G: Minkä ikäisenä SINUT on viety lapsena hoitoon?

Kun täällä aina jaksetaan kinata siitä, miten alle 3v lapsen paikka on kotona ja, että lapsi saisi siitä jotakin traumoja, jos ei ole ollut kotona kolmivuotiaaksi niin moniko on todellisuudessa kokenut lapsuutensa sen vuoksi jotenkin traumaattiseksi?

Minut vietiin päiväkotiin, kun olin n.1v2kk =). En ollut ihan 9-10kk vanha, mutta en myöskään lähellekään kolmea vuotta. Osasin silloin jo kävellä ja sanoa parin sanan lauseita (1,5v:nä tuli 3 sanan lauseita..). Iloisena menin hoitoon ekanakin päivänä, olin reipas ja sosiaalinen lapsi, en itkenyt tai protestoinut :). Usein olin lyhyitä päiviä hoidossa, välillä vain neljäkin tuntia, äitini oli vuorotteluvapailla ja kun olin 2v 4kk, veljeni syntyi ja olin äitiysloman ajan kotona. Olen aina tykännyt olla hoidossa enkä ole siitä mitään traumoja saanut =). Mulla on lapsuudesta oikeastaan vain hyviä muistoja, koko lapsuuteni oli todella onnellinen, vanhemmat ovat rakastavia ja huolehtivaisia jne. =).

Tuntuu vain joskus, että täällä annetaan vähän jopa liikaakin painoarvoa sille, hoidetaanko lasta 3-vuotiaaksi asti kotona vai viedäänkö hoitoon, ihan kuin se olisi joku äitiyden mittari tai määrittäisi koko lapsen tulevaisuuden :|. Minusta ihan hienoa, jos hoitaa lapsensa kotona, mutta ei sekään tee kenestäkään huonoa äitiä, jos vie lapsensa hoitoon ennen sitä 3v ikää. Ainakaan mun mielestä ei ole olemassa tässä asiassa vain yhtä ainutta oikeaa ratkaisua, ei se kotihoito ole kaikille perheille paras ratkaisu :). Lapsetkin ovat niin erilaisia. Musta toi 3v on sitäpaitsi tosi kaavamainen rajanveto :whistle:. Tajusikohan joku, mitä ajan takaa tällä kirjoituksella :D. Pohdin vaan, että aika pienet murheet on joillakin, jos siitä ollaan huolissaan, että lapsi käy kodin ulkopuolella hoidossa.
 
kolmevuotiaana aloitin tarhan, mut sitä ennen oltiin hyvin hyvin paljon mummolassa hoidossa...ja itseasiassa senkin jälkeen..ala-asteella oltiin aina koulupäivän jälkeen mummolassa siihen asti, et äiti tuli töistä...ja paljon muutenkin...äiti oli yh ja lens milloin missäkin..kasvatuksestani saan siis kiittää pääasiassa isovanhempiani :heart:
 
Pömppiäisten äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kotihoidossa sain olla kouluikään asti. Hyvä niin, se on paras vaihtoehto. :)
Niin olin minäkin. Ilman sisaruksia vieläpä. En sanoisi, että oli välttämättä paras vaihtoehto. Toisaalta en muustakaan omakohtaisesti tiedä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kotihoidossa sain olla kouluikään asti. Hyvä niin, se on paras vaihtoehto. :)

Ei mun mielestä voi sanoa, että se on aina paras vaihtoehto =). Esim. joillekin erityislapsille suositellaankin päiväkotia :). Päiväkodissa on hyvätkin puolensa: oppii toimimaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan jne.jne. Voihan noita muutenkin oppia, mutta kuitenkin :).
 
Keittiönoita
Olin 6 v, kun menin lastentarhaan. Olin siellä tasan sen yhden päivän ja kieltäydyin menemästä toiste. Kammottava paikka. Mieluummin olin äidin kanssa kotona ja kirmailin kotipihassa muiden lasten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
6 kk iässä, perhepäivähoitajalle jolla ei ollut muita hoitolapsia.
Ja välit vanhempiin on siitäkin huolimatta aina olleet oikein läheiset, paremmat kuin monella muulla :xmas:
Näinpä. Tätä minäkin tarkoitin, ettei se hoidon aloittamisikä välttämättä liity siihen, miten läheisiä lapset ja vanhemmat keskenään ovat :).

 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kotihoidossa sain olla kouluikään asti. Hyvä niin, se on paras vaihtoehto. :)

Ei mun mielestä voi sanoa, että se on aina paras vaihtoehto =). Esim. joillekin erityislapsille suositellaankin päiväkotia :). Päiväkodissa on hyvätkin puolensa: oppii toimimaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan jne.jne. Voihan noita muutenkin oppia, mutta kuitenkin :).
Juu ei aina kaikille. Mut ite oon aina ollu sen verran arka ihmisten kans, että mulle oli kyllä paras vaihtoehto olla kotona. Olihan mulla monta sisarusta seurana, että on pakko ollu opetella toisten kans toimeenki tulemaan. :D Sosiaalista silti musta ei ole tullu, mutta se taitaa vaan olla minun "karmani"...
 

Yhteistyössä