuhteessa niin 10v on pitkä parisuhde. Ja oma parisuhteeni oli kestänyt 10v kun olin 24-vuotias, niin oli se silloin "pitkä parisuhde". Mutta ei se liki nelikymppiselle kolmen lapsen äidille ole mikään "ai te ootte ollut NIIN pitkään?!" -suhde ole, enkä pitäisi max. 10v suhteissa elänyttä seniorikansalaista oikeasti pitkien parisuhteiden asiantuntijana.

Vi eras
Riippuu varmaan ihmisten iästä.

Me alettiin seurustelemaan kun olin 24v ja nyt on oltu 12v yhdessä. Kyllä mun mielestä 10v alkoi tuntua joltain rajapyykiltä että nyt on oltu pitkään parisuhteessa. Toisaalta mulla on omanikäisiä kavereita jotka on olleet saman miehen kanssa jo 20v eli jostain 16v asti. Siihen verrattuna tää tuntuu paljon lyhyemmältä, puhumattakaan sitten jostain vanhuksista jotka on saattaneet olla yhdessä 50-60v, jopa enemmänkin.

Mutta kyllä mä alle nelikymppisestä sanoisin silti että 10v on pitkä suhde.

noooh
Lyhyt, koska minä ajattelen parisuhteen kestävän läpi elämän omani on kestänyt n.12 v tähän mennessä ja vaikka se ei juuri kauempaa tämän ikäisellä ois voinut vielä kestääkään, niin pitkä se on sitten kun vietetään 60v hääpäivää :)

Sitten taas semmoiselle joka harrastaa yhdenillanjuttuja tai parin vuoden suhteita, on 10v pitkä aika. Kaikki on niin suhteellista ;)

Kannattaa muistaa, että se ei tee suhteesta lyhyttä, jos joku on ehtinyt jo olla pitempään yhdessä. Lyhyempi ei tarkoita automaattisesti lyhyttä. Pitää miettiä, mitä pitkä suhde ja lyhyt suhde tarkoittavat. Yleensä kaiketi pitkä suhde tarkoittaa vakiintunutta ja kestävää parisuhdetta, kun taas lyhyt suhde voi olla joku alle vuoden kestävä seurustelu. Kyllä 10 vuotta kestänyttä suhdetta on korrektimpaa ja totuudenmukaisempaa kutsua pitkäksi suhteeksi kuin lyhyeksi suhteeksi - siitäkin huolimatta, että suhde kestäisi loppuelämän ja olisi lopulta usean kymmenen vuoden mittainen, jolloin kymmenen vuotta tuntuu suhteellisen lyhyeltä ajalta.

Eli summa summarum: on pitkä suhde.

Pitkä. Mörköäitillä oli hyvä perustelu, kymmenen vuotta on oikeasti pitkä aika. Jos elät 100 vuotta (mikä on jo hyvin) niin se on 10% elämästä. Mielestäni ihminen, joka kykenee vain lyhyisiin suhteisiin, ei ole parisuhteessa kymmentä vuotta. Yhden illan jutut ja joidenkin kuukausien jutut on aika eri juttu kuin vuosikymmen(i)en suhteet.

"xxx"
[QUOTE="vaemo";30355389]Yhdessä lyhyen aikaa, 10 vuotta tähän mennessä. Kun ihminen on oikea, niin aika ei tunnu pitkältä.[/QUOTE]

Tästä niin samaa mieltä. Itse olen asunut samassa taloudessa mieheni kanssa viitisen vuotta (eka kerta tavattiin ja alettiin heilastella 10 v sitten) ja aina vieläkin välillä tuntuu että on vielä paljon uutta opittavaa tuosta ihmisestä.

Ihan silmänräpäys ollaan vasta oltu yhdessä. :heart:

vvvvieras
Kyllä se joka tapauksessa on jo pitkä suhde. Mutta erityisesti suhteessa olevien iätkin vaikuttaa: Mä olen 25-vuotias ja ollut miehen kanssa parisuhteessa pian 10v josta naimisissa reilut 7v, kyllä se ehdottomasti on pitkä suhde kun miltei 40% elämästäni olen ollut mieheni kanssa.

[QUOTE="xxx";30355860]Tästä niin samaa mieltä. Itse olen asunut samassa taloudessa mieheni kanssa viitisen vuotta (eka kerta tavattiin ja alettiin heilastella 10 v sitten) ja aina vieläkin välillä tuntuu että on vielä paljon uutta opittavaa tuosta ihmisestä.

Ihan silmänräpäys ollaan vasta oltu yhdessä. :heart:[/QUOTE]

Toisaalta sitten kun olette olleet yhdessä sen 60 vuotta, niin eipä sekään ole aika eikä mikään, jos koko maapallon ikää miettii. Ei ole olemassakaan pitkiä ihmissuhteita, pelkkiä lyhyitä vaan.

9MM
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30355529:
Kannattaa muistaa, että se ei tee suhteesta lyhyttä, jos joku on ehtinyt jo olla pitempään yhdessä. Lyhyempi ei tarkoita automaattisesti lyhyttä. Pitää miettiä, mitä pitkä suhde ja lyhyt suhde tarkoittavat. Yleensä kaiketi pitkä suhde tarkoittaa vakiintunutta ja kestävää parisuhdetta, kun taas lyhyt suhde voi olla joku alle vuoden kestävä seurustelu. Kyllä 10 vuotta kestänyttä suhdetta on korrektimpaa ja totuudenmukaisempaa kutsua pitkäksi suhteeksi kuin lyhyeksi suhteeksi - siitäkin huolimatta, että suhde kestäisi loppuelämän ja olisi lopulta usean kymmenen vuoden mittainen, jolloin kymmenen vuotta tuntuu suhteellisen lyhyeltä ajalta.

Eli summa summarum: on pitkä suhde.
Mutta mietitääs yks pointti viellä :) kuolemaantuomittu mies pääsi teksasissa viettämään viimeisen päivän ulos ja yön kiitt ihän aamulla vartijoita että oli saannut elää elämnsä parhaimman päivän jossa siis sekunnit muuttuivat tunneiksi kuin mitä oli saannut 40 vuoden aikana elää eli mielstäni ei lyhyt eikä pitkä :)

Yhteistyössä