G: Mitä muistoja sinulla on lapsuutesi jouluista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Minulle on jäänyt mieleen lapsuudestani jouluaattona joulurauhanjulistuksen kuunteleminen radiosta tai sen katsominen TV:stä. Sen lisäksi päivän mittaan tehdyt vierailut sukulaisten luo ja kynttilöiden vienti haudoille. Illalla tuli sitten jouluruokailun jälkeen se kauan odotettu joulupukki - tai ainakin lahjat, jotka se oli jättänyt sillä välin kun olimme saunomassa. :) :xmas:

Jouluohjelmat, hyvä ruoka, lämmin tunnelma, jännitys, kynttilät, koristeet... Oli ihanaa etenkin aattoiltana kun oli uusi pyjama päällä, uusia leluja joilla leikkiä jouluvalojen valaisemassa lastenhuoneessa. :)

Ajetaan hulluna paikasta toiseen, tuntui että on tuhat hautausmaata (me kävimme oikeasti 4 hautausmaalla, joista joku kaukana), joilla pitää käydä ja jännittää syttyykö kynttilät ja paljonko isä kiroilee. Hautausmaiden lisäksi oli PAKKO käydä mummolassa ja kirkosssa.

Tämän takia en omaa perhettäni raahaa mihinkään joulun aikana.

Piika-äiti

jouluohjelmat ja se kokoperheen yhdessä katottu lumiukko...
lämpönen tunnelma, itse koristelemani kuusi. joululahjat. ja vähän isompana se että aina jäätiin lumeen kiikkiin kun hautuumaalle mentiin autolla...silloin kun OLI VIELÄ HIRRVEESTI LUNTA JOULUNAKIN.. ja ÄITEEN JA SISKON KANSSA LAULETUT (KARJUTUT) JOULULAULUT SAUNASSA.. kellään ei siis lauluääntä ,mut naapureitten mielestä meni aina hyvin.. hih

Minä muistan lapsuuden jouluista että oli pimeää ja kynttilänvaloa kotona joka paikassa ja että mua jännitti aina niin, että mahanpohjassa asti kihelmöi. Tuntui hyvin hassulta kun joulusaunassa käytiin keskellä päivää ja muistan aina, että aattoaamuina heräsin yleensä aikaisin kinkun tuoksuun kun kinkku oli yön uunissa, kipitin aina keittiöön kurkkaamaan sitä kinkkua aamuyöstä, mutta sitten menin takaisin hetkeksi nukkumaan. Ja aamulla saimme sitten koristella joulukuusen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Aamut ku sai kattooa lastenohjelmia, yksi lahja odottamassa kuusen alla jo aamulla. Haudoilla käynti ja joulupukki sekä lahjat :)

meillä kuta kuinkin näin, haudoilla käynti on aika liikuttava tapahtuma....me käydään myös haudoilla joka joulu lasten kanssa, sytyttämässä kynttilät, kaunista varsinkin illalla käydä,upeaa kerta kaikkiaan valomeri

Päällimmäisenä on muisto siitä, kuinka pitkä aika oli odottaa sitä iltaa ja joulupukin tuloa.Mieleen on jäänyt aatto aamun lastenohjelmat,hautausmaalla käynnit,jäälyhtyjen tekeminen ja sytyttäminen isän kanssa ja ne kaikki ihanat jouluherkut!Yleensä se ihana joulun tunnelma, kynttilöiden valo ja joulun tuoksu.

Muistin nyt ensimmäiseksi sen, että minulla oli lupa avata jouluaattoaamuna yksi lahja, ja miten ihana oli hiipiä omasta huoneesta olohuoneeseen kuusen luo. Kun se kuusi tuoksui, kaikkialla oli siistiä, ikkunasta näkyi luminen maisema... voi että!!

Se kun äiti yritti parastaan. Kokkas upeet ateriat ja kattoi hienon pöydän. Lahjoja oli paljon. Rahaa vähän mutta äiti yritti panna vähät rahat lahjoihimme. Tiesimme kuitenkin mihin joulu aina päättyy...
Ensin ruuan kanssa pari tömpsyä muka sivistyneesti crogilasista, viiniä jne "sivistynyttä"...ja ilta jatkui ja jatkui ja....porukka kännissä ja riitaa vaan.
Yhden joulun muistan kun sain ekan ja viimesen Barbien. Kun riidat oli ohi, ilta rauhoittui ja leikin sängyssä barbilla vielä. Äiti antoi luvan aina valvoa pitkään jouluna. Se oli mukava muisto.

Lunta oli aina paljon, hienoa valkoista sellaista, ei mitään saasteen sotkemaa. Aattoaamuna isä lämmitti pihasaunan, ja kantoi sinne kylpyvedet jotka lämmitettiin padassa. Voi sitä kynttilöin valaistun pihasaunan tunnelmaa...

Lipeäkala liotettiin itse avannossa joessa ja se oli ihan eri makuista kuin nykyään = parempaa.
Kuusessa paloi aidot kynttilät (70 luvulla taidettiin siirtyä sähkösellaisiin ).
Ennen lahjojen jakoa syötiin kaikessa rauhassa kynttilöitten valossa. Hedelmiä oli laatikoittain ja niitä sai syödä niin paljon kun jaksoi, paitsi että mulle pantiin rajoitus kun muut rupesivat jäämään ilman. Suklaata ja karkkia oli aika vähän.

Ja sitten muistan sen joulun kun äiti löysi meidän kinkusta luodin.....setäni oli vissiin ollut päissään kun yritti saada jouluksi lihotetun possun hengiltä. Se joulu kuunneltiin äidin vihaista ..ei sadattelua, mutta no...kunnolla vihainen tuo kuitenkin oli.

Lapsuuden joulut olivat ihania, eivät ollenkaan niin inhottavan materialistisia kuin nykyään.
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Minä muistan lapsuuden jouluista että oli pimeää ja kynttilänvaloa kotona joka paikassa ja että mua jännitti aina niin, että mahanpohjassa asti kihelmöi. Tuntui hyvin hassulta kun joulusaunassa käytiin keskellä päivää ja muistan aina, että aattoaamuina heräsin yleensä aikaisin kinkun tuoksuun kun kinkku oli yön uunissa, kipitin aina keittiöön kurkkaamaan sitä kinkkua aamuyöstä, mutta sitten menin takaisin hetkeksi nukkumaan. Ja aamulla saimme sitten koristella joulukuusen.

Vähän niinkuin minunkin lapsuudessani! Meillä oli kylläkin ulkosauna, muistan ne kovat pakkaset ja sitten kun sisälle juoksi niin hiukset ehti jäätyä latvoista.

Jouluna saimme jäätelöä, sitä oli sellaisissa viiden litran styroksilaatikoissa. Ihan vaniljajäätelöä, mutta voi mitä herkkua se oli!
Kuusessa oli oikeat kynttilät. Saimme värityskirjat usein lahjaksi, niitä oli kiva värittää joulunpyhät.

Huuhkajattarella ihania lapsuusmuistoja! Meilläkin oli paljon omenoita jouluisin, myöhemmin mandariinejakin.
Kerran setäni toi Ruotsista joulusuklaita, innokkaasti haukkasin palaa ja sitten irvistin! Olin haukannut liköörikarkkia! :D Myöhemmin kyllä opin niistäkin pitämään.

Ai niin, kun meillä ei tuota telkkaria ollut niin tietysti kuunneltiin radiota ja tietysti Noita Nokinenää! Tietty kuuntelen sitä vieläkin, jos vaan muistan. :xmas:

aikalailla aina saman kaavaan mukaan siihen asti ku vanhemmat eros ja senkin jälkeen muuttu sen verran että käytiin myös isukin tykönä
mutta muuten katseltiin lastenohjelmat,joulurauha (joka oli musta tylsä) sitten ulos tai tekeen jotain, jouluruoka ja sitä sitten syötiin niin paljon että loppu ilta ihan ähkyssä
joulupukki ei käynyt ikinä mutta siinä päivässä oli sellanen jännitys aamusta iltaan

Joo joulustressin muistan, mutta ehdottomasti paras on se kun koira (karkeakarvainenkettuterrieri) piti sulkea toiseen huoneeseen kun se meinasi käydä pukin kimppuun.
Myös sen muistan miten päivä tuntui pitkältä kun odotti pukin tuloa.

Yhteistyössä