G: Kuinka monen perheestä/suvusta löytyy ainakin yksi alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juopon lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Löytyy. Äiti, isä, äidinäiti ja äidinisä ainakin tuosta lähisuvusta. Kauemmas en tiedä. Perimän vaikutus on viimeaikaisten tutkimusten mukaan tosi iso, joten kyllä tarkkailen tietoisesti omaa juomistani. Pyrin välttämään sitä, että joisin useamman annoksen peräkkäin, en halua edes hiprakkaan, saati sitten humalaan. Voin juoda illan aikana esim. 2-3 viinilasillista niin, että juon ne useamman tunnin aikana. Mutta en niin, että joisin 2 peräkanaa. Pääasiassa juon 1-3 annosta viikossa tai sitten ihan nollalinja.

Molemmin puolin sukua löytyy kaappijuoppoja. Pahimmat juopot ovat jo kuolleet isääni lukuunottamatta. Itse en sylje kuppiin mutten pidä humalatilasta. Olen yleensä se joka tulee ja poistuu juhlista autolla eikä ota tippaakaan. Olen aktiivisesti katkaissut välini juoppoihin, sekakäyttäjiin ja narkkareihin. Niin perhe- kuin muistakin piireistä.

En osaa sanoa miten paljon alkoholisteja suvusta löytyy, kun ei ole niin tiiviit välit sukulaisiin. Mut setä oli alkoholisti ja käsittääkseni yhdellä isän serkuista on alkoholiongelmaa.

Mutsin puolelta kaikki sisarukset, ja kolme vainaata (tosin ukki tappo ittensä). Ja isän puolelta yks luultavasti kuoli alkoon. Ja mutsia hoidin 8 kk terveyskeskussairaalassa lähes päivittäin kun kännissä kaatuili itselleen pahat aivoverenvuodot. Ja meno tuntuu porukoilla menevän huonompaan. Onneks viimesin isovanhempani (äidinäiti) pääsi lopulta haudan lepoon kattomasta tätä rallia.

Kyllä on, miehen lähipiirissä on tätä ja oma ukkini on myös ollut jonkin sortin tuurijuoppo. Me käytetään normaalisti silloin kun siltä tuntuu, ongelmaa ei ole. Joskus appiukko aiheuttaa harmia juomisellaan, mutta siihenkin alkaa tottua siinä määrin että osaa välttää ikävät tilanteet. Jouluna piti lähteä hänenkin mukaan joulua viettämään minun perheeni luokse, muttei ollut sellaisessa kunnossa lupauksistaan huolimatta että olisi ukista ollut lapsellemme raittiin joulun antajaksi joten sai jäädä kotiinsa.

Yhteistyössä