G: Kuuinka paljon lapsenne saa päivittäin olla - pelaamista lukuunottamatta - tietokoneella?

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Mein muksut (10 & 12) saa olla vaan tunnin päivässä ja se sisältää kaiken tietokonepuuhan. Paitti koulujutskat saa tehdä sen päälle. Mä oon tiukkis näis asiois..
 
meillä ei olla koneella päivittäin, ehkä kolmena tai neljänä päivänä viikossa ja tunnin kerrallaan. tytöt on 6 ja 9, ja netissä pelaavat pelejä mm. games2girls - sivustolla. isompi mesettää samalla kavereiden kanssa. meillä ei ole lainkaan pelejä, siis tietokone- xbox- ... mitä niitäonkaan.! en tiiä kun meidän aikaan oli vain Nintendon Mario Bros :snotty:

 
mä jatkuu
Ja ne valkkaa et tänään pelaan simsii, huomen nettipelei, ylihuomen kirjotan tarinoi, puol tuntii meses, puol tuntii juutuupis. Hienosti osaavat valkata kiinnostavimman ja jakaa viikon varrelle jutut.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mein muksut (10 & 12) saa olla vaan tunnin päivässä ja se sisältää kaiken tietokonepuuhan. Paitti koulujutskat saa tehdä sen päälle. Mä oon tiukkis näis asiois..
Mitä pitää sisällään se "muu tietokonepuuha"?

 
Meillä taitavat kyllä pelata melkein kaiken ajan, mitä ovat koneella, pieniä koulutöitä tekevät myös, pienempi myös juttelee skypessä ystävien ja mummin kanssa. Me emme ole rajoittaneet pelaamista muuten kuin siten, että kaksi päivää viikossa koneita ei avata ollenkaan ja että puolli kahdeksalta koneet laitetaan kiinni( lasten koneet, ei koske minua :ashamed: ) Minusta meillä ei ole pelaaminen ollut ongelmallista. enkuntaito on ilmeisen korkealla, mitä opet ja todistukset kertovat =)
 
Keittiönoita
Saako lapsenne opiskella netin kautta vaikkapa espanjaa tai C#-ohjelmointia, jos se ei kuulu koulunkäyntiin? Tai tehdä musiikiia tai elokuvia? Lukea runoja? vai onko kaikkiin noihinkin teidän perheessä jokin aikaraja?

Entä tietokoneen ulkopuolella? Saako lapsenne piirtää, lukea kirjoja tai soittaa nokkahuilua vain tietyn ajan päivästä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Saako lapsenne opiskella netin kautta vaikkapa espanjaa tai C#-ohjelmointia, jos se ei kuulu koulunkäyntiin? Tai tehdä musiikiia tai elokuvia? Lukea runoja? vai onko kaikkiin noihinkin teidän perheessä jokin aikaraja?

Entä tietokoneen ulkopuolella? Saako lapsenne piirtää, lukea kirjoja tai soittaa nokkahuilua vain tietyn ajan päivästä?
ei meillä ole tainneet haluta opetella nokkahuilua ( se kauhusoitin :D ) eikä erillisiä kieliopintoja, mutta taidan muutenkin olla samoilla linjoilla sinun kanssasi tässä :D

Mutta jos siis haluaisivat, saisivat toki :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Saako lapsenne opiskella netin kautta vaikkapa espanjaa tai C#-ohjelmointia, jos se ei kuulu koulunkäyntiin? Tai tehdä musiikiia tai elokuvia? Lukea runoja? vai onko kaikkiin noihinkin teidän perheessä jokin aikaraja?

Entä tietokoneen ulkopuolella? Saako lapsenne piirtää, lukea kirjoja tai soittaa nokkahuilua vain tietyn ajan päivästä?
Monet vanhemmat on tietokonekauhuisia. Ihan sama, vaikka lapset opiskelis latinaa, niin jos se tehdään tietokoneella, niin hyi hyi.
 
Saavat olla niin paljon kun haluavat, joskus hakevat tietoa, joskus kuuntelevat musiikkia. Jo tuohon musiikin kuunteluun tarvitsevat tietsikkaa, se on ihan näppärä stereo kun siihen hommaa kaiuttimet! (muuta poppikonetta heillä ei siis ole )

Pelaavat oikeastaan kovin vähän.

 
Ei meillä ole mitään aikarajoja, mutta eivät silti ole tuntitolkulla. Loppujen lopuksi aika vähän viettävät aikaa koneella.
Esikoinen kuuntelee musiikkia, käy irc-galleriassa ja on mesessä kavereiden kanssa.
Kuopus lähinnä pelailee ja kuuntelee musiikkia. Kuopusta joutuu jonkun verran vahtimaan, kun on nyt löytänyt youtuben ja siellä on kaikenlaista mikä ei vielä ihan 3. luokkalaiselle sovi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Saako lapsenne opiskella netin kautta vaikkapa espanjaa tai C#-ohjelmointia, jos se ei kuulu koulunkäyntiin? Tai tehdä musiikiia tai elokuvia? Lukea runoja? vai onko kaikkiin noihinkin teidän perheessä jokin aikaraja?

Entä tietokoneen ulkopuolella? Saako lapsenne piirtää, lukea kirjoja tai soittaa nokkahuilua vain tietyn ajan päivästä?
hmmm... minä olen sitä mieltä, että elämä on jossain muualla kuin siinä koneen äärellä. me käydään mielummin kirjastosta hakemassa kirjat kieltenopiskelua tai runojenlukua varten. piirrämme mielummin paperille, vaikkakin tytöt joskus käyttää tota paintia koneella, mutta se kuuluu tuohon tuntiin jonka saa olla koneella kerrallaan.

eli rajoitan ihan minimiin ton koneellaolon, en tiedä sitten kun lapset kasvavat ja tosiaan pystyvät tekemään enemmän ja monipuolisemmin koneella kaikkea, mutta ainakin nyt tämä riittää ja meille on tärkämpää ulkoilu, harrastukset, yhdessäolo, lukeminen, läksyt jne.. vaikea kuvitella että antaisin teini-ikäisenkään seurustella koko iltaa koneen kanssa, mutta aikahan sen näyttää sitten.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
ei meillä ole tainneet haluta opetella nokkahuilua ( se kauhusoitin :D ) eikä erillisiä kieliopintoja, mutta taidan muutenkin olla samoilla linjoilla sinun kanssasi tässä :D

Mutta jos siis haluaisivat, saisivat toki :D
joku sentään ymmärsi tarkoitusperäni :D Jos tällainen vempain olisi ollut silloin, kun minä lukiossa olin, luultavasti olisin kirjoittanut laudaturin jokaisesta aineesta. Musta Internet on niin hieno keino tiedon maailmaan, ettei toista moista ole. Lisäksi tällä masiinalla voi tehdä mitä monenlaisimpia juttuja. Oppia kieliä, oppia matikkaa, oppia ihan mitä vaan. Oppia jopa säveltämään tai tekemään elokuvia. No...muurata tällä ei voi. Mutta saa kyllä varmaan ohjeita siihen, miten voi itselleen seinän muurata. Tällä masiinalla saa kontakteja ihmisiin, jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Joiden kanssa voi puhua reaaliaikaisesti vierailla kielillä. Junnu, jolla ruosi ei ole kovin hyvin hallussa, onkin nyt haalinut Skypeensä ihmisiä, jotka ovat riikinruotsalaisia eivätkä osaa sanaakaan suomea. Katsotaan, millainen on jäpikän ruotsinkielen taito vuoden päästä =)

Musta yllättävän moni vanhempi pitää tietokonetta jonain pahana asiana. Kun kuitenkin tämä masiina on väline, jota heidän lapsensa tulevat luultavasti aikuisena tarvitsemaan elämänsä jokaisena päivänä.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kaffepaussi:
hmmm... minä olen sitä mieltä, että elämä on jossain muualla kuin siinä koneen äärellä. me käydään mielummin kirjastosta hakemassa kirjat kieltenopiskelua tai runojenlukua varten. piirrämme mielummin paperille, vaikkakin tytöt joskus käyttää tota paintia koneella, mutta se kuuluu tuohon tuntiin jonka saa olla koneella kerrallaan.

eli rajoitan ihan minimiin ton koneellaolon, en tiedä sitten kun lapset kasvavat ja tosiaan pystyvät tekemään enemmän ja monipuolisemmin koneella kaikkea, mutta ainakin nyt tämä riittää ja meille on tärkämpää ulkoilu, harrastukset, yhdessäolo, lukeminen, läksyt jne.. vaikea kuvitella että antaisin teini-ikäisenkään seurustella koko iltaa koneen kanssa, mutta aikahan sen näyttää sitten.
Riippuu toki lapsen iästäkin. Mutta ei mullakaan - vapaasta digitaaligrafiikasta huolimatta - tytär koskaan hylännyt öljyväri- tai akvarellimaalaustakaan. Mutta ei mun koskaan tarvinnut rajoittaa sitä, kauanko saa maalata niillä öljyväreillä tai kauanko saa käyttää kuvankäsittelyohjelmaa. Samasta asiastahan kuitenkin oli kyse.



 
vieras
Meidän kouluikäisillä lapsilla on tietokoneella oloaikaa 2xvkossa pari tuntia. Poikkeuksena, jos tarvitsee koulua varten tehdä jotain. Pienemmät on niin vähän, ettei ole tarvinnut asettaa rajan. Harrastavat paljon muuta, leikkivät, puuhailevat.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Monet vanhemmat on tietokonekauhuisia. Ihan sama, vaikka lapset opiskelis latinaa, niin jos se tehdään tietokoneella, niin hyi hyi.
Mä kyllä luulen kans näin. Poltettiinhan aikoinaan kirjojakin roviolla, koska niiden katsottiin olevan pahasta kansalle.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta yllättävän moni vanhempi pitää tietokonetta jonain pahana asiana. Kun kuitenkin tämä masiina on väline, jota heidän lapsensa tulevat luultavasti aikuisena tarvitsemaan elämänsä jokaisena päivänä.
Minusta myös on niin, että juuri sinua ja minua nuoremmat ihmiset näkevät kauhuja, joita sinä ja minä emme näe. =)
 
Miä
5-vee saa aika vapaasti olla. Pelailee siis paljon. Sillon kun ei pelaa niin piirtää tai kirjoittaa omia höpöjuttujaan tai kuuntelee netistä musiikkia. Opettaisin mielelläni pojan tietokoneneroksi jos itse osaisin, miä olen ikävä kyllä ihan käsi tän masiinan kanssa :ashamed:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
5-vee saa aika vapaasti olla. Pelailee siis paljon. Sillon kun ei pelaa niin piirtää tai kirjoittaa omia höpöjuttujaan tai kuuntelee netistä musiikkia. Opettaisin mielelläni pojan tietokoneneroksi jos itse osaisin, miä olen ikävä kyllä ihan käsi tän masiinan kanssa :ashamed:
Niin minäkin olin, kun meille eka kone tuli :D Eikä edes ollut siihen maailman aikaan Googlea. Silti sitä vaan oppi, kun halusi oppia opettaakseen omaa lastaan.

 
Keittiönoita
Minusta myös on niin, että juuri sinua ja minua nuoremmat ihmiset näkevät kauhuja, joita sinä ja minä emme näe. =) [/quote]
Näkeeköhän niitä kauhuja enemmän tuon ikäluokan naiset kuin miehet?

 
kinuski
Meillä saa olla koneella niin paljon kun haluaa (pelaamista lukuunottamatta). Poika juttelee mesessä, netissä pörrää esim. youtubessa. Poika siis 8.v eikä vielä koulujuttuihin tarvitse konetta. Vielä ei ole ollut kiinnostunut noista musiikintekojutuista tms, vaikka mies meillä niitä harrastaakin. Meillä ainoastaan siis tuota pelaamista rajoitetaan, ei muuta koneella olemista. Mä en ymmärrä myöskään, miksi nykyaikana vielä sitä tietokonetta pidetään jotenkin huonona juttuna, mitä aiemmin lapsi sitä oppii käyttämään niin sen parempihan se on. Sitä taitoa kuitenkin tarvitaan nykypäivänä ihan joka paikassa. Meidän perheessä kaikilla on omat koneet (paitsi kuopuksella 3.v) ja täytyy sanoa että ilman ei kyllä pärjättäis.
 
silti istun tässä ;)
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Monet vanhemmat on tietokonekauhuisia. Ihan sama, vaikka lapset opiskelis latinaa, niin jos se tehdään tietokoneella, niin hyi hyi.
Mä kyllä luulen kans näin. Poltettiinhan aikoinaan kirjojakin roviolla, koska niiden katsottiin olevan pahasta kansalle.
Mä en ole tietokonekauhuinen, mutta vaikka tietokoneen kautta voi harrastaa paljon ja oppia lukuisia asioita, pitää yhteyttä kaukanakin oleviin ystäviin jne. niin kasvava lapsi tarvitsee myös elämää IRL, liikkumista (tiedätkö miten yleisiä esimerkiksi selkä-hartiaseudun ongelmat ovat koululaisilla tai miten varusmiesten kunto on huonontunut sen jälkeen kun tietokoneet ja pelikoneet yleistyivät?) ja ihan kasvoista kasvoihin kavereiden tapaamista.
Hapenottokyky, lihaskunto, ketteryys ym. jäävät kehittymättä jos harrastaa pelkästään tietokoneen kautta.
Ja tässä kannanotossani en keskity lainkaan siihen miten turhaa ja jopa vahingollista materiaalia netissä liikkuukaan...
 

Yhteistyössä