G: Minkä ikäisenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nousi seisomaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taitaa olla aika yksilöllisiä vauvat :)

Sitä minä olen miettinyt, nyt tuli mieleen kun Aino sanoi että sanoo auau kun näkee koiran, että onko mahdollista, että vauva jo matkii äänteitä ja tajuaa jotenkin niiden merkityksen. Meidän kohta 8kk tyttö kun sanoo perässä uumaan kun sanon, että nyt tyttö menee ummaamaan vauvauintiin. Se on ihan hassua, ihan kuin matkisi minun sanojani :)

Luulen, että tuossa auau: ssakin on kyse juuri matkimisesta eikä niinkään sanojen sanomisesta. Ja varmasti ihan mahdollista.. matkiihan ne vauvat muutenkin ilmeitä ym.

Esikoinen 7 kk ja juoksi 9 kk ikäisenä

kaksoset tyttö nousi pystyyn 8 kk ja juoksi 10 kk
poika nousi 9 kk ja käveli 11 kk

kuopus nousi 10 kk ja saa nähdä juokseeko vai käveleekö 12 kk ikäisenä!!Sopisi kaavioon aika kivasti!

saa nähdä,nyt neidillä ikää 11 kk.

Eikös hiljattain uutisoitu tutkimuksesta jonka mukaan liikkumisen ja puheen ongelmat keskittyvät samoille lapsille. Eli ne jotka lähtevät liikkeelle aikaisemmin kehittyvät verbaalisesti myös aikaisemmin.

Empä ainakaan minä usko tuota tutkimusta, ainakaan omat kokemukseni sanoo ihan muuta. Kyllä yleensä pitää paikkansa vanhankansan sanonta, että puhe jää jalan alle tai toisin päin. Meillä 1v poika, joka ei vielä kävele, mutta sanoja on ollut jo kymmenkunta. Harvassa on lapset, jotka sekä puhuu että kävelee aikaisin.

Uskoisin tuossa tutkimuksessa tarkoitettavan esim. yhteyttä konttaamattomien lasten mahdollisuuten saada lukihäiriö jne. Kyllä lapsilla normaalisti on aina jokin piirre vahvempana. Lapset ovat erilaisia.

Ystäväni lapsi kävelee nyt alle vuoden, mutta ei sano yhtään sanaa, muuten vaikuttaa vielä kovin vauvamaiselta. Toisen ystäväni poika kiipesi portaita ja konttasi ennen 8kk, mutta silti lähti kävelemään vasta 1v 2kk, puhe tuli tosi myöhään, joitain tavuja oli kaksivuotiaana. Tunne myös lapsia, jotka oppivat kävelemään vasta 1½v ja eräs 1v 9kk (kaikki oli normaalia), mutta puhuivat tulloin jo melkein täysin.

Minä en taas usko, että noilla on mitään tekemistä keskenään. On lapsikohtaista ja niin kovin yksilöllisiä nuo jutut. Usein myös geeneissä.

Minä tiedän monia lapsia jotka ei 1,5 kunnolla kävele eikä puhu saanakaan. Sitten taas tiedän 10 kuisen tytön joka kävelee ja sanoo äiti, iti, aavi(=vaavi), anna, ottaa ja ei.

Nää on just näitä tutuntutun lapsi ja ystäväni lapsi ja toinen ystävä ja sen poika ja sen ystävän serkku ....

Tutkimuksen pointti oli just se, että tutkituntiedon valossa mututuntuma asiasta ei ole paikkansapitävää. Tottakai poijjeuksiakin on, mutta tutkimuksessa oli kysymys isommasta otoksesta ei casetutkimuksesta.

Meillä nousi tukea vasten 7 kuukauden iässä ja melkein samassa lähti myös liikkumaan tukea vasten. Kävelemään ilman tukea suostui kuitenkin vasta n. 1 vuoden iässä.

9,5 kk alkaen nousi tukea vasten ehkä n. kerran päivässä, siis tosi varovasti. Viikkoa vajaa 1v. alkoi kävellä tuella, 1 v. nousi seisomaan keskilattialla ja siitä lähti sitten kävelemään.

Yhteistyössä