G: Mitä ajattelet perheestä jossa vain yksi lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysely
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mitään erityistä. Meillä on yksi lapsi, 1,5-vuotias ja meiltäkin kysellään jatkuvasti, koska tulee toinen: leikkikaveri ensimmäiselle. No, leikkikaveriksihan niitä lapsia aina halutaan. :headwall: Me olemme kuitenkin ajatelleet, että olemme yhden lapsen perhe. Olemme onnellisia ja tyytyväisiä tähän tilanteeseen. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä, mitä elämässä tapahtuu.

En ajattele mitään enkä ainakaan kysele. Syitä yksilapsisuuteen voi olla monia kipeitäkin.

Meidän lapsiluku jää luultavasti yhteen mutta ei omasta tahdostamme ja tiedän kuinka kipeä asia se voi olla.

Säälisin sen lapsen kohtaloa. Itse olen ainut lapsi ja odotan nyt kuudetta lasta (esikoinen 13v). Mun vanhemmat olivat vanhoja saadessaan minut (äiti 42v ja isä 49v), olin paljon tarhassa hoidossa ja vanhemmat eivät olleet kiinostuneita mun elämästä, kaipasin sisaruksia, mutta ne korvattiin leluilla ja rahalla. Nyt rankaaa, kun vanhemmat alkavat olla sairaita ja heitä pitää yksin passata ja huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja koo:
Itsellä on neljä, ja tulee helposti mietittyä että "ihmisparat, kun eivät ymmärrä mitä menettävät kun on vain yksi". Kun ei se että on useampi lapsi vie ihmiseltämitään, mutta antaa kamalasti. Ikinä, siis IKINÄ en kuitenkaan mainitsisi asiasta kenellekään.

mä taas mietin kun näen ison perheen, ihmisparat, noilla ei ole omaa aikaa ja osa lapsista saa liian vähän huomiota

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Säälisin sen lapsen kohtaloa. Itse olen ainut lapsi ja odotan nyt kuudetta lasta (esikoinen 13v). Mun vanhemmat olivat vanhoja saadessaan minut (äiti 42v ja isä 49v), olin paljon tarhassa hoidossa ja vanhemmat eivät olleet kiinostuneita mun elämästä, kaipasin sisaruksia, mutta ne korvattiin leluilla ja rahalla. Nyt rankaaa, kun vanhemmat alkavat olla sairaita ja heitä pitää yksin passata ja huolehtia.

ootpa sä itsekäs, vanhemmat on sunt hoitaneet, auta sä nyt vuorostaan heitä.

Ja mitä säälimistä siinä lapsessa on, kaikilla ei mee kuin sulla

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
Miten niin "vain yksi" lapsi?

Meillä on yksi lapsi. Mutta kaikkea muuta kuin "vain".

Niinpä, ei kait kukaan lapsi ole "vain". Meillä tuo iltatähti ehkä aavistuksen työllistää enemmän kuin kaksi vanhempaa lasta aikoinaan (leikkivät keskenään).

En kai mitään erikoista. Ehkä voisin ajatella että ovatpa onnekkaita että heillä on lapsi. Oma lapsettomuus on antanut ehkä vähän näkökulmaa näihin asioihin. Ei yksi lapsi ole mikään "vain". Vaikka täytyy se myöntää että kyllä se lapsille on rikkaus että on sisaruksia.

Meillä vain yksi, tosin vielä alle 2v, mutta toista tuskin tulee. Herkällä ei tullut ensimminenkään mutta toista tuskin yritetäänkään. Ei olla kumpikaan aivan nuoria ja muutenkin työ- ym asioiden takia jotenkin tuntuu että pystymme antamaan tälle yhdelle enemmän huomiota näin. (Toivottavasti ei tule hirveä lellipentu:)) Mutta miinuksena tietysti se, että kun meitä ei enää ole, ei ole enää sitä omaa perhettä kun ei ole sisaruksia, siinä mielessä tuntuu että pitäisi yrittää tehdä toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja koo:
Itsellä on neljä, ja tulee helposti mietittyä että "ihmisparat, kun eivät ymmärrä mitä menettävät kun on vain yksi". Kun ei se että on useampi lapsi vie ihmiseltämitään, mutta antaa kamalasti. Ikinä, siis IKINÄ en kuitenkaan mainitsisi asiasta kenellekään.

Minusta tärkeintä on, että lapsia kasvatetaan hyvin ja heille tarjotaan laadukas lapsuus. Ihan sama miten monta lasta on, kunhan tämä toteutuisi joka perheessä. On fiksua miettiä myös realistisesti voimavarojaan eikä vain tehdä lisää vauvoja, "koska ne on niin ihania".

Uusimmat

Yhteistyössä