G:Kuinka vanhana olette aloittaneet vellin ja perunan?

  • Viestiketjun aloittaja Mirkku
  • Ensimmäinen viesti
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Tasan 6 kk. Mikä kiire niitä kiinteitä on aloittaa?
allergiariski kasvaa jos 4kk jälkeen ei aloita kiinteitä
Tää oli mulle ihan uus tieto. Mistä peräisin? Meillä ei oo ikinä ollu yhden yhtäkään allergiaa. Miks täysimetyssuositus sit on 6 kk?!
Hatusta vetäisty tuollainen "tieto". Allergiariski kasvaa, jos täysimetetään 8 kk ikään! &kk täysimetys on tosiaan ihan virallinen suositus.
 
hemuli
En ole antanut lapsilleni (4kpl) vellejä ikinä, näen ne ihan turhina. Täysimetetyillä on aloitettu kiinteät 6kk jälkeen ja perunaa ehkä 7kk ikäisenä ekan kerran. Viljat puurona :)
 
Iloinen Possu
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Tasan 6 kk. Mikä kiire niitä kiinteitä on aloittaa?
allergiariski kasvaa jos 4kk jälkeen ei aloita kiinteitä
Tää oli mulle ihan uus tieto. Mistä peräisin? Meillä ei oo ikinä ollu yhden yhtäkään allergiaa. Miks täysimetyssuositus sit on 6 kk?!
Hatusta vetäisty tuollainen "tieto". Allergiariski kasvaa, jos täysimetetään 8 kk ikään! &kk täysimetys on tosiaan ihan virallinen suositus.
Minusta se täysimetyssuositus on 4-6kk, lapsikohtaisesti.
 
meillä
nyt 3.5kk;nen, ja vielä annan maitoa ja velliä, velliä siksi, koska maitoa menisi reippasti päälle litra päivässä, ja neuvolan suosituksesta vellit kehissä,ei ole hyväksi jos maitoa menee hirmu määrät kuulemma vuorokaudessa.
esikolla alotettiin velli 3 kk;sena, samasta syystä, samoin kiinteät, koska oli kova pulautteleen, ja syömään, sekä kakkavaivoja, jotka parani kiinteiden aloituksen myötä.

saisin neuvolan "luvalla" jo antaa tytölle kiinteitä, koska kova tyttö syömään, ja pieni oli syntyessään, mutta alottelen ehkä ens vkolla tai sitä seuraavalla, jos nyt varsinkin tuo maidon ja vellin kulutus kasvaa :)
 
jep
ja velliähän suositellaan jos maitomäärä vrk:tta kohden suuri.
ja jos lapsi ei esim saa nukuttua kun pätkissä, nälkä herättää aina, niin vellillä saadaan tukevampi annos kun maidolla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Tasan 6 kk. Mikä kiire niitä kiinteitä on aloittaa?
allergiariski kasvaa jos 4kk jälkeen ei aloita kiinteitä
Ei kasva. Alle 2kk tai yli 8 kk täysimetyksellä olleilla on todettu enemmän allergioita kuin muilla, tuo 4-6kk on vain todettu ihanteellisimmaksi kokonaisuutta katsoen (kasvu, allergiat, suoliston kehitys jne.) 6kk on parempi kun 4kk ellei ole mitään erityistä, esim. korvikeruokittu lapsi syö yli litran korviketta vuorokaudessa tai keskoisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäheila:
Tasan 6 kk. Mikä kiire niitä kiinteitä on aloittaa?
allergiariski kasvaa jos 4kk jälkeen ei aloita kiinteitä
Tää oli mulle ihan uus tieto. Mistä peräisin? Meillä ei oo ikinä ollu yhden yhtäkään allergiaa. Miks täysimetyssuositus sit on 6 kk?!
Mulle neuvolan lääkäri sanoi että oli juuri tullut lääkärikonferenssista missä oli näytetty tuloksia allergioiden syistä ja allergioita oli ehkäissyt myös muuhun ruokaan siirtyminen 4kk iässä. Oli kuulemma iso ero.
Mutta varmaan se 6kk on myös ihan ok. Se taisi olla 4kk ylöspäin--> se mitä se suositteli. Mutta oli tyytyväinen kun olin aloittanut kiinteät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Ykskään kolmesta ei ole velliä ikinä maistanutkaan (tissilapsia, mitäs ne korvikelitkulla) ja soseet 5-6 kk.
Oliko ihan pakko? :LOL: :LOL: :LOL:
Mitä? Jos lapsi ei syö korviketta, niin en tajua miksi sille pitäisi antaa velliä, joka on melkeinpä täysin korviketta?! Pointtisi oli?
Se, että tuo litku-sana sisältää tietyn arvovarauksen, eikä se suinkaan ole positiivinen tai edes neutraali.
 
Esikoiselle maistatin velliä joskus 5 kk:n ikäisenä, ei uponnut ja mä sen vellin sit join (jäin muuten pahasti koukkuun, nytkin mukillinen lämmintä Muksuvelliä nokan alla :D) Perunaa rintamaidolla höystettynä maistatin myös 5 kk:n iässä, ei sekään mikään suksee ollut.
 

Yhteistyössä