G: Milloin ja miksi pois töistä odotusaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallupoija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täällä vasta harkitaan sairaslomalle jääntiä. Nyt siis ollaan vasta 6. kuulla ja iskias on ihan tajuttoman kipeä! Lapsia nostellessa menee jalat alta välillä, eli siinä yksi syy. Toinen on ihan tämä elämätilanteeni, tuntuu että pää hajoaa. Ja kolmas on sitten se, että supistelee välillä aika ikävästi, joten voisi olla viisasta ottaa iisisti jonkun aikaa. Ajattelin vielä jonkun vk sinnitellä ja sitten jäädä saikulle.

Nyt toista kertaa sairaslomalla ristiselän voimakkaiden särkyjen takia, ja viikkoja vasta 13 kasassa. Teen erittäin fyysistä työtä hotellisiivoajana, eikä selkä enää kestä entistä tahtia. Rauhallisestikaan ei voi ottaa, kun työt on tehtävä joustamattomien aikataulujen mukaan, ihan niin kuin ennenkin, ja tekijöistä on pulaa. Saas nähdä miten tästä eteenpäin, kun takaisin töihin palaan. Itse siis haluaisin tehdä töitä, ja pöhköltä tuntuu kun kroppa sanookin no-no.

Viikolta 7 viikkoon 13 pahoinvoinnin takia. Yleiskunto oli niin huono etten pysynyt jaloillani.

Viikon 26 tienoilla alkoi lonkan/selän kivut jotka jatkuivat äitiysloman alkuun asti. Eli koko sen ajan olin poissa työstäni.

Mainittakoon, että työni vaatii fyysisiä ponnisteluja, kuten raskaita nostoja ja kantamista, on oltava kyykyssä pitkään. Lisäksi on oltava koko päivä jaloillaan ja kävellä ympäriinsä. Luulen että jos minulla olisi ollut mahdollista istua välillä, olisin voinut olla työssä pidempäänkin.

Parhaiten voin raskauden loppuvaiheessa, suunnilleen siinä main kun äitiysvapaa oli aluillaan. Tunsin oloni virkeämmäksi ja tarmokkaaksi synnytykseen asti.

Häntäluun seutu oli minulla kipeä viikolta 12-25 viikolle asti ja paheni koko ajan. Olinkin sairaslomalla viikon 23-24 koska teen fyysisesti raskasta hoitotyötä ja käveleminen alkoi olla jo hankalaa ja kivuliasta sekä penkiltä ylös pääseminen. Kunnes nyt alkanut vaivata lonkkasärky, etenkin öisin.. Ja häntäluun seutu alkanut uudestaan reistailla.. Olen taas pohtinut sairaslomalle jäämistä, mutta suuri on kynnys siihen. :/ Reilu 4 viikkoa pitäisi muuten jaksaa vielä..

Rv 32 lähtien olen tehnyt lyhyempää työpäivää korkean verenpaineen vuoksi, nyt menossa rv 33 ja tiistaina onneksi lääkäri...
Toivon pääseväni jo lepäämään, kun olo heikkenee ja voimat hupenee aika nopeasti jos ei saa levättyä aina pienten hommien välillä. Töissä kun ei malta levätä ja sitten onkin neljän tunnin jälkeen aivan puhki ja pahoinvoiva.
Mutta aika pitkällehän tässä jo on päästykin ilman vaivoja...

RV taisi olla 30 kun jäin saikalle, syy iskias. Tai siis raskausajan sellainen. Ja todellinen syy ihan se että mahan kanssa ei pystynyt enää tekemään töitä, hoitoalalla ja paljon sen sortin avustamista ( kyykkimistä, vessassa auttamista) ettei mahan kanssa siitä enää selviytynyt. Lisäksi aika paljon suppareita. Iskias vaivas lähinnä imuroidessa ;)

Yhdesti olin 2 päivää poissa töistä, koska paikkakunnalla riehui uutisiinkin päässyt virus-tauti, jonka tarttumista pelkäsin... Suoraan valehtelin olevani sairas, ettei tarvinnut mennä tautipesään. Viime raskaudessa siis. Toivotaan, että nyt pääsen yhtä vähällä.

Jouduin jäämään sairauslomalle rv 24, ennenaikaisten supistusten vuoksi. Minulle melkoinen shokki joutua noin varhaisessa vaiheessa sairauslomalle, joka kesti äitiysloman alkuun saakka. Mutta pääasia, että vauva pysyi mahassa lopulta loppuun saakka.

Työssäni vanhainkodissa nostelen paljon ja esikoisen odotusaikana supistelut alkoivat kivuliaina 28rv tietämissä, sanoin asiasta lääkärinneuvolassa, joka totesi että "minä en sairaslomaa kirjoita jokaisesta vihlaisusta" esikoinen syntyi rv.llä 30,että ehkä saikkua olisi pitänyt osata vaatia.
Nyt on toinen raskaus rv.lla 28 ja samainen lääkäri kirjoitti saikkua siihen asti että jään äippälomalle, syynä oli lhentynyt kohdunkaula ja hieman auki olevat paikat!

Nyt menossa rv20.. Rv 8-15 voin tosi pahoin, oksentelin monta kertaa päivässä, painoa lähti 6 kg ja menin tosi heikkoon kuntoon. Sairaslomalla olin tämän takia noin 3 viikkoa ja noin viikon tein kotiofficella töitä. Toivon, että loppuraskaus olisi helpompaa, ainakin nyt on elämä taas voittanut :)

Yhteistyössä