No siellä pizzeriassa, missä me käydään, ilmotetaan kyllä, että yhdellä pizzalla saa sitten vaan toinen ottaa salaattia yms. Ja se on kyllä ihan ymmärrettävää. Siinä tilanteessa on sitten asiakas vähän hölmö jos tilaa sen yhden pizzan, mutta kumminkin kaksi ihmistä ottaa salaattia ja kahvia.
Voi kuule, näitä hölmöjä asiakkaita on enemmän kuin uskotkaan. Meillä on salaattipöydän yläreunassa lappu, joka kertoo mihin annoksiin salaattipöytä EI sisälly. Monesti myös maksun yhteydessä kerromme, että mihin annoksiin kuuluu salaatti ja mihin ei, jos tilauksessa on monta erilaista sapuskaa.
Joskus ei muista tai ehdi mainita siitä salaatin kuulumattomuudesta. Yllättävän moni silti tuntuu kuvittelevan, että 3 hampurilainen sisältää laajan valikoiman salaatteja, kastikkeita, viittä eri leipäsorttia ja kolme erilaista juomaa. Tulevat vielä kysymään, että saapiko kahvin päälle, tai parhaat vaan noutavat sen kahvin itse. Eikä puhettakaan, että se lappu kissankokoisin kirjaimin osuisi silmään. Oonkin ehdottanut pomolle, että laitetaan vilkkuvat jouluvalot sen ympärille ja sireeni, joka alkaa huutaa, kun joku asiakas menee "luvattomasti" sinne kaivelemaan rehuja lautaselleen.
Tuota salaattihommaa kierretään myös sillätavoin, että ollaan olevinaan ovelia eikä pyydetäkään pitsan puolittamista, vaan puolitetaan se itse. Yleensä tilanne menee siten, että tulee useampi ihminen sisään, yksi jää luettelemaan tilaukset, muut menevät viemään laukkunsa pöytään ja maleksivat salaattipöydälle. Siinä kiireessä ei aina ehdi vertailla tilattujen annosten määrää ja salaattien ääressä hengaavia asiakkaita, kun niitä ihmisiä siinä nyt juoksee vähän väliä muistakin pöydistä. Sitten tarjoilet viidelle hengelle neljä ruoka-annosta ja huomaat jokaisella tyhjät salaattilautaset, leipälautaset ja juomalasit.
Mun mielestä tuo on vaan noloa, mut kukin tyylillään. Nää on varmaan niitä ihmisiä, jotka kaupassa rutistelevat sen 10 sentin ostoskassin ruttuiseksi ja yrittävät salakuljettaa sitä kassan ohi "omana kassina, joka oli täällä laukussa"