G:Kuka synnyttänyt RV 36-38?Kuinka YLEISTÄ on synnyttää noin "aikaisin"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mölliimööll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mölliimööll

Vieras
Itsellä nyt rv 35 ja mietin että onko toivoa päästä synnyttämään ihan lähiviikkoina. Kuinka yleistä on synnyttää rv 36-38? Tunnetteko monia joilla synnytys lähtenyt noin aikaisin käyntiin? Itse tiedän enemmän niitä joilla mennyt yli la:n...

Aika paljon tiedän itsekin niitä joilla on menny yli tai sitte pari tapausta että vauva on syntynyt jotain RV 34. Meillä esikoinen lähti tuleen yhtäkkiä 38+5 ja se oli musta aika aikaseen kun kuvitteli sen tulevan 2 vko lasketun jälkeen :D

Itse sanoisin, että älä toivo, että synnyttäisit aikaisin. Vielä rv 36 vauvalla voi olla esim. imemisrefleksi hakusessa, joten imettämisen aloittaminen voi olla vaikeaa. Samoin lapsi voi olla uninen, ei jaksa syödä, joten paino ei lähde nousuun, voi kellastua ja voi joutua sinivalohoitoon ja sairaala-aika pidentyy. Tai sitten ei, mutta se mahdollisuus on, jos syntyy rv 36. Kokemusta on, omat lapset syntyivät rv 36+3 ja kotiutuminen vasta 12. päivänä synnytyksestä.

2008 syntyi 59 614 vauvaa. Ennen rv27 0,3%, rv28-32 0,8%, rv33-36 4,4%, rv37-41 89,2%, rv42-43 5,0% ja 0,2%:ssa raskauden kesto oli tuntematon.

Aiheesta löytyy taulukko Stakesin sivuilta (Pohjoismaiset synnytystilastot Suomen taulukot).

Mulla takana kaksi synnytystä, rv36+3 ja rv39+2.

Mulla on yksi syntynyt 36+4(6 päivää sairaalassa), toinen 37+1(normaalit 3 pv sairaalassa) ja kolmas sitten 39+2(päivän sairaalassa). Oli tosiaan todella "valmis" tuo viimeinen vrt. noihin aiemmilla viikoilla syntyneisiin :) Mutta siis yleisesti ottaenhan sanotaan, että jos lapsi tulee itsestään aikaisemmilla viikoilla, se on suhteellisen valmis pakkaus vrt. samoilla viikoilla käynnistettyyn lapseen.

[QUOTE="vieras";22829783]Itse sanoisin, että älä toivo, että synnyttäisit aikaisin. Vielä rv 36 vauvalla voi olla esim. imemisrefleksi hakusessa, joten imettämisen aloittaminen voi olla vaikeaa. Samoin lapsi voi olla uninen, ei jaksa syödä, joten paino ei lähde nousuun, voi kellastua ja voi joutua sinivalohoitoon ja sairaala-aika pidentyy. Tai sitten ei, mutta se mahdollisuus on, jos syntyy rv 36. Kokemusta on, omat lapset syntyivät rv 36+3 ja kotiutuminen vasta 12. päivänä synnytyksestä.[/QUOTE]

Meillä kävi just näin. Tai vauva ei itse ruvennut syntymään, kiireellisellä sektiolla tuli rv 35+6, mut kaikki nuo luettelemasi asiat tapahtui meidän kohdalla. Ei jaksanut syödä, kuivui, paino putosi liikaa, kellastui ja oli sit sairaalassa yhteensä 3 viikkoa :/

[QUOTE="mami";22829854]Meillä kävi just näin. Tai vauva ei itse ruvennut syntymään, kiireellisellä sektiolla tuli rv 35+6, mut kaikki nuo luettelemasi asiat tapahtui meidän kohdalla. Ei jaksanut syödä, kuivui, paino putosi liikaa, kellastui ja oli sit sairaalassa yhteensä 3 viikkoa :/[/QUOTE]

Juu, meillä oli myös nuo kaikki. Tai siis vauvat eivät kuivuneet kun saivat lisämaitoa ja sitä jaksoivat syödä kun tapreeksi usein annettiin pieniä annoksia, mutta paino ei noussut, ennen kuin mun maito alkoi nousemaan jossain 9. päivän kohdalla synnytyksestä. Siinä vaiheessa jaksoivat jo vähän rinnastakin imeä. Ja molemmat kellastuivat ja joutuivat valoihin yhteensä kolme kertaa.

Ja tämä tosiaan rv 36 tienoilla. Rv 38 on jo ihan eri juttu, silloin yleensä ei ole enää ongelmia.

Juu, meillä oli myös nuo kaikki. Tai siis vauvat eivät kuivuneet kun saivat lisämaitoa ja sitä jaksoivat syödä kun tapreeksi usein annettiin pieniä annoksia, mutta paino ei noussut, ennen kuin mun maito alkoi nousemaan jossain 9. päivän kohdalla synnytyksestä. Siinä vaiheessa jaksoivat jo vähän rinnastakin imeä. Ja molemmat kellastuivat ja joutuivat valoihin yhteensä kolme kertaa.

Ja tämä tosiaan rv 36 tienoilla. Rv 38 on jo ihan eri juttu, silloin yleensä ei ole enää ongelmia.

Meidän poika pääsi kuivumaan, lastenosastolla sit pahoittelivat ja pyysivät sairaalan puolesta anteeksi kun annettiin niin pitkälle mennä ennekuin nenämahaletku tajuttiin laittaa. 5 päivää oltiin yhdessä osastolla ja kotiin oltiin jo lähdössä, sit rupesivat ihmettelemään et kas kun tää paino onkin näin paljon pudonnu.

Yhteistyössä