G: Missä asioissa (lastenkasvatus) olet höllentänyt linjojasi?

  • Viestiketjun aloittaja Jonna_Äiti harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Jonna_Äiti harmaana
Itselleni ei ole kauhistus, vaikka lapseni ottaisivat välipalaa vaikkapa juuri ennen ruokaa tai käyvät jääkaapilla yhden "ylimääräisen" kerran. Ovat kuitenkin sopusuhtaisia ja terveitä.

Myöskään tietokoneella olosta en jaksa alkaa vääntämään tuon ikäisille koska siitä ei ole ollut haittaakaan.

Meillä pääasia on, että toisia kunnioitetaan, ei valehdella yms yms eikä suinkaan se saako lapsi vaikkapa karkkia keskiviikkona vaikka virallinen karkkipäivä olis lauantai. Tai vaikka sais joka päivä..
 
Sokerin välttely, helposti tulee annettua keksi käteen 11kk ikäiselle että saa rauhassa tiskata loppuun/kuoria perunat yms.

muoks. lisäys

Telkkarin edessä syöminen. Monesti annan isomman mennä olohuoneeseen syömään että saan miehen kanssa rauhassa jutella päivän kuulumiset..
 
Viimeksi muokattu:
"Misty"
Minun lapseni ei pitänyt saada namia eikä katsoa piirrettyjä tai muutenkaan tv:tä ennen kuin täyttää kolme, mutta en sitten jaksanutkaan olla nipo äiti... Ja mies oli siitä vähöän eri miletä, niin siksikin olen joustanut.
 
"tytsyjen äiti"
Aika monessakin asiassa on hienot päätökset murentunut todellisuuden edessä.. Edellisissä mainitut ruokiin ja herkkuihin liittyvät lepsumiset on meillä jatkuvia. Itse syön herkkuja päivittäin, niin lapsetkin saa. Ollaan kuitenkin ihan hoikkaa porukkaa herkuista huolimatta, hampaat ei ehkä tykkää.. Lapset saa katsella lastenohjelmia enemmän kuin joskus ajattelin. Naiivina esikoisen odottajan ajattelin piirrettyjen kuuluvan vain esim. viikonloppuaamuihin, mutta on se aika ihanaa että saa joskus juoda kahvit rauhassa tai tehdä kotihommat rauhassa kun muksut tuijottaa muumeja. Sitten kuvittelin etten ikinä huutaisi ja hermostuisi lapsille, mutta ei sitä tajua etukäteen miten paljon uhmaikäinen voi pinnaa kiristää. Meillä lapset tulee usein aamuyöstä mun ja mieheni viereen, vaikka aina olin ajatellut että lapset nukkuu omissa sängyissään. Lipsumisten lista on loputon, mutta on meillä ihan normaalit, iloiset lapset ja äitikin vielä järjissään :)
 
Keittiönoita
En oikeastaan missään. Mutta mulla ei ollut ennen lasten saamista mitään varsinaisia lastenkasvatuslinjoja tai -periaatteita, joten ei ole tarvinnut höllentää mistään. Nekin vähät, mitä oli, niistä olen pitänyt kiinni kuten esim että en hommaa alkoholia tai tupakkaa alaikäisille.
 
- Purismi ruoan suhteen on hällentynyt.
Nykyään lähinnä hymähtelen "ei apua, roskaruokaa ja lapsellekin sokeria" - kauhistelijoille.

- Vaatteiden ei ole pakko olla itsetehtyjä tai omiksi tuunattuja.

- Voin käyttää kertiksiäkin ilman että maailma kaatuu niskaani.

Muitakin varmaan on, mutta ei heti juolahda mieleen.
:)
 
"vieras"
Että eskarista ei lomailla,on harjoitusta koulun aloitukseen koska ei koulustakaan lomailla.
No on ollut satunnaisia päiviä kotona,koitettu katsoa että ei ole eskarikirjan tekoa sillon.Nytkin on viikon lomalla koska mulla viimenen viikko kotona oloa ennen koulua ja mies lomalla myös.
 
"Piika-äiti"
Teinitrio ei pienenä syönyt välipalaa tai lounasta olohuoneen matolla. Iltasarja syö.
Jos teinin koskee jonakin päivänä päähän, en pidä aivan hirveänä hänen jäämistä kotiin.

Tämä on näkyvin asia. Asennetasolla on tapahtunut varmaan paljon muutakin liudentumista.
Teinitrio on kasvattanut minua aika hyvin.
 
"girlie85"
joo sillon aikoinaan ku meitin lastenhankintaa oli mielessä, että miten kasvatan omat lapset..jos on rahaa, ostan uudet vaatteet..opetan käytöstavat, imetän monta vuotta, perhepeti kunniaan, karkkipäivät lauantaisin ja monipuolinen ruokavalio sekä liikuntaa yms....

noh......nyt lapsia on 3,5v ja 7kk......ei ole ihan kaikki mennyt suunnitelmien mukaan....
 
Lex
Olen käyttänyt tv:tä ja pelikonsolia "lapsenvahtina" aiottua enemmän.

Samoin suoan suhteen mennään välillä sieltä missä aita on matalin, etenkin nyt kun on muutenkin kiirettä ja eri ruokavaliot.
 
"vieras"
Mulla oli vain yksi ajatus: lapsi saa aina tulla syliin. No, jopa tuosta on joutunut joskus joustamaan (kädet täynnä jotain, lapsi mudassa yltäpäältä, hoidat kotoa käsin kännykällä työasiaa tms.).
 
En ole höllentänyt, vaan tietyt asiat on alusta asti olleet "rempallaan" esim. tv:tä ja pleikkaria on enemmän pitä ns. asiantuntijoiden suositukset sanoo. Herkut ja karkit kuuluu välillä myös arkipäivään. Aina keksitään joku syy herkun ostoon, vaikkapa raskas päivä. Ruokakin on välillä ihan voileipäateria, kun ei aina jaksa laittaa.
 
"Raisa"
Aah, helpottavaa lukea näitä. Mä annan lapsen katsoa lastenohjelmia välillä ehkä vähän liikaakin että saan jotain tehtyä. Ja herkkujakin tulee syötyä myös arkena (yleensä yhdessä leivotaan jotain ja sit maistellaan valmista). Karkkihommat sentään on rajoitettu vain perjantaihin (siis lapsella, ei äitillä :D)
 
Huvittavan samanlaisia vastauksia kuin mulla. Periaatteita ei hirveästi valmiiksi ole ollutkaan. On siinä yhdessä kasvettu ja luovittu.
Mutta tosiaan tuosta ruokavaliosta on joutunut joustamaan , myös noista peliajoista yms.
 

Yhteistyössä