G: Onko ammattisi valmistujaislakki susta kaunis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miks pitäis lakki olla vain ylioppilaille? Musta on paljon hienompaa kun valmistuu ammattiin. Itse olen käynyt ensin lukion ja sitten amiksen ja amis oli paljon, voisko sanoa, haastavampi omalla tavallaan. Lukiossa ei tarvi kun lukea kirjasta ja sitten muistaa kokeessa asiat. Mutta amiksessa joutui olemaan sosiaalisesti taitava ja käymään koulua omalla persoonallaan joka vaikutti arvosanoihin.

Oma lakkini olisi ihan hieno, harmi vaan kun mulla ei ole varaa siihen.

Itseä oikeasti ärsyttää kun kaiken maailman amikset, amk:t ja pitsinnypläyskurssit on ruvenneet noita lakkeja laittelemaan (samoin kuin haalareita). Mun mielestä lakit kuuluu ainoastaan teekkareille ja ylioppilaille.
2022 soisi ihmisten osaavan hakea historian tietous googlesta. Merkonomilakki on vanhin alin korkeakoululakki, oli ylioppilastutkintoa isompi tutkinto, siksi siinä on tupsu jätetty perinteeksi. Joskus 2000 luvun alussa uudistettiin tutkinnot ja tuli ammattikorkean Tradenomi, heillä on nyt oman värinen lakki. Ammattilakit ovat perinne. HoviMestari ei saanut olla ilman lakkia tai muutkaan mestarit. Sairaanhoitajalla piti olla lakki jopa sodassa, junanhoitajalla VR lakki muistuttaa nyky valmistujaislakkeja jne jne. Vappu esim on työväen juhla, ylioppilaat eivät pitäneet omasta päivästään joten "omivat" vappupäivän. Nykyäänhän se on kaikkien opiskelijoiden, perheiden, työväen, liittojen juhla, ihan kaikien juhla. Pitäkää ihan kaikkia lakkeja ylpeydellä, unohtamatta vappuhauskuutta. Toisen asteen tutkinto ei tule helposti, vaatimukset ovat kovia näin peruaopintoineen, syventävine aineineen ja näytöt päälle. Lisäksi on halutessaan väyläopinnot, muuntopinnot ym. Hakuväylät ovat laajat, kaikilla tutkinnoilla pääsee susään. Valmistujaislakki on valmistuneelle ja kuuluu kaikille ketkä sen haluaa/pystyy ostamaan. Vinkki. Opistoissa kannattaa käyttää ryhmätilausta, saa vähän halvemmalla valmistajalta, kun lakit aika tyyriitä. Mut on vaihtoehtona korujakin, kokardi ja lyyrakorut.

Yhteistyössä