G: Lasten ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuumeinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuumeinen"

Vieras
Mikä on lastesi ikäero? Minkä ikäeron olisit halunnut? Miksi? Millaiseksi koet nykyisen lasten ikäeron? Millaista ikäeroa et missään nimessä haluaisi lapsillesi? Ikäeron plussat ja miinukset?

t. Pikkukakkosesta haaveileva 5kk ikäisen vauvan äiti ;)

n.10kk, en ehtinyt miettiä minkä ikäeron haluaisin lapsille. Paras kai se on aina just se mikä tulee.

Meidän kohdalla kaikki meni helposti. Pieni ikäero helpotti arkea kun lapsilla oli aika samanlaiset tarpeet ja rytmit, sain nukkua pitkiä päikkäreitä itsekin jos väsytti eikä tarvinnut revetä vauvan ja vilkkaan leikki-ikäisen välille.
Lapset ovat syntyneet samana vuonna ja ovat samalla luokalla, erittäin läheisiä.
Huonona puolena voin mainita sen että selkä oli tokassa raskaudessa tosi kovilla kun ei ehtinyt palautua.

1 v 11 kk. Halusin noin kahden vuoden ikäeron, onnistui. Kaksivuotias on kyllä aika hullu, välillä oli melkoista rytyytystä vauva-aikana. Mutta en kokenut rankkana. Nyt on ihanaa kun on kolmevuotias ja yksivuotias, jotka on toisilleen kaikki kaikessa ja pitävät hauskaa yhdessä! Kolmatta haaveilen, olisiko sopiva sitten kun nykyinen kuopus on noin kolmevuotias.

Ensimmäisen ja toisen väli 2v3kk, toisen ja kolmannen 2v5kk. Olisin halunnut pienemmät välit, kun tarkoitus oli, että lapset olisivat tulleet peräkkäin ja sitten olisin lähtenyt kouluun. Lähdin sitten opiskelemaan kuopuksen ollessa 1v eli ei saanut olla kotihoidossa pitkään. Mies jarrutteli lastenhankintaa.

Tasan 2 v ja se oli alkuperäinen suunnitelmanikin.

Oikein hyvä ikäero, ei lian suuri muttei liian pienikään. Meillä ei ollut kahta vaippaikäistä oikeastaan samaan aikaan, isompi osasi syödä/pukea/jne itse eikä ollut ihan autettava vaavi kun pienempi syntyi, muttei myöskään ollut liian iso vaan nukkui vielä päiväunet, kotihoito satunnaisin lapsikontaktein riitti, jne.

6v, alunperin toivottiin viiden vuoden ikäeroa vaan eipä mene asiat aina kuten on toivonut mutta oikein passeli ikäero on ollut myös tuo 6v.:) Esikoisesta on ollut mahdottoman paljon apua ja kuopuksen vauva-ajasta sai nauttia ihan täysillä!
Pieni ikäero ei ole koskaan tuntunut "mun jutulta", en usko että jaksaisin kuten jaksan nyt.

Kaksi lasta on ja ikäeroa on 4v1kk. Hyvä ja meille sopiva on ollut. Ollaan rauhaa rakastavia ihmisiä, joten kaksi "rääkyvää kääröä" kerrallaan olisi ollut vähän liikaa ;)

Haaveilin kolmen vuoden ikäerosta, mutta melkein neljä näköjään tulee. Ihan hyvä näinkin. Lähipiirissä ja omien sisarusten kesken olen havainnut, että kaikenlaisissa ikäeroissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja kun se ikäero ei kerro yhtään mitään lasten väleistä ja kaveruudesta.

ensimmäisen ja toisen ikäero on vähä alle 1v, toisen ja kolmannen ikäero on 1v6kk, eli ekan ja kolmannen ero on 2v6kk.

ihan tyytyväinen olen näihin ikäeroihin. kaikki ovat vielä samaa sukupuolta ja samat leikki jutut on. pienin on nyt 2v ja kovasti touhuaa jo isompien sisarusten kanssa.

Aina oon halunnut lapset pienillä ikäeroilla ja näin se meille suotiinkin. Kauan olen jo ajatellut, että lapsiluku on nyt täys, mutta nyt oon kyl pikku hiljaa alannu miettiin, et jos sittekkin vielä se "iltatähti", ehkä sitten kun nämä lapset ovat koulussa alkuluokilla, niin sitten olisi hyvä ajankohta..noh, pitää kattoa sit, kun sen aika tulee...

[QUOTE="kuumeinen";22676942]Mikä on lastesi ikäero? Minkä ikäeron olisit halunnut? Miksi? Millaiseksi koet nykyisen lasten ikäeron? Millaista ikäeroa et missään nimessä haluaisi lapsillesi? Ikäeron plussat ja miinukset?

t. Pikkukakkosesta haaveileva 5kk ikäisen vauvan äiti ;)[/QUOTE]

1,5 v. Heti sai tulla edeltävän jälkeen kuin mahdollista, siksi että sisarus on rikkaus ja heistä on seuraa toisilleen. Minä olen iloinen, että onnistuttiin noinkin pian saamaan toinen lapsi. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että mitä pienempi ikäero, niin sitä parempi. En vain haluaisi lapsilleni pitkää ikäeroa, mutta vaikea se on tähän määrittää. Periaatteessa olen vain sitä mieltä, että jos tekee yhden, niin on hyvä tehdä toinen perään. En ole kuitenkaan sitä vastaan, etteikö voisi "pitää taukoa" parin lapsen jälkeen ja odottaa, että sitten tulisi taas vauva, mutta sitten sillekin pitää tulla sisarus lyhyellä ikäerolla. :)

2v 4kk ja olisin halunnut pienemmän, mutta ihan hyvä näin, vois olla suurempikin. Aika hulinaa oli esikoisen opetellessa kuivaksi ja uhmaillessa ja pienemmän kärsiessä eka koliikista ja sit korvakierteestä. Nyt ovat jo alkaneet leikkiä yhdessä, mut vauhti on melkoinen :) ja ikää nyt 3v 9kk ja 1v 5kk

6v, alunperin toivottiin viiden vuoden ikäeroa vaan eipä mene asiat aina kuten on toivonut mutta oikein passeli ikäero on ollut myös tuo 6v.:) Esikoisesta on ollut mahdottoman paljon apua ja kuopuksen vauva-ajasta sai nauttia ihan täysillä!
Pieni ikäero ei ole koskaan tuntunut "mun jutulta", en usko että jaksaisin kuten jaksan nyt.

Samoin sanoin kuvaisin 5v ikäeroa. Ei ole samanlaista tappelua kuin pienellä ikäerolla monesti on. Huolenpitoa ja peräänkatsomista, ja ihanasti pieni opettelee leikkitaitoja isomman vanavedessä. Etukäteen kuulin, ettei näin isolla ikäerolla ole paljoakaan yhteistä ja miten väärää tietoa se olikaan. Koko ajan touhuavat yhdessä ja lämmin, tiivis suhde ilman mustasukkaisuutta.

Tykkään kun molemmille on oma paikkansa ja aikansa päivässä. Nautin kun aamut saa olla rauhassa vauvan kanssa ja kun isompi tulee kotiin ja pienempi nukahtaa, saa jutella ja touhuta ihan muita juttuja isomman kanssa. Isompi tarttee jo omaa elämää eikä tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa lapsen omista menoista ja kotoa poissaolosta :)

1v4kk ikäeroa ja monessa suhteessa olen saanut todeta että meille tämä oli ihan täydellinen väli. Yritystä ehti kuopuksestakin olla jo useampi kuukausi että lyhyempi ero olisi ollut mahdollinen mutta onneksi ei pidemmäksi venynyt :)

Ekan ja tokan väli 1v3viikkoa
tokan ja kolmas 1v5viikkoa
kolmas ja neljäs 1,5v
nejäs ja viides 2v
viides ja kuudes 2v.

Tällä hetkellä jaksan oikeen hyvin. ja ei minulla ole suuria ongelmia ollu koskaan. Mä halusin pienillä ikäeroilla.

Yhteistyössä