G: Nukahtaako lapsesi itse yöunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamits
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Poika nukahti itsekseen omaan sänkyynsä, omassa huoneessa, 9kk - 1v 5kk ikäisenä. Sitten tuli aivan käsittämätön stoppi, ei saatu nukkumaan millään. Siirrettiin nukkumaan meidän makuuhuoneeseen omaan lastensänkyyn, mutta nukahtaminen vaati ja vaatii edelleen (2v 3kk), että isä tai äiti on vieressä niin kauan, että nukahtaa...
Nukahtaa onneksi kohtuunopeasti, joten ei mene koko ilta nukahtamista odotellessa. Mutta kyllä toivoisin, että saisin aikaiseksi alkaa opettaa omatoimista nukahtamista. Ei vaan jaksa...

Meillä nukahti itsekseen myös 9kk-1v 2kk iässä, vaan eipä nukahda enää (1v. 4kk) eli samanlaista on kuin esim. ap:llä, vieressä on istuttava 15-30 min että nukahtaa. Muuten alkaa huuto ja lopulta oksentaa ja nukuttaminen vierähtää puoleen yöhön. Jostain aina vaistoaa, jos yritän poistua huoneesta. Kai se vain on kestettävä tämäkin, vaikka en itsekään ole mitään kärsivällistä tyyppiä, niinkuin nim. liuku asian ilmaisi. Ei se vaan kaikille onnistu tuo itsekseen nukahtaminen, riippuu pitkälti lapsen temperamentista, eroahdistuksesta, kehitysvaiheista, hampaista jne...Olen tuudittautunut ajatukseen ettei tätä lopun ikää kestä, eipä enää murkkuiässä tarvitse nukuttaa lasta...;) Tissille/pullolle nukuttamista olen aina koittanut välttää, ennemmin tai myöhemmin kun kuitenkin lapsen opittava nukahtamaan ilman "apukeinoja".

itse kuuntelen kuulokkeilla rauhallista musiikkia tuon ajan että lapsi nukahtaa. Ainut keino pitää äiti rauhallisena ;) suosittelen lämpimästi. Lapselle sitä musaa ei voi soittaa, muuten tanssii varmaan aamuun asti.

Meilläkin nukahti aina itsekseen 1,5 kk - 1 v 7 kk, kunhan vai sai tutin suuhunsa (muulloin ei käytetty). Nyt tutti jätettiin pois ja kuinkas sitten kävikään - ei millään suostu jäämään pinnikseen saati nukahtamaan yksin, vaan pitää makoilla kunnes nukahtaa. Onkohan tämä ohimenevää, vai miten tällaisessa tutinvieroitusvaiheessa pitäisi toimia, että suostuisi jatkossakin nukahtamaan itsekseen...?

2v 8 kk nukahtaa itse omaan sänkyyn ja 1-vuotiaan nukutan toistaiseksi syliin, onneksi äidin istuva asento käy ja nukahtaa yleensä alle 10 minuutissa. molemmat nukkuu yöt kokonaan (klo 21-07)

Onko hyvät nukkujat/nukahtajat aina olleet hyviä nukkujia, vai onko selkeitä muutoksia ikäkausittain? Tietysti esim. hampaiden tulo tai etapit liikkumisessa, mm. ryömimisen/konttaamisen aloitus saattaa hetkellisesti muuttaa mutta noin karkeasti katsottuna?

Meillä typy on nyt 3kk ja tähän asti todella hyvin nukahtaa itsekseen koppaan illalla, ja nukkuu yöt hyvin yhdellä syötöllä, muuten heräilemättä. Illalla pesut, vaipanvaihdot ja yöpuvut, ja sitten reilut tissitankkaukset televisiota katsellessa. Hereillä on kun viedään omaan sänkyyn, aikansa siellä höpöttelee ja kohta nukahtaa.

Toivottavasti tämä jatkuisi näin mukavana tulevaisuudessakin. :)

Esikoista nukutettiin 8kk ikään asti, jolloin pidettiin unikoulu. On ollut aina hyvä nukkuja, ei ole hampaat eikä liikkeelle lähdöt vaikuttaneet mitenkään merkittävästi. On nyt 2,5v.
Kuopus on nukahtanut itsekseen alusta asti. On myös suht hyvä nukkuja, ehkä herkempi kuin esikoinen. Sanoisin, että lapsi nukahtaa niinkuin on "opetettu". Näin se ainakin meillä on mennyt. Esikoinen ihan selvästi opetettiin nukahtamaan niin, että aina olin vieressä. Ja toisen halusin oppivan nukahtamaan itsekseen, ettei myöhemmin tarvitse pitää mitään kauheita unikouluja. Kuopus on nyt 11,5kk. Molemmat lopettaneet yösyönnit 6kk iässä.

Tyttö 2 v 5 kk ja nukahtaa itsekseen. Vauvana nukahti usein tissille tai tutti suussa. Vähän isompan nukahti unilelu kainalossa ja tutti suussa. Nykyään riittää pelkkä unilelu.

Esikoinen (nyt 2 v 10kk) on ehkä 1½ vuoden iästä asti nukahtanut itsekseen, sylikkäin luetun iltasadun ja iltalaulun jälkeen kannetaan sänkyyn. Vauva-aikana hänet nukutettiin syliin, mikä sujui melko hyvin. 1-1½ vuoden ikä taas oli aivan mahdoton! Täsmälleen sama rumba kuin alkuperäisellä kirjoittajalla! Eli huoneessa joutui istumaan tunninkin. Onneksi homma rauhoittui ennen pikkuveljen syntymää, en kyllä YHTÄÄN muista enää miten, valitettavasti...

Pikkuveli (1v 3kk) oli ihannenukutettava vuoden ikään asti: tutti suuhun ja kannettiin sänkyyn, sinne jäi. Nyt on sama villin lännen meininki kuin isosiskolla, joten nukutetaan syliin. Joskus on niin kova meininki että joutuu laittamaan omaan sänkyyn riehumaan. Ja sieltä taas syliin. Joinakin iltoina hermot ovat kovilla, kun nukuttamiseen menee 20-60 min.

Olen käsittänyt että vuoden iästä eteenpäin monella lapsella on nukahtamisvaikeuksia, kun taapero kehittyy niin nopeasti (motoriset taidot, puhetaito...) ja hän imee itseensä kaikki päivän aikana saadut ärsykkeet. Monen tuttavan lapsella on ollut nukahtamisvaikeuksia ja levottomia öitä taaperoiässä.

Yhteistyössä