G: Kun lapsesi on päättänyt peruskoulun, aiotko pakottaa hänet lukioon vaikka hän haluaisi amikseen esim? Eli onko lapsesi opinahj

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajatus

Vieras
Vai onko sinulle pääasia, että lapsesi opiskelee sitä mistä pitää ja tekee tulevaisuudessa duunia, josta pitää?

Onko sinulle tittelit tärkeitä ja se, että saat sanoa "meidän Maurin olevan lääkäri"? Vai onko sinusta yhtä tärkeää vaikka Mauri olisi lakaisinkoneenkuljettaja?

No en todellakaan aio pakottaa! Tosin mieluusti mä haluaisin että menis amikseen ja sieltä sitten ammattikorkeaan, amikseen sen takia että sais jo heti aluksi jonkin ammatin, eikä "vain" lakkia niin ku lukiosta. Mut siis en aio pakottaa ja kannustan lasta haluaa se mihin tahansa.

En ikinä, eikä ole titteleillä mitään merkitystä. Jos lapsi tuossa iässä tietää mitä haluaa tehdä, niin olen jo siitä todella iloinen. Mutta nykyään tuntuu kaikilla se ensimmäinen ammatti olevan aika kaukana niistä omista toiveista, harmi että niin nuorena pitää asia päättää ja niin vähillä pohjatiedoilla.

En todellakaan pakota lukioon, koska lukio on nykyään ihan turha koulu ja ylioppilastodistuksella ei tee yhtään mitään...

Sen verran on mulle tittelit tärkeitä että esittelen mieluummin että meidän mauri on rakennusmies, kuin että meidän mauri on kymmenettävuotta yliopistossa.. Muuten ei ole väliä...

Itse saa valita mitä opiskelee ja minkä verran. Isänsä kanssa ollaan molemmat korkeakoulutettuja, mutta jos lapset tahtovat ammattikouluun, niiin sinne he saavat myös mennä.

Minulle on tärkeintä, että lapseni ovat onnellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Sen verran on mulle tittelit tärkeitä että esittelen mieluummin että meidän mauri on rakennusmies, kuin että meidän mauri on kymmenettävuotta yliopistossa.. Muuten ei ole väliä...

Saanko kyysä, että miksi?

En todellakaan pakota lukioon, koska lukio on nykyään ihan turha koulu ja ylioppilastodistuksella ei tee yhtään mitään...

No tuolla asenteella takaat sen, että lapsesi ei mene yliopistoon. Sama homma niillä, jotka vähättelee amiskaa.

Minä kannustan lasta siihen suntaan, mihin hän itse haluaa. Olisin ylpeä käytännön työläisestä, mutta myös "teoreettisemmasta" koulutuksesta.

Olen vain huomannut, miten pirun tärkeää joillekin on se, mikä olet ammatiltasi :/.

Varmasti vanhemmille ihmisille enimmäkseen, mutta löytyy näitä tittelinkipeitä nuoremmistakin ja jos sanoo, että olen joku vähemmänedustavan ammatin harjoittaja, valahtaa usean katse oudoksi ja kohtelu muuttuu kuin salamaniskusta.

Itse aion ainakin lapsilleni opettaa, että jokainen ammatti on arvokas ja meitä kaikki tarvitaan.

Minun lapseni saavat opiskella JUURI sitä mitä ITSE haluavat ja mistä ovat kiinnostuneita. En todella aio pakottaa johonkin tiettyyn opinahjoon, kuten todella monet vanhemmat tekevät.
Itse tunnen mm opettajia, jotka väkipakolla tunkevat kaikki lapsensa lukioon...:(

Kumpikin lapsistani on jo päättänyt peruskoulun. En pakottanut suuntaan enkä toiseen. Tosin olin yllättynyt siitä, kumpi valitsikaan lukion ja kumpi amiksen. Olisin luullut toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja y:

No tuolla asenteella takaat sen, että lapsesi ei mene yliopistoon. Sama homma niillä, jotka vähättelee amiskaa.

Minä kannustan lasta siihen suntaan, mihin hän itse haluaa. Olisin ylpeä käytännön työläisestä, mutta myös "teoreettisemmasta" koulutuksesta.

ei mun mielestä yliopistossa ole mitään vikaa vaan lukiossa se vika on (amiksesta pääsee nykyään yliopistoon ei tarvi enää olla ylioppilas).. Ja tuolla "opiskelee 10v yliopistossa" tarkoitin siis näitä jotka opiskelevat jotain "taide-aineita" ja eivät käytännössä ikinä valmistu miksikään vaan roikkuvat sielä yliopistossa, koska ei muutakaan ole..

No en aio, mutta aion kyllä muistuttaa että jos töitä varmasti haluaa ja esim. perheen ennen kolmeakymppiä niin amis kannattaa. mutta olisin ylpeä korkekoulutuksestakin. mutta ehkä just mielummin niin että amis tai amk kuin kymmenettä vuotta yliopistossa

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
En todellakaan, tiedän mitä se pakottaminen voi saada pahimmillaan aikaan =/

Samoin. Tunnen monia aikuisia, jotka ovat edelleen katkeria vanhemmilleen siitä, miten aikanaan joutuivat taipumaan vanhemman tahtoon ja opiskelemaan jotain ihan muuta, mikä kiinnosti...:(

En tietenkään pakota ketään mihinkään, vaikka vitsiä välillä väännetäänkin, että on se meillä joskus se vanhuusmökin rakentaminen helppoa, kun yks pojista on sähkömies, toinen putkimies ja kolmas rakennusmestari / kirvesmies.
Ja neljäs vois olla sit vaikka poliisi tai lakimies... kun koskaan ei tiedä kenen apuja sitä seuraavaksi tarvitsee :D

Mä olen valmiiksi suunnitellut, että tytöstä tulee autonasentaja. Lähipiirissä oleva autonasentaja nimittäin helpottaa elämää ihan h*lvetisti, näin voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä. Valitettavasti mun isi jää eläkkeelle kun tulee ikä täyteen, siksi likka saa jatkaa papan jalanjäljissä :D :saint:

ei mun mielestä yliopistossa ole mitään vikaa vaan lukiossa se vika on (amiksesta pääsee nykyään yliopistoon ei tarvi enää olla ylioppilas).. Ja tuolla "opiskelee 10v yliopistossa" tarkoitin siis näitä jotka opiskelevat jotain "taide-aineita" ja eivät käytännössä ikinä valmistu miksikään vaan roikkuvat sielä yliopistossa, koska ei muutakaan ole..

Lukio on oikeasti hyödyllinen siellä yliopisto-opinnoissa. Ammattikoulussa, ymmärrettävästi, keskitytään käytännön työhön eikä siellä pysty samalla tavoin luomaan pohjaa teoreettisille yliopisto-opinnoille. Eli jos tietää haluavansa yliopistoon on järkevämpää mennä sinne lukion kuin ammattikoulun kautta.

Onneksi kuitenkin nykyään opiskelu on joustavampaa eikä 16-vuotiaana tarvitse tietää mitä aikoo loppu ikänsä tehdä. Itse tunnen automekaanikon, joka on aikuisena opiskellut kasvatustieteiden maisteriksi sekä kampaajan, joka opiskelee DI:ksi parhailllaan. Työni puolesta tiedän, en siis tunne, myös ihmisiä, jotka ovat ensin suoritttaneet korkeakoulututkinnon ja sitten aikuisena siirtyneet ammattikoulutuksen kautta esim. kokiksi.

Tuo kommenttisi kymmenen vuoden opinnoista ja taideaineista minun on pakko tulikita titetämättömyydeksi.

Mä toivoisin, että lapseni kävisivät lukion (tänä vuonna esikoisella onkin päätös peruskoulun jatkosta edessä). En sen vuoksi, että saisivat jonkun akateemisen tittelin myöhemmin tms., vaan sen vuoksi, että saisivat ammatinvalinnalleen muutaman vuoden lisäaikaa ja ns. yleissivistävän pohjakoulutuksen (vaikka sitten päättäisivätkin mennä esim. amikseen). Musta 16v on todella nuori valitsemaan itselleen ammattikoulutuksen ja sitä myöten myös ammatin. Harvalla lienee ammatinvalinta tuossa iässä kristallin kirkkaana mielessä.

Ei yliopistossa kyllä enää saa roikkua montaakaan vuotta, jossain seitsemässä taisi mennä raja omalla alallani (oikeustiede) nykyisten sääntöjen mukaan...
Haluaisin, että lapseni menevät lukioon. Lukiosta saa todella hyvän yleissivistävän pohjan ja en edes uskalla ajatella, että kuinka vähän yläasteelta ammattikouluun menevät tietävät yleissivistyksestä, koska useaa heitä tuskin se sitten edes kiinnostaa. Ja kyllä, yleissivistyksen tietäminen on tärkeää nyky-yhteiskunnassa.

Yhteistyössä