G: mistä aistista luopuisit ekana?

• Viestiketjun aloittaja mametsu
  • Ensimmäinen viesti
kuulo.. viittomakieli kun on jo valmiiksi hallussa, joten kommunikointi ei olisi ongelma. Niitä vilkkuvalo- ja tärinä-apuvälineitä on nykyään niin paljon, ettei arkielämä olisi enää niin tuskaista kuin vuosikymmen sitten.

Ihan kauhean vaikea kysymys, makuaisti käsittääkseni perustuu suurelti hajuaistiin... ehkä minä näköaistista voisin luopua, kauheaa sekin olisi. Mutta kuulo ja maku, niistä ei voisi helpolla luopua enkä tiedä voiko tuntoaistin menettänyt ihminen yleensäkään tulla toimeen.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ihan kauhean vaikea kysymys, makuaisti käsittääkseni perustuu suurelti hajuaistiin... ehkä minä näköaistista voisin luopua, kauheaa sekin olisi. Mutta kuulo ja maku, niistä ei voisi helpolla luopua enkä tiedä voiko tuntoaistin menettänyt ihminen yleensäkään tulla toimeen.
Kerran näin dokkarin naisesta, jolta oli tuntoaisti mennyt. Oli tosi vaikeaa, kun ei tuntenut suurtakaan kipua ja vahingoitti itseään usein. Nainen ei voinut tehdä oikein mitään, kun kynääkään ei voinut pitää kädessä: ei osannut puristaa tarpeeksi lujaa, kun ei tuntenut kynää kädessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kerran näin dokkarin naisesta, jolta oli tuntoaisti mennyt. Oli tosi vaikeaa, kun ei tuntenut suurtakaan kipua ja vahingoitti itseään usein. Nainen ei voinut tehdä oikein mitään, kun kynääkään ei voinut pitää kädessä: ei osannut puristaa tarpeeksi lujaa, kun ei tuntenut kynää kädessään.
Tuota minäkin uumoilin. Kun on nähnyt on vaikea kuvitella elämää ja maailmaa siltä kannalta, ettei olisi koskaan nähnyt eikä olisi minusta sama asia, kuin jos nyt menettäisin näköni.

Non compos mentis
Aina näissä enemmistö luopuisi kuulosta. Mä elän mieluummin pimeydessä lopun elämääni, jos vaan voin jutella jonkun kanssa siellä pimeydessä. Kuurona ei pimeässä voisi puhua.

näin mulla
siis 1. haju 2. maku 3. tunto 4. näkö ja vikana kuulo. Olin muuten luokalla ainoa joka valitsi tärkeämmäksi kuulon kun näön. Mulle musiikki vaan on niin tärkeää ja äänimaailma muutenkin.

Yhteistyössä