G: Mikä on paras ikäero lapsilla?Perustele

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En voi kun omasta puolestani kommentoida eli meille oli passeli melkein 6 vuoden ikäero. Tällöin on molemmista saanut kaiken irti. Ehkäpä joku 4 vuotta olis kanssa toiminut

No minä olen kokenut helpoksi n.2 vuoden ikäeron.. Ensimmäinen oli 2v3kk ku toinen syntyi ja isompi osasi jo tehdä kaikkea itse, eli pystyi antaa välillä huomion vain toiselle ja pystyi myös rauhassa keskittymään vauvan kanssa olemiseen ( lähinnä syöttöjä tarkoitan ) :) Kolmas kun syntyy niin toinen on 2v1kk =)

Aika tasan 2 vuotta. 1,5v on vielä paljon apua ja huomiota tarvitseva, 2 v iässä omatoimisuus kasvaa, lapsi viihtyy itsekseen, mutta ei tarvii vielä sellasta opetusta ja kasvatusta kuten 3v.

Helpointa olis varmaan ettei olisi sisaruksia tai edes sitä yhtä lasta jos noin ajattelee. Meillä lapsilla ikäreoa on 2v9kk ja ihan siedettävä ero on, ei liikaa eikä liian vähän.

2v voisi olla helpoin ikäero. tosiaan isompi on yleensä jo kuiva ja syö itse ym.

Eikä tarvitse viedä jatkuvasti kerhoon, puistoon osapäivähoitoon jne. eli ei ole pakko lähteä minnekään jos pienempi sairastelee tai nukkuu huonosti. 2-vuotiaalle riittää se koti ja vanhemmat, kun taas jos ikäeroa olisi 3-4v nykyään usein vaaditaan,e ttä vanhemmat jaksavat harrastaa sosiaalistamista, tarkoittaen puistoja, jne. ja se on rankkaa jos pienempi sattuu sairastamaan paljon.

Jos lapset olisi lähellä samaa ikää niin osuisi harrastukset ja touhut paremmin yksiin.Jos vaikka muutama vuosikin ikäeroa niin ei ne enää samoja leikkejä leiki.Taas toisaalta jos toinen on lapsista olisi vanhempi voisi toimia isosiskona/veljenä.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
2v voisi olla helpoin ikäero. tosiaan isompi on yleensä jo kuiva ja syö itse ym.

Eikä tarvitse viedä jatkuvasti kerhoon, puistoon osapäivähoitoon jne. eli ei ole pakko lähteä minnekään jos pienempi sairastelee tai nukkuu huonosti. 2-vuotiaalle riittää se koti ja vanhemmat, kun taas jos ikäeroa olisi 3-4v nykyään usein vaaditaan,e ttä vanhemmat jaksavat harrastaa sosiaalistamista, tarkoittaen puistoja, jne. ja se on rankkaa jos pienempi sattuu sairastamaan paljon.

tai sitten helppo voisi olla myös 7v tai yli, jolloin se isompi kulkee ihan itse ja sillä on omia menoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En voi kun omasta puolestani kommentoida eli meille oli passeli melkein 6 vuoden ikäero. Tällöin on molemmista saanut kaiken irti. Ehkäpä joku 4 vuotta olis kanssa toiminut

Ja meillä passeli ollut tasan vuoden ikäero :) On saanut nauttia hirmu paljon lapsista kun ovat pieniä sekä seurata mitä kaikkea siskokset aina keksivät yhdessä. Jos vielä lapsia joskus saan, haluan kaksi iltatähteä ja ikäeroa haluaisin enintään 2 vuotta heillekin keskenään.

Minulla ekat lapset tasan 12kk ikäerolla ja sitä en todellakaan suosittele kenellekään! Ei mitään hyvää sanottavaa, pilasin oman elämäni ja lastenikin :(

Seuraava tulikin sitten 3v. ikäerolla ja se oli oikein hyvä ikäero, nyt jos vielä neljännen "tekisin" niin 3v. vähintään ikäeroksi edelliseen jos ei enemmänkin.
sanoisin että mitä isompi ikäero, sitä parempi kun äiti jaksaa eikä ole ihan väsynyt ja masentunut.

Alkuperäinen kirjoittaja minulla:
Minulla ekat lapset tasan 12kk ikäerolla ja sitä en todellakaan suosittele kenellekään! Ei mitään hyvää sanottavaa, pilasin oman elämäni ja lastenikin :(

Seuraava tulikin sitten 3v. ikäerolla ja se oli oikein hyvä ikäero, nyt jos vielä neljännen "tekisin" niin 3v. vähintään ikäeroksi edelliseen jos ei enemmänkin.
sanoisin että mitä isompi ikäero, sitä parempi kun äiti jaksaa eikä ole ihan väsynyt ja masentunut.

Meillä on myös se 12kk ikäero ja voin suositella, oletkos varma että se oli lasten ikäero joka elämäsi pilasi? Saavathan toiset kaksosiakin, enkä ole kuullut että elämä on pilalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä on myös se 12kk ikäero ja voin suositella, oletkos varma että se oli lasten ikäero joka elämäsi pilasi? Saavathan toiset kaksosiakin, enkä ole kuullut että elämä on pilalla.

Niin ja mulla ei ole ollut minkäänlaista masennusta ainakaan, olen viihtynyt kotiäitinä niin hyvin, että ihan harmittaa kun lasten kasvaessa on pakko taas alkaa ajattelemaan muutakin elämältä. Lisää lapsia kun ei ole tulossa..:)

En osaa sanoa muuta kuin että vuoden ikäero ei ainakaan ole se paras mahdollinen :D

Muoks. mutta palkitsee kuulemma tulevaisuudessa. Omat on nyt 1v4kk ja 4kk, vielä tää meno on aika raskasta..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No riippuu varmaan lapsista, mulle sattui todella huonosti nukkuvat jne. lapset.
Rupesivat nukkumaan täysiä öitä vasta 3- ja 4-vuotiaina.
Lisäksi olin yksin heidän kanssaan kun mies oli todella paljon töissä.

Meillä esikoisella ja kuopuksella on kymmenen vuotta ikäeroa ja siinä välissä kolme muuta lasta eri ikäeroilla. Kaikkein helpoimmalta on tuntunut 4 vuoden ikäero. Perustelu: pahin uhmis on jo mennyt ohi, eikä uusi ole vielä iskenyt päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Me tehdään lapset kahden vuoden ikäerolla, on meidän mielestä paras niin =)

Se on hyvä, että TEETTE lapset kahden vuoden ikäerolla, nääs aina ei ole kyse haluamisesta ja tekemisestä, vaan saamisesta..

Alkuperäinen kirjoittaja irma:

Se on hyvä, että TEETTE lapset kahden vuoden ikäerolla, nääs aina ei ole kyse haluamisesta ja tekemisestä, vaan saamisesta..

Samaan kiinnitin huomiota. Mä olisin halunnut pienemmän ikäeron, mutta luonto päätti toisin. Nyt näyttäis että ikäeroa tulee noin 2,5v.

Alkuperäinen kirjoittaja irma:

Mä kuule tulen niin helposti raskaaksi että meillä lapset ihan tehdään =)

Yhteistyössä