G: millaista ääntä pidit ponnistusvaiheessa?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Kiljuitko, itkitkö, ärisitkö, kiroilitko vai jotain muuta?

Ite ärisin/murisin molemmissa synnytyksissä niin, että oli kurkku tosi kipeä jälkeenpäin. Huutanut en, mutta vähän vikisin kivusta välillä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
en mitään ääntä, koska se haittaa ponnistamista.
Hah! Arvasin, että joku sanoo heti! :D Joo minäkin tiedän, että ääntely haittaa ponnistamista, mutta niin vaan ärinä (sellainen matala kurkkuääni) tuli ulos. Jos olis joku siinä vaiheessa siitä sanonut niin olisin varmasti puraissut.
 
Ekassa synnytyksessä en kaiketi puhissu mitään, mutta tokassa muistan huutaneeni kyllä koko maailman edestä, teki sen verran kipeetä. Ja en siis huutanut mitään sanaa vaan ne oli lähinnä sellasia karjasuja ja se kyllä autto. Onneks ei kestäny kauaa.
 
vieras
En mitään ääntä. Ihan siitä syystä kun ei tuntunut missään. Toisaalta, olin kyllä hiljaa avautumisvaiheessakin, vaikka sattui ihan hitosti. En tiedä miksi, koska kyllä multa helposti pääsee ärräpäät.
 
Ärinää se kai lähinnä oli, ei ihan huutoa muttei hiljaistakaan. Tuntui tulevan itsestään siinä ponnistaessa. Tuskin juuri nopeammin olisivat lapset voineet maailmaan tulla vaikka hiljaa olisin ollutkin kun on ponnistusvaiheet olleet alle 2-7min kaikkien lapsien kohdalla. :LOL:
Minusta äänenkäyttö helpotti myös kipua, ei niin oleellisesti kuin avautumisvaiheessa mutta kuitenkin. Ja jotenkin oli myös helpompi suunnata sitä ponnistusta oikeaan suuntaan kun oli palleakin vähän mukana, niinkuin aloittaa työntäminen palleasta asti ja suunnata se sitten alaspäin pitäen lantionpohjan lihakset rentoina.
Sen kyllä allekirjoitan että jos keskittyy karjumiseen eikä ponnistamiseen menee kyllä energiat ihan väärään kohteeseen muttei minusta pienestä äänenkäytöstä mitään haittaa ole.
 
v
Ekassa huusin kuin pientä sikaa tapettaisiin ja kätilö huutaa vieressä että älä huuda, keskity ponnistamiseen. Mut itse kyllä koin tuosta huutamisesta olevan apua ja tavallaan voimiakin vaikka tuntuikin pahalta etten ois saanu huutaa :/ mies sanoi, että kuului varmaan talon toiseen päähän saakka.

Tokassa naureskelin kun viereissä huoneessa huudettiin ja itse vähän ähisin, oli lääkitykset hyvin kohdallaan :D
 
Minä: Ota se poooiiiiiss!!
Mies: Koita kulta jaksaa hetki vielä..
Minä: Tuu hitto ite synnyttää!!
Kätilö: Nonii ja sitte kunnon ponnistus. Jaksaa jaksaa.

Et tota noi :D Mies lupas olla hiljaa sitte ku seuraavan kerran mennää synnyttää :D
 

Yhteistyössä