G: Onko sinulla laktoosi-intoleranssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Jos on, miten paljon siedät laktoosia saamatta siitä oireita?

Minulla on melko lievä: joskus voin syödä vaikka usean päivän ajan purkin, pari tavallista jogurttia päivittäin, mutta sitten jossain vaiheessa tulee stoppi. Turvotusta tulee sitten kun ei masu enää kestä ja sitten täytyy pitää vähän paussia.

Lisäkysymys: käytätkö laktoosittomia tuotteita? Jos käytät, mitä? Minä käytän maitoa ja jäätelöä. Harvoin jogurtteja.

On. Vähähiilihydrattinen ruokavalio on rauhoittanut vatsaani sen verran, ettei laktoosi-intoleranssi enää vaikeuta elämääni. Happamia maitotuotteita (esim. täysrasvaista maustamatonta jugurttia tai marjarahkaa) pystyn nykyään syömään muutenkin kuin vähälaktoosisessa tai laktoosittomassa muodossa. Ja satunnainen kermajäätelö tai lasillinen maitoa menee myös oireitta. "Normaali" ravinnolla oli ehdottomasti valittava vähintään vähälaktoosiset tuotteet.

Jännä vaikkei runsaalla (=virallisesti oikealla) hiilihydraattimääräällä ole äkkiajattelemalla mitään tekemistä laktoosin kanssa, niin tasapainottuneen ruokavalioni myötä voin selvästi paremmin ja voin myös maitotuotteista valita näitä mahdollismman alkuperäisessä muodossa olevia.

Ei ole, eikä meidän perheessä kellään. Ja käytän laktoosittomia tuotteita aina kun tulee vieraita ja leipoessa. En millään pysy kärryillä kellä on lakt-int, joten teen varulta kaikki laktoosittomina.

Joo, on ollut jo ainakin 15 vuotta. Aluksi siedin vähälaktoosisia, sitten enää laktoosittomia ja nykyään en edes niitä. Laktoosittomatkin tuotteet sisältävät vähän laktoosia ja sekin on siis liikaa. Harmi. Ennen käytin laktoositonta maitoa, jogurtteja, jäätelöä... Nykyään tuntuu tulevan vain lisää näitäkin tuotteita, mutta liian myöhäistä mulle.
Mulla maha meni pilalle lopullisesti siitä, kun käytin silti tavallisia maitotuotteita, vaikka en olisi niitä sietänyt. Kannattaa pitäytyä niissä tuotteissa, mitä sietää, ettei käy samalla lailla!

Yhteistyössä