G: Mitä antaisit/olet antanut lapsesi tehdä taapero/leikki-ikäisenä?

  • Viestiketjun aloittaja marinakoksu
  • Ensimmäinen viesti
Sohvalla hyppimistä joudun hieman rajoittamaan, koska se ei ole kovin turvallista.
Ja kädet yritetään muistaa pestä aina ulkoa tullessa.
Meidän pojat on sen verran vilkkaita, että mä saisin olla ihan koko ajan muuten kieltämässä, jos eivät sais vaikka juosta sisällä, painia tms. ,kun nytkin tuntuu että joutuu kieltämään ihan liikaa, vaikka saavat suht vapaasti juosta ja leikkiä.
 
"Kaisa"
Painia/leikkiä vastaavantyyppisiä riehakkaampia leikkejä? Kyllä

Hyppiä sohvalla/sohvalta? Kyllä, eipä ne paljoa lupaa kysele.. kiellän jos nään mut en hysterisesti komenna. Sohvalta/tuolilta kyl saavat hypätä jos niin haluttaa..

Rakentaa sohvatyynyistä majoja yms.? ei koska meil ei ole irtoavia sohvatyynyjä, sen siaan viimeksi tänään rakensin tytöille niiden huoneeseen heidän peitoistaan majan

Pissata puskaan, vaikka vessakin olisi suht lähellä? Kyllä todealli Kyllä... 3v tyttö osaa itekki käydä puskapissalla (tai pissaa kyl vaik keskelle pihaa jos hätä tulee)

Tulla ruokapöytään ilman käsienpesua? kyllä, yleensä pesetän kädet, mut kädet pestään myös ulkoa sisälle tultaessa tai jos ovat muuten likasiet

Juosta alasti privaattiolosuhteissa, esim. mökillä? Kyllä meil niin suojaisa piha et ovat kyl eräänki kerran juosseet alasta, myös ite oon ollu alasti meidän pihalla

Juosta paljain jaloin ulkona? kyllä! Itekki olen suurimmaksi osaksi paljainjaloin omalla pihalla.. vieraassa paikassa en anna

Jättää lelut siivoomatta päivän päätteeksi?eihän aikuinenkaan aina jaksa, riippuu vähän päivän muusta aktiviteetista.. voi olla et rankan päivän jälkeen raivaan ite enimpiä
 
"Kaisa"
Saako teillä tulla ulkoa paljailla jaloilla sisälle tai ulkolelua (mopoa) tuoda sisälle.. meil kaveri ihmetteli suunnattomasti ku annoin tuoda plaston mopon kuivalla kelillä sisälle tai ettei meillä ole erikseen sisälle ja ulos vauvan vaunuja.. tarvittaessa pesen rattaat
 
Painia/leikkiä vastaavantyyppisiä riehakkaampia leikkejä? Juu

Hyppiä sohvalla/sohvalta? Ei

Rakentaa sohvatyynyistä majoja yms.? Juu

Pissata puskaan, vaikka vessakin olisi suht lähellä? Ei

Tulla ruokapöytään ilman käsienpesua? Ei

Juosta alasti privaattiolosuhteissa, esim. mökillä? Juu

Juosta paljain jaloin ulkona? Juu, omassa pihassa

Jättää lelut siivoomatta päivän päätteeksi? Ei
 
..
[QUOTE="Kaisa";24186133]Saako teillä tulla ulkoa paljailla jaloilla sisälle tai ulkolelua (mopoa) tuoda sisälle.. meil kaveri ihmetteli suunnattomasti ku annoin tuoda plaston mopon kuivalla kelillä sisälle tai ettei meillä ole erikseen sisälle ja ulos vauvan vaunuja.. tarvittaessa pesen rattaat[/QUOTE]

meillä on parketti, joten sen vuoksi on hiekkaiset mopot ja vaunut vaan ulkona. hiekkaisilla jaloilla kyllä kuljetaan sisään ja ulos.
 
[QUOTE="Kaisa";24186133]Saako teillä tulla ulkoa paljailla jaloilla sisälle tai ulkolelua (mopoa) tuoda sisälle.. meil kaveri ihmetteli suunnattomasti ku annoin tuoda plaston mopon kuivalla kelillä sisälle tai ettei meillä ole erikseen sisälle ja ulos vauvan vaunuja.. tarvittaessa pesen rattaat[/QUOTE]

Jalat pestään ulkoilun jälkeen (jos siis paljain jaloin ollut) eikä ulkoleluja tuoda sisälle.
 
"a p"
[QUOTE="Kaisa";24186133]Saako teillä tulla ulkoa paljailla jaloilla sisälle tai ulkolelua (mopoa) tuoda sisälle.. meil kaveri ihmetteli suunnattomasti ku annoin tuoda plaston mopon kuivalla kelillä sisälle tai ettei meillä ole erikseen sisälle ja ulos vauvan vaunuja.. tarvittaessa pesen rattaat[/QUOTE]

Meil täällä mökillä lapset juoksevat ulos-sisään-ulos-sisään- jne. paljain jaloin, ei tod. kerkee pesemään ja vaiks kerkeis en niin tekisi. Puhtaita ulkoleluja saa tuoda sisälle mun mielestä, muttei mieheni. ;)
 
"Kaisa"
Meil on muovimatot sekä kuraeteisessä matto joka aika hyvin kerää hiekat.. imuroin muutenki vähintään kerran päivässä, näin kesällä lapset aika pitkälle juoksevat sisään-ulos tyyliin.. kengät jalassa ei tulla sisälle ja hiekkaset jalat pestään. Pakko ollu kolmen pienen lapsen äitinä liisiä jostain.. :D
 
Kaikkea on tullut tehtyä, mun mielestä ihan normaaleja juttuja?
Tietty kädet pyritään pesemään ennen kuin pöytään istutaan mut ei sitä aina muista/voi joka paikassa tehdä.
Pissatkin pissataan tietty sinne vessaan jos sellainen lähellä on!
 
"Pusse"
Painia/leikkiä vastaavantyyppisiä riehakkaampia leikkejä? Jatkuvasti riehuvat isänsä kanssa, poika kyllästyy nopeammin kun isänsä just noihin leikkeihin:)

Hyppiä sohvalla/sohvalta? Jopa sohvaPÖYDÄLTÄ sohvalle, niin pahoja me ollaan ;)

Rakentaa sohvatyynyistä majoja yms.? Tätäkin ollaan tehty ihan koko perheen voimin

Pissata puskaan, vaikka vessakin olisi suht lähellä? Poika ei edes halua pissata muualla kuin vessassa, ei ole vielä tullut tilannetta että ois ollut pakko.

Tulla ruokapöytään ilman käsienpesua? Tätäkin tapahtuu.

Juosta alasti privaattiolosuhteissa, esim. mökillä? Viime kesänä juoksi samanikäisen serkkupoikansa kanssa mummilan pihassa alasti ämpärit päässä :D Ja kotonakin vetää usein itsensä nakuksi, mutta kyllä me vieraitten aikana pyritään pitämään hänet puettuna

Juosta paljain jaloin ulkona? Juu, omassa pihassa missä tiedän ettei ole esim. lasinsiruja

Jättää lelut siivoomatta päivän päätteeksi? Joo, mutta eipä poika muutenkaan oppis kun isänsäkään ei levittämiään tavaroita kerää... Välillä kuulostaa kyllä niiiin tekopyhältä, kun mies iltasin komentaa keräämään lelut ja kirjat paikoilleen=) Mä päivisin välillä käsken pariinkin kertaan kerätä edes ne tuhannet pikkuautot omaan laatikkoonsa ja ottaa vain ne muutamat millä oikeasti leikkii.

Olipas hassua, pojalle pidetään kyllä välillä kovaakin kuria ja penkissä saatetaan istuttaa useamman kerran päivässä, mutta just noissa kyseisissä asioissa ollaan näköjään vähä lepsuja :D
 
"palma"
Miksi ihmiset antavat lasten hyppiä sohvalla? Sitä mä monesti ihmettelen. Ja huomaa kyllä, kun tulee kylään lapsia, niin monet hyppivät kylässäkin. Aika noloo, ja ikävää sitten komentaa, kun vanhemmat pitävät sitä ihan normaalina.
No onpas sulla nolotuksen aiheet. Ei mua häiritse kertoa meidän sääntöjä vieraille, koska kaikillahan tavat ovat omanlaisensa. Jo kaksivuotias on osannut kysyä, saako kyläpaikassa pomppia sängyllä tms. ja hyvin on mennyt.

Meillä saa tehdä kaikkia listan juttuja ja vielä bonuksena juosta sisällä. Lisäksi saa huutaa täysiä ja sylkeä, mutta vain kylppärissä kun muita ei ole paikalla.
 
Pakko kysyä että illä tavalla se sohvalla hyppiminen on vaarallista?
Toi kohta 3v. on jo sen verran taitava, että ei se hänelle enää niin vaarallista ole, eikä niin holtittomasti enää sohvalla hypikään, mutta kun perässä tekee kaiken sitten tollanen 1v., jolla ei vielä oikein itsesuojeluvaisto ole kohdillaan, niin pakko vähän rajoittaa. Ei tästä ole kuin muutama viikko, kun tuli voltilla sohvan käsinojan yli.
 
Toi kohta 3v. on jo sen verran taitava, että ei se hänelle enää niin vaarallista ole, eikä niin holtittomasti enää sohvalla hypikään, mutta kun perässä tekee kaiken sitten tollanen 1v., jolla ei vielä oikein itsesuojeluvaisto ole kohdillaan, niin pakko vähän rajoittaa. Ei tästä ole kuin muutama viikko, kun tuli voltilla sohvan käsinojan yli.
No 1 v ehkä onkin syytä vähän vielä asioita rajoittaa :D Musta on kiva kun lapset saa liikkua ja kun ei kotiympäristöissä oo läheskään aina paljoa tilaa riehumiseen niin pehmustetut elementit kuten sohvat ja sängyt on musta parhaita kuntoilualustoja tollasille 3-vuotiaille just :) JOssain vaiheessa kaiketi on alettava rajoittaa kun lapset kasvaa ettei mee mööbelit rikki :D
 
"huhhuh"
Ei minun lapseni saa tehdä mitään noista. Ehdoton ei. Olen käyttänyt häneen samanlaisia koulutuskeinoja, kuin koiriin käytetään. Hänestä kasvaa mallikelpoinen kansalainen.
 

Yhteistyössä