G: Minkä ikäisenä uskaltaisit vielä yrittää lasta?

  • Viestiketjun aloittaja "haaveilija"
  • Ensimmäinen viesti
"haaveilija"
Niin, minkä ikäisenä uskaltaisit vielä lisääntyä? Ottaa vastaan riskit ja yövalvomiset? Olen itse 37 ja yritän raskautua. Mies toivoo vielä kahta lasta eli jos raskaudun, voi olla, että ei jää viimeiseksi :) yksi lapsi meillä jo on.
 
"vieras."
Mulla on joku ikä kriisi menossa, olen 32 v. 2 pienen lapsen äiti, haluaisin vielä yrittää muutaman vuoden päästä, mutta koen itseni syystä taikka toisesta ikälopuksi. Joten uskon, ettei meille lapsia enempää tule.
 
Aikeissa
No mä täytän syksyllä 39 ja kaksi lasta täälläkin haaveissa :) Voi olla että kiirettä tulee pitämään sitten, ois kiva jos molemmat syntyis ennen ku täytän 42... :D Aloitetaan "yritys" vasta syksyllä :)
 
"Hanna"
Mä olen nyt 31v. Yhden lapsen vielä haluan ja neljä vuotta olen antanut itselleni aikaa yritykseen. 35v siis ehdoton takaraja! Toivon kyllä että onnistuisi nyt vuoden aikana.
 
Vastaaja
30v., sitten olisin jo pyhittänyt 10 vuotta lastenteolle, raskauksiin ja pikklapsiarkeen. Sen jo tiedän etten enempää tee mutta tuo olisi takarajani. Seuraavana jo siintää arki koululaisten kanssa, lomailu muuttaa luonnettaan kun lapset kasvavat jne.
 
"Nelli"
Mä olen nyt pian 38v ja en haluaisi enää tässä iässä raskautua. Jos ei lapset olisi hankittu jo aiemmin, niin ehkä voisin kuitenkin vielä kokeilla, ehkä. Ehdoton takaraja 40v! Kyllä mua jo pikkuisen alkaisi pelottaa riski mahdollisesta lapsen vammaisuudesta tai sairaudesta, lisäksi koen että vauva-ajan yövalvomiset jne. voisi olla jo liikaa. Ja sitten kun omilla lapsilla on lapsia, tahtoisin olla vielä suht hyvässä kunnossa, että voin osallistua lastenhoitoon.
 
[QUOTE="haaveilija";29803319]Niin, minkä ikäisenä uskaltaisit vielä lisääntyä? Ottaa vastaan riskit ja yövalvomiset? Olen itse 37 ja yritän raskautua. Mies toivoo vielä kahta lasta eli jos raskaudun, voi olla, että ei jää viimeiseksi :) yksi lapsi meillä jo on.[/QUOTE]

Riippuu monesta asiasta. Kun itselläni on jo kaksi lasta, jättäisin helpommin yrittämisen nuorempana ja olisin tyytyväinen olemassa olevaan tilanteeseen, kuin jos lapsia ei olisi vaikka ollenkaan.
 
antaa palaa vaan
Niin kauan voi yrittää lasta, kun on mahdollisuuksia raskautua eli ennen vaihdevuosia. Luonto kyllä tietää, koska ei enää kroppa pelaa. Nykyään raskauksia voidaan seurata ja Downin riski tutkia. Tietääkseni muihin sikiön sairauksiin äidin iällä ei ole niin suurta vaikutusta. Eri asia on, jos on jokin perussairaus tai erityisen huono kunto (esim.. liikalihavuus) tai huonot elämäntavat. Lapsen mielestä (ja erityisesti murkkuiässä) olet aina kalkkis ja tooosi vanha ja ties mitä, ihan sama minkä ikäinen olet. Itse en ainakaan osannut lapsena arvioida ja suhteuttaa vanhempieni ulkoista olemusta mitenkään. He vain yksinkertaisesti olivat vanhempia. Murkku häpeää aina vanhempiaan. Eri asia on, jos vanhemmilla on huono terveys ja tulee sairaalajaksoja tai muuta vakavaa, niin silloin lapsi voi alkaa pelätä vanhempiensa kuolemaa ja saa traumoja. Nykyään terveydenhoito ja äitiyshuolto on niin hyviä, että ikä ei ole enää lapsen saannissa ja synnytyksissä ongelma. Totta on kyllä se, että kun lapsen saa ns. mummoäitiiässä, lapsenlasten hoitoon voi sitten joskus olla jo liian heikossa hapessa. Ymmärrän hyvin, jos 30-v. ei enää halua lapsia, jos jo niitä on. En haluaisi itsekään. Jos on lapseton 40-v. on ihan hyvä aika yrittää (tosin lapsilykky ei ole ollenkaan niin taattua kuin 20-v.) niin pitään kuin hormoonit pelaa tai sitten hedelmmoityshoidot luovutetuilla muniksilla antavat paremmat mahkut. Ei kannata tuijottaa ikää. En kuitenkaan suosittele raskautumista kenotekoisesti hormoonikuureilla, jos jo vaihtarit on päällä ja omat hormoonit ei pelitä. Harvoini hoidot silloin enää millään keinolla onnistuvatkaan. Mulle sano tosi kokenut ja arvostettu gyne, että yleensä raskaudet sujuvat vielä 47-vuotiaaksi hyvin, mutta sen jälkeen ikä vaikuttaa jo reippaammin negatiivisesti. Eli antaa palaa vaan, onni suosii rohkeaa ja tekemättömät asiat vanhainkodissa varmaan kaduttavat enemmän kuin tehdyt!
 
Kiitos!
Niin kauan voi yrittää lasta, kun on mahdollisuuksia raskautua eli ennen vaihdevuosia. Luonto kyllä tietää, koska ei enää kroppa pelaa. Nykyään raskauksia voidaan seurata ja Downin riski tutkia. Tietääkseni muihin sikiön sairauksiin äidin iällä ei ole niin suurta vaikutusta. Eri asia on, jos on jokin perussairaus tai erityisen huono kunto (esim.. liikalihavuus) tai huonot elämäntavat. Lapsen mielestä (ja erityisesti murkkuiässä) olet aina kalkkis ja tooosi vanha ja ties mitä, ihan sama minkä ikäinen olet. Itse en ainakaan osannut lapsena arvioida ja suhteuttaa vanhempieni ulkoista olemusta mitenkään. He vain yksinkertaisesti olivat vanhempia. Murkku häpeää aina vanhempiaan. Eri asia on, jos vanhemmilla on huono terveys ja tulee sairaalajaksoja tai muuta vakavaa, niin silloin lapsi voi alkaa pelätä vanhempiensa kuolemaa ja saa traumoja. Nykyään terveydenhoito ja äitiyshuolto on niin hyviä, että ikä ei ole enää lapsen saannissa ja synnytyksissä ongelma. Totta on kyllä se, että kun lapsen saa ns. mummoäitiiässä, lapsenlasten hoitoon voi sitten joskus olla jo liian heikossa hapessa. Ymmärrän hyvin, jos 30-v. ei enää halua lapsia, jos jo niitä on. En haluaisi itsekään. Jos on lapseton 40-v. on ihan hyvä aika yrittää (tosin lapsilykky ei ole ollenkaan niin taattua kuin 20-v.) niin pitään kuin hormoonit pelaa tai sitten hedelmmoityshoidot luovutetuilla muniksilla antavat paremmat mahkut. Ei kannata tuijottaa ikää. En kuitenkaan suosittele raskautumista kenotekoisesti hormoonikuureilla, jos jo vaihtarit on päällä ja omat hormoonit ei pelitä. Harvoini hoidot silloin enää millään keinolla onnistuvatkaan. Mulle sano tosi kokenut ja arvostettu gyne, että yleensä raskaudet sujuvat vielä 47-vuotiaaksi hyvin, mutta sen jälkeen ikä vaikuttaa jo reippaammin negatiivisesti. Eli antaa palaa vaan, onni suosii rohkeaa ja tekemättömät asiat vanhainkodissa varmaan kaduttavat enemmän kuin tehdyt!
Ihana viesti! Onko totta että riskit eivät kasva? Uskaltaisitko koettaa vielä 42- vuotiaana? Eli olisit 43 kun lapsi syntyisi. Liian vanha?
 
"nuoriäiti"
30v korkeintaan, mutta hankittiinkin lapset kun oltiin parikymppisiä ja syy on siinä, ettei enää JAKSA alottaa uudestaan kolmenkympin puolella. Sinuna kyllä uskaltaisin, joten anna mennöä vaan ja kaikkea hyvää sinne! :)
 
Nuori 34-vuotias
34v olen nyt ja esikoinen tulossa. Toista yritetään parin vuoden sisällä, eli toivottavasti saisin toisen alle 37-vuotiaana. Sitten lapsiluku olisi täynnä.

En ymmärrä ihmisiä jotka valittaa väsymystä ja vanhuutta 35- vuotiaana, olen itse parhaassa vedossani, treenailen, syön terveellisesti ja tunnen olevani energinen sekä nuori.

Mielestäni 20-vuotiaana lapsia tekevät ovat uskaliaita, onhan toki mahdollisuus että kumppani on jo silloin se oikea, mutta jos itse olisin tehnyt exäni kanssa lapset niin olisin nyt onneton ja yh. Löysin sopivan miehen vasta 30-vuotiaana, ja hänen kanssaan todellakin haluan tehdä lapset.
 
"viekas"
Jos mahdollista, pitäisin rajana 35-vuotta. Sen jälkeen mahdollisuudet alkavat keskimääräisesti heiketä ja riskit kasvavat. Jos ei lapsia olisi vielä yhtään, mutta haluaisin lapsia, en ainakaan jäisi odottelemaan hetkeäkään parempaa tilaisuutta. Mitä järkeä on aloittaa raskautuminen esim. vasta syksyllä, koska harva kuitenkaan tulee heti raskaaksi, vasinkin jos ikää on jo yli 35v. Vakituisten virkojen takia ei ainakaan kannata lisääntymistä lykätä, koska kaikki työ on tänä päivänä epävarmaa.
 
"wieras"
No minä itselläni pidin rajana 40-vuotta eli lapset piti siihen mennessä olla tehtynä. En minä mitään riskejä ajatellut ja miettinyt, koska semmoinen on ihan ajan haaskausta.

Kaksi lasta saatiin ja mies olisi vielä kolmannen halunnut, mutta minä en.

Jos olisin nuorempana saanut lapset, niin tuskin enää vanhempana olisin lisää tehnyt. Mutta kun vasta vanhempana tuli mahdollisuus lisääntyä, niin enpä siinä nyt mitään estettäkään nähnyt.
 
iän vaikutuksesta
Raskaus on aina iso muutos naisen kropalle ja etukäteen ei voi tarkkaan tietää mitä on edessäpäin. Ikä kyllä vaikuttaa jossain määrin esim. raskausdiabetekseen ja mahdollisesti voi lisätä raskusmyrkytyksen riskiä iäkkäällä ensisynnyttäjällä. Nämä kaikki riskist voivat kuitenkin toteutua myös 20-veellä tai 30-veellää synnyttäjällä. Myös ennenaikainen synnytys on mahdollinen 20-veelläkin, mutta toki esim. jotkut raskauden aikaiset vaivat tai ongelmat lisäävät aikaisen synnytyksen riskiä. Onko se ikä näihin ongelmiin syy vai johtuvatko raskuskomplikaatiot jostain muuta yksilön perusominaisuudesta tai perinnöllisestä alttiudesta, on varmaan aika vaikea sanoa. Kannattaa konsultoida jotain pätevää gyneä ja vaikka käydä lekurin tarkastuksessa jo raskuden suunnitteluvaiheessa, jos oma terveys tai esim. ikä ja sen tuomat riskit askarruttavat. Sairaita lapsia voi synytä kenelle vain ja kromosomipoikkeavuuksia tulee kaikenikäisille. Downeista on lääketieteellisesti tutkittu ikän vaikutus, mutta yleensä seula hälyttää yli 40-veenä herkästi, joten sen mahdollisuus on useimmiten tiedossa jo ennen lapsen syntymää. Lapsen saaminen ja elämä on aina enemmän ja vähemmän lottoarvontaa.
 
vieeras
Minulla ehdoton takaraja oli 30v. Kuitenkin sen jälkeen sain vielä yhden lapsen :) Nyt rajana on 35v. Mutta koska se tulee kohta täyteen, olen päättänyt nostaa takarajan 37-vuoteen :) Lapsia on nyt 3.
 
"vielä"
No mä täytän syksyllä 39 ja kaksi lasta täälläkin haaveissa :) Voi olla että kiirettä tulee pitämään sitten, ois kiva jos molemmat syntyis ennen ku täytän 42... :D Aloitetaan "yritys" vasta syksyllä :)
Miten syksy on parempi kuin heti? Raskautuminen toden. näk kestää muutamia kuukausia! Sairastatko jotakin perussairautta, joka vaatii tutkimuksia? Odotatko vakituista työpaikkaa? En ymmärrä miksi iässäsi enää odottelet, tiedätkö biologiset faktat lisääntymisestä?
 
"Vieras."
Sain ensimmäisen lapseni 34-vuotiaana ja olin lähes 36, kun päätimme yrittää toista lasta. Tein päätöksen, että jos lasta ei kuulu ennen kuin täytän 38, jätän yrittämisen siihen. Tulin kuitenkin heti raskaaksi.

Jos minulla ei olisi ollut yhtään lasta, raja olisi ehkä ollut 40. Suvussa on monia, jotka tulleet vanhemmiksi vasta nelikymppisinä.
 
"hillla"
Tuntuu että 35 olisi minun ehdoton takaraja. Mutta ehdottomasti haluaisin että kuopuskin olisi syntynyt viimeistään silloin kun täytän 32 v. Mieluusti jo alle kolmekymppisenä.. Kolme lasta haluaisin.

Missään nimessä en enää lykkäisi lastenhankintaa, kun on tullut selvästi ettei niitä niin vaan saada, vaikka esikoinen tulikin ekalla yrityksellä. Lähipiirissäkin on liikaa sellaisia, jotka ovat toista yrittäneet tosi pitkään.
 

Yhteistyössä