G: Nettotulot ja paljo asuntolainen kk erä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankkiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun ne nettotuloihinkin vaikuttaa lainan korot ja tsiljoona muuta asiaa. Nettotulot eivät kerro käteenjäävää varallisuutta. Ja puolet suomalaisista kituuttaa ihan liian pienillä käyttövaroilla (siis lainaan menee suhteessa liikaa rahaa), ne elintavat ja muut asumiskulutkin vaikuttaa asiaan.

Töissä ollessa tulot 2900?/kk ja lyhennys 530?/kk. Nyt tulot, kun minä kotihoidontuella, noin 1800 ja lyhennys (korot+vähän lyh.) n. 250e/kk. Sillä tämä vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkiiri:
Me tossa mietitään että uskaltaisko ottaa lainaa. Nettotulot 3000e/kk ja lainan kk erä olisi 950euroa.

No miten sinä itse käytät rahaa kuukaudessa? Sehän on se juttu, ei se jos naapurin Mimmuli elää samalla rahalla.

Tulot +3000e
Asumiskulut -
Lainakulut - 950e
Ruokakulut -
Vaatekulut -
Liikkumiskulut -
Huvittelukulut -

> 0e /kk

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
30 % suunnilleen saa mennä asumiseen niin pankki ainakin tyytyväinen

Tästähän oli just yksi päivä uutisissa että ei saa ylittää tuota 30%, jos näin uhkaa käydä pitää pidentää laina-aikaa (ns pienentää tuota kulua), kun muut asumisen menot on suht koht vakiot

Minä kotihoidontuella,lapsilisät + miehen palkka kuukaudessa jää käteen 3300-3600e.
Meillä lainalyhennys oli Sampo pankissa 985ekk.
Vajaa viikko sitten siirrettiin lainat Sampo pankista Osuuspankkiin ja asuntolainaa maksetaan 750e/kk. Asuntolainaa meillä on 123 000e.
Asuntolainan laina-aika 25-vuotta.

Yhteistyössä