G: Oliko teillä vauva-aikana yöheräilyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Mitä se käytännössä terveellä vauvalla on jota myös imetetään, eli ei haeta korviketta? Koliikin tiedän juu sekä hampaiden itkemishetket, mutta mitä noin muuten? Itkee nälkää varmaan suurin osa vauvoista... heräättekö siitä niin valveille, ettette saa unta jatkettua vai miksi valvotte?

Älkää käsittäkö nyt väärin, kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta kun itse en kunnolla edes muista mitään yöheräilyjä kun tissin tungin suuhun puoliunissani ja se oli siinä(imetyksen loppuessa vasta tunsin herääväni hetkeksi kun piti tetra avata, mutta en varsinaisesti heräillyt vaan nukahdin uudestaan nopeasti), en siis kunnolla edes herännyt imetyksen aikana kuin joskus jos kakkavaippa piti vaihtaa.
Siksi haluaisin kuulla mitä se tarkalleen juuri teillä oli? :) Ja jos ei ollut mitään kummempia heräämisiä niin saa kertoa siitäkin. :)

Eka heräili ja itki mahakipujaan, oli allergikko - tosin emme sitä tienneet. Kolme muuta ovat saattaneet heräillä vaan olen laittanut tissin suuhun ja jatkanut nukkumista.

Nälkään herään jo ennen itkua, vauva ähisee ja annan sit ekana tissin suuhun. Nukkuu siis vieressä.

Mut sit noin muuten joskus herää yöllä yksinään seurustelemaan, on jutellut itsensä kanssa ja jodlannut ja jumpannut jopa 4 h putkeen joinain yönä. Ei kai vaan nukuta. Sama kun oppii uuden taidon niin sitä voi sit harjoittaa öisinkin... Ikää nyt 6 kk, yövalvomiset alkoi siinä 5 kk kieppeillä, sitä ennen nukkui yöt oikein hyvin (koliikista huolimatta). uskon että perhepedin vuoksi yöheräämisiltä on säästytty suht hyvin, vauva nukkuu hyvin kainalossa ja mä herään ekaan nälkä-ähinään, vauva ei edes herää vaan syö siis unissaan.

Mulla kaksi nuorinta on yöllä vaatineet paljon enempi kuin vanhemmat sisarukset, jotka nukkuivat täysiä unia jo reilusti alle 1v.

Herätyksiä on vauvasta yksivuotiaaksi keskimäärin 8 kertaa yössä. Napero kainaloon ja tissi suuhun. Vain tuolla tavoin saan itse levätyksi jonkin verran, vaikkei uni olekkaan ollut kovin syvää. Selkä ja niskat siinä vaan on lyöneet aina jumiin.

Toisiksi nuorin nukkui ensimmäisen täyden yönsä joskus hieman alle 2v. Lopetti imetyksen reilu 8kk iässä, mutta maitopulloa sitten öisin lämmiteltiin ja siliteltiin selkää.
Nuorin on nyt yli vuoden ja yöimetys jatkuu, tosin nyt olen työntänyt ekalla herätyksellä vellipullon, niin saan edes vähän pidemmän pätkän nukuttua koska nykyisin on aamulla jaksettava lähteä töihin.

Ihan vastasyntyneenä meni joskus johonki 3 jopa 4 asti ennen ku alotti kunnolla yöunet, mutta pian nukuttiin nii että heräs vain syömään välillä. Toisinaan itki jotai muutaki mut ei todellakaan joka yö.

Meillä esikoinen 3 vkoa.
Herää syömään n 4 tunnin välein, jos ei niin kello on soimassa kun paino ei ole noussut tarpeeksi ja on nyt ruokittava säännöllisesti. syömiseen ja vaipan vaihtoon menee noin tunti, sitten takasin punkkaan.
Muutoin rauhallinen vauva, välillä vatsakipuja itkee, sekin (toistaiseksi) harvinaista.

No mie oon huono nukahtaja normaalisti, jos yöllä herään niin todella vaikee on saada taas unen päästä kii. Silti en muista että lasten vauva-aikaan olisin kovinkaan paljoa valvoskellut. Kummallakaan ei ollu koliikkia tms. olivat hyvin tyytyväisiä vauvoja jos niin voi sanoa.

Esikoinen oli helppo vauva :) toinenkin oli helppo mutta kakka oli pahimmillaan kahdeksan kertaa yössä yhteen aikaan. Normaalisti ehkä 3-4 kertaa mut ei se auttanu ku pestä ja siitäkö neiti sai aina virtaa yö valvomiseen.

Meillä 9kk vauva on aina nukkunut vain tissi suussa. Alkuun sain ihan ok nukuttua ja välillä on tietysti joku 1-2h taukokin, mutta en pysty asentoa vaihtamaan kun vauva herää joten selkä kivut on itsellä jo tosi kovat. Nyt uusien taitojen myötä saattaa valvoa tunninkin kun öisin herää.. Ois kyllä varmaan vielä kauheampaa nousta ja lämmitellä pulloa sen 30-60min välein mitä vauva syö.. Meillä on kyllä refluksi-vauva joten osa valvomisista selittyy sillä.

Vauvoistani viimeisin oli varsin valvovaa ja valvottavaa mallia, ei sellainen, jolle tunkaistaan tissi suuhun ja pian ollaan unessa molemmat.
Oikeastaan tästä ja jo toisen lapsenkin kanssa jouduin valvomiskierteeseen, josta en ole oikestaan vieläkään täysin irti. Se ei ole yksin unettomuuskierrettä, joka tosin pääosin siihen valvomiseeni vaikuttaa, mutta myös ihan valvomiskierrettä.

Mä en voinut imettää, joten on välillä vaikeaa nukahtaa, kun noussut lämmittämään korviketta. Kolmekuisena vauva heräili muutaman kerran aamuyöstä pirteänä ja jouduin tunnin verran istua nukuttamassa, sen jälkeen oli myös vaikeampaa nukahtaa uudelleen. Mutta mä olen aina ollut tosi huono nukkuja muutenkin.

Yks lapsista sairastui 3-viikkoisena ja sitä jatkui seuraavan vuoden ajan melkein päivälleen joten valvoin lukemattomia öitä.
Yks taas oli tunnin välein tissillä, perhepedissä kylläkin mutta löllerötissi kun olen niin en vain voinut jatkaa unia tissi vauvan suussa kun olisi muuten tukehtunut kun tissi tukki nenänkin jos ei sitä pitänyt kädellä pois nenän edestä. Että väsyin kyllä siihen jatkuvaan lussutukseen.

Ei ole kenenkään kanssa tarvinnut öisin valvoa. Keskimmäinen oli vain ihan älyttömän huono nukahtamaan! Mutta kun nukahti, ei heräillyt. Välillä saa tökkiä onko elossa vielä :D

Esikoinen heräilee nyt n. 3 veenä, kun näkee paljon unia, mutta nukahtaa heti uudestaan. Nuorimman kanssa sai ekan viikon valvoa vatsakipujen vuoksi, kun oli niellyt paljon lapsivettä, paukutteli paljon siksi.

Jos nälkä tulee yöllä niin otan tissin esille ja nukahdan saman tien :D ja varmasti nuhan ja tukkoisuuden takia ollaan kaikkien kanssa heräilty, mutta nyt en muista.

Yleisesti ottaen ei ole yksikään lapsista valvottanut. Onneksi :)

Molemmat ovat nukkuneet yöt alusta saakka vain muutamalla imetyksellä, jotka nekin jäivät pois alle 6 kk iässä pysyvästi. Kuopus tämän jälkeen vähän unissaan harjoitteli konttamista jne. n. 8-kuiseksi, sen jälkeen nukuttu täydet yöt. Joitain heräilyjä sitten n. 1,5-vuotiaana eroahdistuksessa, siihen on aina auttanut että ottaa viereen nukkumaan. Tämän jälkeen sitten kun vessaan alettiin herätä siinä 3-vuotiaana, niin öisin on heräilty, samoin painajaisia joskus jne. Mutta ei siis mitään pahoja valvomisongelmia.

Äitini kertoo edelleen tarinaa, miten minä en vauvana nukkunut öisin ollenkaan. Vuosia ajattelin olleeni paha ja sadistinen jo vauvasta asti. Kunnes sain oman vauvan. Ja ymmärsin, että vaikka miten höpsösti häntä hoidan, hän KUITENKIN nukkuu vähintään yli 10 h vuorokaudessa, koska on vauva. Minun asiani aikuisena on yrittää järjestää hänen elämänsä siten, että hän väsyy mukavasti ja rauhallisesti, nukahtaa tyytyväisenä, saa ruokaa sopivin väliajoin (eli jopa herätin häntä syömään jos meinasi nukkua liian kauan); totesin että tuskin itse olin sen pahempi ja julmempi vauva äidilleni kuin omani minulle, äitini vain taisi olla tosi epävarma kanssani. Hän kuulemma antoi minun nukkua koko päivän!!! Ja sitten yöllä valvoin. No kai. Kuka sitä nyt voisi ympäri vuorokauden nukkua, edes vauva?

Kyllä vauvani yleensä heräili syömään. Pienet lapset usein tarvitsevat ensimmäisten kuukausien aikana ruoansulatusjärjestelmänsä ja rintamaidon ravintokoostumuksen vuoksi ravintoa ihan jopa neljän tunnin välein.

Minusta pullolapsien kanssa olin väsyneempi, tietysti, onhan se unen katkaisu kuluttavampaa kun lähtee pulloa laittamaan keskellä yötä.
Kuopus on ainoa(neljästä) joka on täysimetetty, jotenkin osasin nauttia vauva-ajasta paremmin.

Meidän kolmas lapsi nukkunut 7 viikkoisesta lähtien täysiä yöunia (nyt on 1v2kk). Joitakin yöheräämiskausia (siis herännyt kerran yössä) on ollut, mutta menneet parissa päivässä-parissa viikossa ohi. Täysimetetty ollut 5,5kk asti, vielä imetän iltaisin. Eli en ole kuopuksen kanssa juurikaan öitä valvonut tai ollut hereillä =)

Esikoinen ja keskimmäinen heräilleet vaihtelevasti 1-2 x yössä vauva-aika, eli alle 1v:nä. Esikoisen aikana olin usein melkein tunnin hereillä yöimetysten aikaan, keskimmäisen aikana opin ottamaan lapsen viereen, lykkäämään tissin suuhun ja jatkamaan itse unia =)

Uusimmat

Yhteistyössä