G:Minkä ikäisenä muutit pois kotoa?

viivian
18-vuotiaana pari päivää viimeisten yo-kirjoitusten jälkeen muutin Helsinkiin töihin ja sit syksyllä alkoi opinnot Helsingin yliopistossa. Lapsuuden kotini on non 500 km:n päässä Helsingistä.
 
kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Itse itseni sen jälkeen lainan ja kesä- ja lomatöiden turvin elätin.
oma lapseni asui kotona lukion loppuun noin periaatteessa vaikka poikakaverilla aikaa viettikin. OLi sovittu että lukion loppuun on koulujutut, ruoka ja asunto ja omilla töillään rahoittaa sitten sitä muuta elämää kuten vaatteita ja huvituksia.
nyt 20 v on sitten ihan kokonaan omillaan, opiskelee ja poikakaveri töissä. Eikä rahaa enää kotoa "hae".
jos opiskelu ei vie toiselle paikkakunnalle, niin suosittelen kyllä noin yleensä ottaen kotona-asumista ja vasta siinä vaiheessa poismuuttamista kun ihan oikeasti osaa jo omillaan elää.
 
Ihan pihalla
Mä muutin 19-vuotiaana, lukion suorittamisen ja sitä seuraavan kesäduunin jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Espoosta olen lähtöisin, siellä ei edellä olleen Helsinkiläisen tavoin muuteta muuten vaan pois kotoa kamalan vuokratason kanssa lukioikäisenä. Vaikka kuinka olisi tahtonut ja olisi ollut järkevääkin.
 
tyttöjen äiti
24vuotiaana muutin kotoa asumaan mieheni kanssa yksiin, saman miehen kanssa siis edelleen asustellaan.

Kotona asuessani ostin kyllä ruokaa kaappeihin siinä missä äitinikin ja itse kustansin autoni kustannukset (vero, vakuutukset, bensat, korjaukset, renkaat, yms) , puhelimet yms. Mutta varsinaisiin talon kustannuksiin (sähkö, vesi yms vastaavat) en saanut osallistua. Enkä edes tuon ikäisenä olisi saanut vanhempieni mielestä muuttaa pois.
 

Kovin aikaisin on kauhean moni muuttanut! Mä muutin 21-vuotiaana silloisen poikaystävän kanssa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kotona viihdyin erinomaisesti ja sinne ulkomailla asumisen jälkeen hetkeksi muutin takaisinkin ennen kuin taas alkoi elämä Suomessa rullaamaan. =)
 
Vepasto
Lukion jälkeen syksyllä eli 19-vuotiaana. Muutettiin miehen kanssa yhteen. Tosin ei ehditty asua keskenään kuin pari kuukautta, kun muutettiin takaisin kotipaikkakunnalle eli mä muutin teoriassa takaisin kotiin. Aikani vietin kyllä enimmäkseen miehen kotona. Sitä kahden asunnon välistä ravaamista kesti pari-kolme kuukautta, sit saatiin oma (vuokra ) kämppä.
 

Yhteistyössä