G: Kuuinka paljon lapsenne saa päivittäin olla - pelaamista lukuunottamatta - tietokoneella?

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
jensku
Meillä ei ole varsinaisesti sovittu mitään aikaa, koska tuo 12v poitsu ei paljoa koneen ääressä ehdi harrastuksen lomasta olemaan. Mutta veikkaan, että niinä päivinä kun on koneella niin 30min meseilyn merkeissä taitaa kulua ja toinen 30 min pelatessa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja silti istun tässä ;):
Mä en ole tietokonekauhuinen, mutta vaikka tietokoneen kautta voi harrastaa paljon ja oppia lukuisia asioita, pitää yhteyttä kaukanakin oleviin ystäviin jne. niin kasvava lapsi tarvitsee myös elämää IRL, liikkumista (tiedätkö miten yleisiä esimerkiksi selkä-hartiaseudun ongelmat ovat koululaisilla tai miten varusmiesten kunto on huonontunut sen jälkeen kun tietokoneet ja pelikoneet yleistyivät?) ja ihan kasvoista kasvoihin kavereiden tapaamista.
Hapenottokyky, lihaskunto, ketteryys ym. jäävät kehittymättä jos harrastaa pelkästään tietokoneen kautta.
Ja tässä kannanotossani en keskity lainkaan siihen miten turhaa ja jopa vahingollista materiaalia netissä liikkuukaan...
Toki tiedän irl elämän tarpeellisuuden. Eikä mun lapseni ole siitä irl:stä koskaan luopuneetkaan. Paitsi likka silloin, kun ei skolioosinsa takia päässyt liikkumaan. Mutta ei meillä silti ole koskaan tarvinnut rajoittaa tietokoneen käyttöä. Mun pointtini oikeastaan on se, että miksi tietokone on aina synänyymi - ja vain ja ainoastaan synänyymi - pelaamiselle tai meseilylle? Miksei vanhemmat opeta alpsilleen muutakin? Ja erityisesti tyttölapsille. Eletään jo vuotta 2008 ja edelleen hyvin palkattuihin teknisiin hommiin hakeutuu pojat eikä tytöt.

 
Keittiönoita
Eikä teidän kenenkään lapset tee mitään kuvankäsittelyyn liittyviä juttuja, musiikkia, keskustele reaaliaikaisesti vieraskielisten ihmisten kanssa yms koneella ollessaan? Jos ei, niin miksi ei?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eikä teidän kenenkään lapset tee mitään kuvankäsittelyyn liittyviä juttuja, musiikkia, keskustele reaaliaikaisesti vieraskielisten ihmisten kanssa yms koneella ollessaan? Jos ei, niin miksi ei?
Taitaa olla suuremmalla osalla aika pieniä lapsia, ainakin luulen näin.
 
jensku
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eikä teidän kenenkään lapset tee mitään kuvankäsittelyyn liittyviä juttuja, musiikkia, keskustele reaaliaikaisesti vieraskielisten ihmisten kanssa yms koneella ollessaan? Jos ei, niin miksi ei?
Poitsu leikkii kuvankäsittelyllä jonkun verran, mutta muutoin jää koneen kanssa näpertely vähäiseksi poitsun harrastuksen vuoksi.
 
veronika
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja silti istun tässä ;):
Mä en ole tietokonekauhuinen, mutta vaikka tietokoneen kautta voi harrastaa paljon ja oppia lukuisia asioita, pitää yhteyttä kaukanakin oleviin ystäviin jne. niin kasvava lapsi tarvitsee myös elämää IRL, liikkumista (tiedätkö miten yleisiä esimerkiksi selkä-hartiaseudun ongelmat ovat koululaisilla tai miten varusmiesten kunto on huonontunut sen jälkeen kun tietokoneet ja pelikoneet yleistyivät?) ja ihan kasvoista kasvoihin kavereiden tapaamista.
Hapenottokyky, lihaskunto, ketteryys ym. jäävät kehittymättä jos harrastaa pelkästään tietokoneen kautta.
Ja tässä kannanotossani en keskity lainkaan siihen miten turhaa ja jopa vahingollista materiaalia netissä liikkuukaan...
Toki tiedän irl elämän tarpeellisuuden. Eikä mun lapseni ole siitä irl:stä koskaan luopuneetkaan. Paitsi likka silloin, kun ei skolioosinsa takia päässyt liikkumaan. Mutta ei meillä silti ole koskaan tarvinnut rajoittaa tietokoneen käyttöä. Mun pointtini oikeastaan on se, että miksi tietokone on aina synänyymi - ja vain ja ainoastaan synänyymi - pelaamiselle tai meseilylle? Miksei vanhemmat opeta alpsilleen muutakin? Ja erityisesti tyttölapsille. Eletään jo vuotta 2008 ja edelleen hyvin palkattuihin teknisiin hommiin hakeutuu pojat eikä tytöt.
Varmaan osa opettaakin, jos on kykyä opettaa ja jos se tuntuu lapsesta kiinnostavalta. Riippuu vähän siitäkin mitä arvostaa ja mihin haluaa omaa vapaa-aikaansa käyttää. Me ollaan esimerkiksi opetettu lapsia hiihtämään, luistelemaan, laskettelemaan, tekemään tulet, nikkaroimaan, kalastamaan, tunnistamaan kasveja, liikkumaan luonnossa ja paljon muuta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eikä teidän kenenkään lapset tee mitään kuvankäsittelyyn liittyviä juttuja, musiikkia, keskustele reaaliaikaisesti vieraskielisten ihmisten kanssa yms koneella ollessaan? Jos ei, niin miksi ei?
meillä pojat juttelevat pelatessaan erimaalaisten ihmisten kanssa, enkuksi ja ranskaksi, muutamia sanoja, mutta se kommunikaatio toimii. tuo musiikkipuoli ei toista kiinnosta, toista kyllä, muttei ole sellaista vielä netistä löytänyt, isänsä omppukoneella kyllä tekee musiikkijuttuja, joista minä en ymmärrä mitään =) Myös ulkomaalaisten iäkkäiden tuttavien kanssa juttelevat joskus, oikein mallikkaasti kirjoittavat small talkia mesessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja veronika:
[quote Me ollaan esimerkiksi opetettu lapsia hiihtämään, luistelemaan, laskettelemaan, tekemään tulet, nikkaroimaan, kalastamaan, tunnistamaan kasveja, liikkumaan luonnossa ja paljon muuta.
Näitä kaikkia myös meillä on kokeiltu ja opeteltu enemmän jos on ollut kiinnostusta =)
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eikä teidän kenenkään lapset tee mitään kuvankäsittelyyn liittyviä juttuja, musiikkia, keskustele reaaliaikaisesti vieraskielisten ihmisten kanssa yms koneella ollessaan? Jos ei, niin miksi ei?
Nyt siä Keittis sait miulle kamalan syyllisen olon kun en osaa paremmin opettaa tuota poikaa tän koneen kanssa :D :/ Voinhan miä yrittää opettaa sitä käyttämään tuota yhtä ainutta kuvankäsittelyohjelmaa mikä meillä on. Pitää ensin ite perehtyä siihen :whistle: Tuo poika tosin on vasta 5 että siihen nähden se käyttää konetta ihan hyvin =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja veronika:
Varmaan osa opettaakin, jos on kykyä opettaa ja jos se tuntuu lapsesta kiinnostavalta. Riippuu vähän siitäkin mitä arvostaa ja mihin haluaa omaa vapaa-aikaansa käyttää. Me ollaan esimerkiksi opetettu lapsia hiihtämään, luistelemaan, laskettelemaan, tekemään tulet, nikkaroimaan, kalastamaan, tunnistamaan kasveja, liikkumaan luonnossa ja paljon muuta.
Mäkin olen opettanut lapsiani hiihtämään, luistelemaan, tunnistamaan luonnonvaraisia kasveja, huomioimaan luonnossa vuodenajat, liikkumaan julkisilla kulkuvälineillä, laittamaan ruokaa, siivoamaan, auttamaan eläimiä jne jne. Ja silti myös tämän tietokoneen käyttöön. Koska aavistin jo silloin, kun kodeissa ei vielä juurikaan tietokoneita ollut, että jonain päivänä tämä masiina tulee olemaan työelämässä aika merkityksellinen juttu. Enkä osunut aavistuksissani aivan vääräänkään.

 
jensku
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä1h:
ehkä noin tunnin netissä. Pelaa ei ollenkaan, ei tietokoneella eikä pleikkarilla vaikka semmoset on. Lapsi 12v ja harrastaa pallolajia.
No joo, meillä kanssa poika käy katsomassa miten eri sarjataulukot menevät jne.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Nyt siä Keittis sait miulle kamalan syyllisen olon kun en osaa paremmin opettaa tuota poikaa tän koneen kanssa :D :/ Voinhan miä yrittää opettaa sitä käyttämään tuota yhtä ainutta kuvankäsittelyohjelmaa mikä meillä on. Pitää ensin ite perehtyä siihen :whistle: Tuo poika tosin on vasta 5 että siihen nähden se käyttää konetta ihan hyvin =)
Sun poikas on vielä sen verran pieni, että älä nyt vielä panikoi :D Mutta luultavasti, kun poikasi aikanaan pitää koulussa esitelmän aiheesta syksy, sä pystyt auttamaan pooikaasi sen esitelmän tekemisessä niin, että ne piirtoheitinkalvotkin on kuvineen upeita.

Mun pointti on se, että jo nyt ja aivan varmasti tulevaisuudessa, tämä masiina on yhtä tärkeä kuin oli 20 vuotta sitten paperi ja kynä. En mäkään paperia ja kynää 20 vuotta sitten kieltänyt 2 veeltäni.

 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun pointti on se, että jo nyt ja aivan varmasti tulevaisuudessa, tämä masiina on yhtä tärkeä kuin oli 20 vuotta sitten paperi ja kynä. En mäkään paperia ja kynää 20 vuotta sitten kieltänyt 2 veeltäni.
Miä ymmärsinkin siun pointin oikein hyvin =) Sen takia annoin pojan tulla koneelle heti kun se halusi. Olisko ollut noin 3-vuotias sillon. Monien mielestä ihan liian pieni mutta minusta ei. Luulenpa että heti ekalla luokalla lapset laitetaan koneen kanssa toimimaan. Miä en kovin paljon osaa mitään kikkoja opettaa ikävä kyllä mutta nyt tuo osaa itsenäisesti avata ja sulkea koneen, käyttää piirustus- ja kirjoitusohjelmaa ja käyttää nettiä aika hyvin. Enimmäkseen poika pelailee ja katselee ohjelmia ja kuuntelee musiikkia netissä mutta siinähän sen samalla oppii =) Ja se saa kaikki pelinsä toimimaan itse, taito se on sekin :D
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Miä ymmärsinkin siun pointin oikein hyvin =) Sen takia annoin pojan tulla koneelle heti kun se halusi. Olisko ollut noin 3-vuotias sillon. Monien mielestä ihan liian pieni mutta minusta ei. Luulenpa että heti ekalla luokalla lapset laitetaan koneen kanssa toimimaan. Miä en kovin paljon osaa mitään kikkoja opettaa ikävä kyllä mutta nyt tuo osaa itsenäisesti avata ja sulkea koneen, käyttää piirustus- ja kirjoitusohjelmaa ja käyttää nettiä aika hyvin. Enimmäkseen poika pelailee ja katselee ohjelmia ja kuuntelee musiikkia netissä mutta siinähän sen samalla oppii =) Ja se saa kaikki pelinsä toimimaan itse, taito se on sekin :D
Teetkin ihan oikein =) Tänä päivänä tietokoneenkäyttötaito ja medialukutaito on jo kutakuinkin yhtä tärkeitä uin luku- ja kirjoitustaito. Tulevaisuudessa vielä tärkeämpiäkin. Kun lapsella tämä taito on selkäytimessä siinä missä kävelytaitokin, pärjää sen asian suhteen elämässään aika helpolla. En väitä, että asioiden siirtyminen tietokoneiden varaan olisi mikään hyvä juttu. Mutta niin nyt vaan ollaan tekemässä.

Aikoinaan sairaanhoitajana järjestin työkavereilleni "Hiiri hukassa" - kursseja ja ne sai kyllä ihan mielettömän suuren suosion. Jostain kumman syystä tänäkin päivänä tulee hoitoalalle ihmisiä, jotka ovat ihan pihalla koneiden kanssa. Siis nuoria naisia, joilla on ollut kaikki ecdellytykset saada tarvitsemansa osaaminen jo teini-iässä.

 

Yhteistyössä