G: Mikä ikä vaativin lapsiperheessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Syntymästä siihen kun alkaa olla kolme. Vauva- ja taaperoaika on niin sitovaa.

Ja se, kun poika on 14, eli 8-luokka. Tytöllä vastaava vaikea vuosi voin olla vuotta tai kahta aiemmin.

Myös viides-vuosiluokka voi olla toisille vaikea, koska silloin oppiminen muuttuu ja jos on luki/oppimis- tai muita ongelmia, niin kurkottaminen tekstin syvärakenteisiin on siinä alkuvaiheessa monelle lapselle haastavaa.

Meillä vaiken aika oli isommilla 4-6.v. ja esikoisella lisäksi 5. luokka.

Nuorimmaisella varmaan tuo 2-3.v on ollut vaikeinta. (ikää ei vielä paljoa enempää olekaan, eli tulevasta en tiedä)

Vauva-aika kaikilla kaikista helpointa henkisesti.

Teinit tällä hetkellä todella helppoja (13 ja 14.v.)

Kolmen lapsen kokemuksella, vanhin 4v. ja nuorin 1kk, sanoisin tuon b) 2-3v. Siinä iässä uhma on pahimmillaan, lapsi saa enosaakävellä-kohtauksia ja muita mukavia tahtonsa osoituksia. Ne alkoivat jo jossain 1,5v. tienoilla.. Sitä ennen vaikka lapsi vauvana vaatisi jatkuvaa läheisyyttä, hän kulkee helposti mukana kantoliinassa jne paikasta paikkaan. Sen sijaan sellaista 2,5-vuotiasta ei ole enää miellyttävää kantaa sellaisina hetkinä, kun hän karjuu kurkku suorana keskellä kaupunkia vaikka sitä, että ei pääse pulkan kyytiin muutaman metrin hiekoitetulla osuudella.

Tosin huonosti nukkuva ja paljon valvottava vauva tekee arjesta raskaampaa, jos itsellä on jatkuvaa univelkaa. Uhmis sentään nukkuu kaikki yönsä ja on itse päivällä energinen kohtaamaan ne kiukkukohtaukset.

oma lapsi on nyt 2v 9kk ja tämä on ehdottomasti kamalin vaihe... kärsivällisyys neidillä nolla,kamala huuto ja kiljuminen joka asiasta huoh...ja ne raivarit. vauva-aika oli ihanaa aikaa meillä,nukuttiin hyvin yms.

Mun poika on 9 kk ja sanoisin että tää on tähän asti vaikeinta aikaa kun on opittu kiipeilyä ka kävelemään ja oma tahto on ihan älyttömän kova!!

Sori mun ei olis varmaan kuulunut vastata :)

Yhteistyössä