G: Mitä teidän lapset syövät aamupalaksi?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä lapset 2-6v iältään. Tavallisin aamupala on puuro + mehukeitto. Ainakin pari kertaa viikossa korvataan mehukeitto kokonaisilla marjoilla. Viikonloppuna mennään joskus pelkällä leivällä ja leikkeleillä. Puuroista suosituin on kauramanna, myös kaurapuuroa kuluu paljon.

Pin
Tänään teen munakasta jos vaan heräävät aikaisin. Jos heräävät vasta kymmenen aikaan niin sitten varmaan vaan vähän pähkinöitä ja marjoja/hedelmiä laitan lautaselle kun tarhassa aika pian syö sitten lounaan.

Meillä vaihtelee aika paljon aamupala sen mukaan paljon kello on ja mitä sillä pitää jaksaa, aika yleinen ainakin yhtenä osana on banaani tai päärynä. Aamupalapöydästä voi löytyä kananmunia, pähkinöitä, mustikoita, vadelmia, päärynöitä, omenaa, mangososetta, jotain smoothieta, paprikaa, porkkanaa, maustamatonta jogurttia myslillä, tomaattia, kurkkua ja mandariinia. Vähän harvemmin voi olla riisipuuroa tai jotain leipää/hapankorppua. Pienimmälle on kaapissa tattarinäkkäreitä sen varalta, että isommat saa leipää.

Lapset 2,5v ja 2x 5v.

Turkkilaista jogurttia pellavansiemenrouheella, hampunsiemenillä ja mehukeitolla tai marjoilla/hedelmillä.
Jos on oikein iso nälkä, niin tuohon päälle puolikas avokado tmv.
Joskus toki voi olla jotain muuta, mutta itse syön myös yleensä aamulla tuon setin (syönyt jo vuosia), niin lapsi syö samat sit.

vierailija
Muroja tai puuroa tai leipää ja hedelmä pala tai jugurttia ja puuroryynejä toi viimeinen on niiden lemppari. Juomaksi maitoa, mehua, kaakaota tai hopeateetä.
Koululaisia ovat.

vierailija
Olen tosi laiska tekemään puuroa aamulla, mutta joskus harvoin.

Yleensä on leipää, muroja, hedelmiä, maustamaton jogurtti hillolla tai marjoilla. Meillä saa syödä mitä mieli tekee. Joskus tein aina kaurateeleipää, tosi nopea tehdä ja terveellistä. Päiväkodissa syövät puuroa aamulla kun on päiväkotipäivä.

vierailijavieras
koululaiset syö leipää juustolla, kinkulla ja kurkulla.
Juovat teetä tai kaakaoo. Välillä maistuu lisäksi pussipuuro tai alkupuuro.
Menee myös murot ja jogurtti.
Näistä valitsevat setin.

Pienemmät aloittavat kaurapuurolla ja kiisselillä.
Leipää ja maitoo lisäksi jos tahtovat.
Murot tai muut makeet ei kuulu pienten aamupalaan.

vierailija
Lemppareita on hedelmät, marjat, karjalanpiirakat, munakas ja leipäjuusto.

Usein koululaisen kympin kouluaamuna paistan lättyjä/vohveleita/pannukakkuja.

Leipä ja puurot ei meillä tee kauppaansa.
Muroja on "joskus ja juhannuksena".

Lapset 3v ja 8v.

viireiliijaaaa
marjat, hedlmät ja kasvikset ovat terveellisiä, mutta eivät YKSINÄÄN riitä aamupalaksi..aamupalan pitää sisältää mieluiten leipää (täysjyvä) tai puuroa (joskus muroja) maitotuotetta, ja sitten hedelmää, marjaa /kasvista tai täysmehua (se on ihan ok vaihtoehto, siitä saa energiaa, vitamiineja, nestettä)

viirailija
Tänään teen munakasta jos vaan heräävät aikaisin. Jos heräävät vasta kymmenen aikaan niin sitten varmaan vaan vähän pähkinöitä ja marjoja/hedelmiä laitan lautaselle kun tarhassa aika pian syö sitten lounaan.

Meillä vaihtelee aika paljon aamupala sen mukaan paljon kello on ja mitä sillä pitää jaksaa, aika yleinen ainakin yhtenä osana on banaani tai päärynä. Aamupalapöydästä voi löytyä kananmunia, pähkinöitä, mustikoita, vadelmia, päärynöitä, omenaa, mangososetta, jotain smoothieta, paprikaa, porkkanaa, maustamatonta jogurttia myslillä, tomaattia, kurkkua ja mandariinia. Vähän harvemmin voi olla riisipuuroa tai jotain leipää/hapankorppua. Pienimmälle on kaapissa tattarinäkkäreitä sen varalta, että isommat saa leipää.

Lapset 2,5v ja 2x 5v.
Karppaako teidän tenavat?

vierailija
Arki-aamuina lapsi saa valita, yleensä valitsee jotakin seuraavista vaihtoehdoista:
Banaani
Riisimurot
Paahtoleipä (juustolla)
Ruisleipä (juustolla)
Danonino-rahka

Lisäksi maito.

Lapsi on todella huono syömään aamuisin (kai se on periytyvää, itse en syö aamupalaa koskaan) ja arkena ei ole tuntia aikaa istua pöydässä ihmettelemässä. :/ eli saa itse valita, kuhan jotain edes syö. Välillä lähtee eskariin parin rahka-lusikallisen voimin, mutta minkäs teet. -_-

vierailija
marjat, hedlmät ja kasvikset ovat terveellisiä, mutta eivät YKSINÄÄN riitä aamupalaksi..aamupalan pitää sisältää mieluiten leipää (täysjyvä) tai puuroa (joskus muroja) maitotuotetta, ja sitten hedelmää, marjaa /kasvista tai täysmehua (se on ihan ok vaihtoehto, siitä saa energiaa, vitamiineja, nestettä)
kenelle tämä oli? Ei yksikään ketjussa jättänyt sitä aamupalaa vain rehupuolelle.

vierailija
Kenenkään ihmisen ei tarvitsisi syödä viljoja... Ei ole ihmisen ruokaa... Maitokaan ei välttämättömyys. Oppikaa ihmiset oppikaa.

Pin
Karppaako teidän tenavat?
Ei, ruokavalio ei vaan koostu jatkuvasta leivän, makaronin, perunan jne puputuksesta kun en näe sellaiseen varsinaisesti mitään tarvetta, että viisi kertaa päivässä lautaselta löytyisi noita runsain mitoin. Hyvää se toki on ja välillä on kiva herkutella vaikkapa muroilla tai tehdä jotain mättöruokaa, vaikka makaronilaatikkoa. Aika hyvissä lihoissa kakrut on olleet, vaikka olivat vuosia mun kanssa kotona mun teettämän laihdutusruokavalion armoilla... :D

Pin
Turkkilaista jogurttia pellavansiemenrouheella, hampunsiemenillä ja mehukeitolla tai marjoilla/hedelmillä.
Jos on oikein iso nälkä, niin tuohon päälle puolikas avokado tmv.
Joskus toki voi olla jotain muuta, mutta itse syön myös yleensä aamulla tuon setin (syönyt jo vuosia), niin lapsi syö samat sit.
Ahaa nyt tajusin, miksi meidän kaapissa on pellavansiemenrouhetta! :D

Aika nihkeä poitsu on aamuisin mitään ottamaan. Kouluaamuina on edes jotain syötävä että jaksaa lounaaseen saakka. Hedelmä, juustoleipä+juotavaa, muroja, jogurttia...joskus puuroa ja mehukeittoa...Munakasta. Vapaa aamuina ei välttämättä uppoa mitään ennen lounasta. Silti lapsi ei korvaa aamupalaa puputtamalla ekstraa päivänaikana.

Lastenlääkäri
Maitopuuroa, maitoon leivottuja korppuja maidon kanssa, munamaitoa, kalaa tai munaa ja maitoon leivottua ranskanleipää maidon kanssa ja maitoa. Lapsien kuuluu saada joka aterialla paljon maitoruokaa, koska maito sisältää kaikki lapsen kasvulle ja kehitykselle tarvittavat ainekset juuri oikeassa suhteessa koko lapsen kasvuiän eli syntymästä aina täysi-ikäisyyteen asti.

Esikoinen juo mukillisen kaakaota ja jos on jotain pullaa/piirakkaa niin palan sitä. Tai ehkä ottaa lautasellisen muroja.

Kakkonen ei syö aamulla.

Kolmonen syö maustettua rahkaa, jos moista on. Tai ottaa leivän. Tai jogurtin.

Ja nelonen syö sitä mitä minäkin. Puuroa tai rahkalettuja vaikkapa. Tai maustamatonta jogurttia sellaisenaan jos mä olen jo syönyt. (ihmehyypiö)

Yhteistyössä