G: "Köyhäilyruokanne" ja kauanko selviäisit käymättä kaupassa? Meillä nuukaillaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo on itsensä harhauttamista. Jos syö pakastimesta ja kuiva-aineita, niin ne on jo maksettu. Joudut täydentämään jossain vaiheessa varastoja ja sitten se maksupuolella kostautuu. Ei siinä mitään säästöä synny, Jos yleisemmin ihmisten talousajattelu on tällaista itsensä pettämistä, niin ei ole ihme, että velkaneuvontaan on jonoja. Tällaista kun mietit tänään, niin etpä hirveästi näyttänyt ajattelevan.
Mä olen tuosta eri mieltä. Mitä harvemmin käyn kaupassa, sitä vähemmän tulee tehtyä heräteostoksia. Se perusmättö ei tietenkään tule yhtään sen halvemmaksi, mutta jääpä "turhat" ostamatta, kun ei mene kauppaan.

Näinpä. Lisäksi tulee mietittyä tarkemmin, mitä syö ja kuinka paljon. Tarkemmin tulee käytettyä myös puuronloput ja muut ruoanjämät, tosin tätä jatkojalostusta on pakko harrastaa muutenkin.

No, mulla ei kyllä ule herätysostoksia osteltua, teen kotona listan ja ostan sen mukaan. Tai no, herätysostoksina kotiin voi kyllä päätyä niitä -50% tuotteita, mutta harvoin ja kohtuudella. Puuronloput ja ruoanjämät pyrin aina käyttämään hyödyksi. Eli ei nyt ihan selitys uppoa...

Mullakin on aina lista jonka mukaan ostan, vaan silti tahtoo mukaan tulla kaikkea muutakin. Vaikka syödään ns. halpaa ruokaa, on mukana silti paljon tarpeetonta ja esimerkiksi normaalisti syödään salaattia, jonka voi hyvin korvata porkkanaraasteella ja vaikka ananaspaloilla.

Ideana tuskin on se, että mitä ja kuinka paljon, vaan se, että haluaisin ihan rehellisesti miettiä kulutustottumuksiani. Tarvitaanko todella täyslihaa joka päivä? Tarvitaanko välttämättä viinirypäleitä ja banaaneja, kun voisi hyvin syödä kotimaista mustikkaa tai herukkaa? Tarvitaanko kallista jäävuorisalaattia, kun sen voisi korvata kaalella? Siis ihan perusjuttuja, jotka mulla ovat vähän unohtuneet, tuntuu olevan liian kiire miettiä sitä ruoan lopullista merkitystä.

Ei meillä sisäfilettä joka päivä syödä muutenkaan, mutta silti..

Niin no toki ymmärrän, jos teillä tulee kulutettua tuollaisiin. Me ollaan aika askeettisia ruoan suhteen muutenkin. :D Ollaan kasvissyöjiä niin lihaa ei tartte edes miettiä. Ollaan oltu niin kauan köyhiä, et viinirypäleet ei tulis edes mieleen kuin juhlapäivinä. Muutenkin tilataan pääasiassa ruokpiirien kautta ruoka, kaupasta tulee ostettua lähinnä maitoa, hedelmiä ja joskus salaattia. Juusto on se meidän heikko kohta...

minulla sama homma menossa ku turkilmaksella eli pakastin ja kuivakaapit tyhjiksi. ihan jo senki takia että jossain vaiheessa ne ruuat on pakko käyttää ettei ehi mennä vanhaksi. pakastimessa on paljon myös marjoja joista teen pullaa, soseita, hilloja...

aika kauan saadaan neitin kanssa syödä pakastinta ja kaappeja tyhjäksi. varmaan 2-3 viikkoa pärjätään tuolleen jos ei tarttis maitoa ja muita jääkaappituotteita hakea. mutta kyllähän se säästöä tuo kuitenki ku ei tarvi ostaa riisiä, makaroneja, puurohiutaleita, lihaa, kanaa, kalaa, kasviksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No, mulla ei kyllä ule herätysostoksia osteltua, teen kotona listan ja ostan sen mukaan. Tai no, herätysostoksina kotiin voi kyllä päätyä niitä -50% tuotteita, mutta harvoin ja kohtuudella. Puuronloput ja ruoanjämät pyrin aina käyttämään hyödyksi. Eli ei nyt ihan selitys uppoa...
Mä taas olen sellainen "Hei mitäs tuo on? Tuotahan täytyykin kokeilla "-ihminen :D

niin no sillon onkin varmaan fiksua pidättäytyä kauppaan menosta. :D Me taas ostetaan lähinnä perustarvikkeita ja kokataan itse niin ei tule hirmusti uusia ylläreitä eteen.

Me ainakin tyhjättiin pakastinta just, nyt siellä ei olekaan paljon mitään syötävää, leipää ja vihanneksia suurimmaksi osaksi. Tällä viikolla ei olla käyty ollenkaan kaupassa, viime lauantaina viimeksi. Ollaan toki kaksin. Vielä aiotaan venyttää kauppareissua ylihuomiseen, miehen lapset tulee viikonlopuksi mutta pärjätään siihen asti kyllä.

Kyllähän köyhäily sujuu kun hiukan miettii mitä kaupasta kotiin kantaa. Meillä 4 h perhe, ruokaan menee 300?/kk. Ja kyllähän sitä aina välillä voi sitten törsätä kun ei tavaksi tule :)

- Ei eineksiä
- Ei jogurtteja ja vanukkaita
- Ei mehuja. Hampaatkin tykkää
- Paaaljon perunoita ja juureksia, ne on halpoja vaikka vihanneksiet eivät
- Hedelmiä sen mukaan mitkä on tarjouksessa
- Lihaa/kanaa/ kalaa ks. edellä
- Tee keittoja, kestää pari päivää ja on edullisia
- Älä osta sitä kalleinta vaikka lisi parasta
- Suunnittele, suunnittele, suunnittele
- Puuro on tooosi hyvää ja terveellistä

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys kalasta:
Me ostetaan yleensä kokonainen (mutta pieni) kokonainen lohi tms. Voiko sellaisenkin pakastaa raakana?

Kyllä voi, kokonaisena, fileinä, medaljonkeina, annospaloina. =)

Kiitos vinkistä! Ei oikeasti ole tullut edes mieleen. Entäs sit ku kalan ottaa pakkasesta ja laittaa uuniin; annetaanko sen ensin sulaa vai pistetäänkö jäisenä uuniin?

Vaikka ei kai sitä jäisenä pysty edes kunnolla suolaamaan ja mausteita laittamaan. Me siis yleensä laitetaan lohi kokonaisena uuniin (no pään ja pyrstön ehkä otan pois, kun ei välttämättä ihan kokonaisena mahdu vuokaan). Sit olen suolannut sen ja täyttänyt sipulilla ja tillillä.

Minä teen aina viikon ruokalistan viikonloppuna. Katson ensin mitä kaapeissa on, mitä tarvitsisi käyttää pois (esim. ettei mene vanhaksi). Sitten kirjoitan kauppalistaan vain ne ainekset jota tarvitaan ruokiin. Kun on lista jossa on kaikki mitä tarvitsee, ei tule niin herkästi ostettua niitä 'tota saattaisin tarvita' tai 'toi näyttää hyvältä' tuotteita.

Miten pitkään säilytätte pakastimessa ruokia? Esim. raakana pakastettu kala?

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Kyllähän köyhäily sujuu kun hiukan miettii mitä kaupasta kotiin kantaa. Meillä 4 h perhe, ruokaan menee 300?/kk. Ja kyllähän sitä aina välillä voi sitten törsätä kun ei tavaksi tule :)

- Ei eineksiä
- Ei jogurtteja ja vanukkaita
- Ei mehuja. Hampaatkin tykkää
- Paaaljon perunoita ja juureksia, ne on halpoja vaikka vihanneksiet eivät
- Hedelmiä sen mukaan mitkä on tarjouksessa
- Lihaa/kanaa/ kalaa ks. edellä
- Tee keittoja, kestää pari päivää ja on edullisia
- Älä osta sitä kalleinta vaikka lisi parasta
- Suunnittele, suunnittele, suunnittele
- Puuro on tooosi hyvää ja terveellistä

mitä teillä syödään välipalaksi?

=)

Niin no toki ymmärrän, jos teillä tulee kulutettua tuollaisiin. Me ollaan aika askeettisia ruoan suhteen muutenkin. :D Ollaan kasvissyöjiä niin lihaa ei tartte edes miettiä. Ollaan oltu niin kauan köyhiä, et viinirypäleet ei tulis edes mieleen kuin juhlapäivinä. Muutenkin tilataan pääasiassa ruokpiirien kautta ruoka, kaupasta tulee ostettua lähinnä maitoa, hedelmiä ja joskus salaattia. Juusto on se meidän heikko kohta...

En miekään syö lihaa, mutta lapset kyllä. Ja tosiaan, normaalisti neljän hengen ruokiin on mennyt se 50e, jotenkin sekin alkaa tuntua paljolta, vaikka ei se ilmeisesti edes ole mahdottomasti. Täällä ei taida olla ruokapiirejä, eikä ketään tuttujakaan lähellä joilta saisi ostettua jotain. Jotenkin se kulutus on ollut kuitenkin sellaista.. erilaista. Siis katson kyllä muutenkin mitä ostan ja olen tarkka rahoistani, mutta voisi ajatella että siitäkin on vara nipistää.

Nyt kuopuksen syntymän jälkeen esimerkiksi ruisleivän ja karjalanpiirakoiden tekeminen on jäänyt tosi vähälle, vaikka niissähän tietysti säästäisi ison rahan. On niin "kiire" :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys kalasta osa2:
Kiitos vinkistä! Ei oikeasti ole tullut edes mieleen. Entäs sit ku kalan ottaa pakkasesta ja laittaa uuniin; annetaanko sen ensin sulaa vai pistetäänkö jäisenä uuniin?

Vaikka ei kai sitä jäisenä pysty edes kunnolla suolaamaan ja mausteita laittamaan. Me siis yleensä laitetaan lohi kokonaisena uuniin (no pään ja pyrstön ehkä otan pois, kun ei välttämättä ihan kokonaisena mahdu vuokaan). Sit olen suolannut sen ja täyttänyt sipulilla ja tillillä.

Kyllä se sulattaa kannattaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja z:
Minä teen aina viikon ruokalistan viikonloppuna. Katson ensin mitä kaapeissa on, mitä tarvitsisi käyttää pois (esim. ettei mene vanhaksi). Sitten kirjoitan kauppalistaan vain ne ainekset jota tarvitaan ruokiin. Kun on lista jossa on kaikki mitä tarvitsee, ei tule niin herkästi ostettua niitä 'tota saattaisin tarvita' tai 'toi näyttää hyvältä' tuotteita.

Miten pitkään säilytätte pakastimessa ruokia? Esim. raakana pakastettu kala?

Mullakin on ollut samainen systeemi melkein aina, siinä näkee helposti mitä pitää ostaa eikä mene niin paljon rahaa. Silti ollaan syöty tosi paljon kalliimpaa tavaraa kuin olisi pakko. Juu ja joskus ne kanankoivet saattavat olla pitkään pakastimessa kun jotain jääkin seuraavaksi päiväksi..

Kala on mulla yleensä max. 1kk pakastimessa.

niin no sillon onkin varmaan fiksua pidättäytyä kauppaan menosta. :D Me taas ostetaan lähinnä perustarvikkeita ja kokataan itse niin ei tule hirmusti uusia ylläreitä eteen.
Mä en osta eineksiä ollenkaan eli kaiken kokkailen itse. Mutta jotkut kaupat on mun turmioni...esim Sellon Cittarissa on usein sellaisia hedelmiä, joista en ole ikinä kuullutkaan. Sikamaiseen hintaan tietenkin, mutta pakkohan niitä on kokeilla :p

Tää oli tosi hyvä alotus, meillä on lapset sairaana ja olen kotona heidän kanssa. Nyt tuli innostus kurkkaamaan omaanki pakkaseen et mitä se pitää sisällään. Meitäkin on neljän hengen perhe ja kolmas lapsi toiveissa, joten vois sitä yrittää säästää ruuassa ja olla muutenki taloudellinen. Kun ihan liikaa tuppaa menemään ruokaa vanhaksi ja haaskoon. Tulipas energinen olo...

Meillä ollaan syksystä lähtien syöty pakastinta tyhjäksi. Nyt alkaa olemaan mehut loppu, samoin omenahillo. Kuivakaapissa ei ole kuin tarpeelliset.

Meillä köyhäilyruokana on:

mannapuuro+kiisseli (lasten suurinta herkkua)
peruna+jokin kastike
iiiso setti makaronilaatikkoa
iiiso setti jotain keittoa

Isomat satsit kaupasta on usein edullisempia. Ja sit vaan pienempiin osiin ja pakkaseen. Iso JUUSTOPALA ainakin meidän kaupassamme on halvempi. Senkin voi laittaa paloiksi ja pakkaseen. Ja päiväysvanhenevat tietty pakkaseen.

Onneksi (höpsöt) lapsemme rakastavat kaurapuuroa. Se kelpaa päivälläkin joskus ruoaksi. Maitoon keitettynä saa vielä lisää ravintoarvoa. Maito tosin maksaa..

Jos on lähiseudulla vihannes/peruna tms. tiloja, kannattaa rohkeasti soittaa tilalle. Myyvät usein tilan tuotteita edullisesti, jos joku tulee itse hakemaan. Eivät ilmoittele myynnistään yleensä silti missään.

Jos rahaa on vähän NIIN ei todellakaan ostella heräteostoksia.SE on fakta.Meillä ei ole autoa eli en voi tehdä ISOJA ostoksia jostain kaukana olevasta supermarketista kerran viikossa.Vaan ostan työmatkalla lasta pk.sta hakiessani.Onneksi ihan ok kauppa lähellä joka ei suuren suuri muttei pienikään. Eli kuskaan ruokaa aika monena päivänä vko.ssa sen verran kun jaksan kävellen kotiin kantaa ja EN todellakaan osta heräteostoksia.Listan mukaan ostan vain mitä siinä on.Olen yh.

Meillä on yksi pakastin täynnä hirven lihaa ja toinen jauhelihaa, joten aika kauan päästään ilman lihaostoksia.
Meidän köyhäilyruoka on iso satsi makaroonilaatikkoa ja perunat ja kastike.

Lihan puolesta ollaan omavaraisia(possua,nautaa,kanaa,kalkkua,lammasta)ja kesällä kasvatetaan lasten kanssa paljon itse vihanneksia,pottuja ja marjoja.Tykkäävät touhuta kun jokaisella oma kasvimaa: ).Kaupasta ostamme lähinnä talvisin hedelmiä,jauhoja ja jos löytyy 50% alenettuja tuotteita(maanantai täällä päin hyvä päivä käydä ryöväämässä kaupan hyllyt).Maito saadaan tilalta ja kananmunat.Tietysti eläinten ruokkimiseen menee myös rahaa ja töitä teettää mutta hullu kun on... leipoa haluaisin lisää mutta tällä hetkellä aamupahoinvointi ja väsymys on rajoittanut sen n 1 krt viikossa..normisti meillä olisi omat mehutkin vaan hallapirhana vei viimekeväänä lähes kaikki marjat: (((-se surettaa kun on yleensä ollu pakastin täynnä marjoja.
Oho tulipahan höpötettyä: )

meillä on sukulaispappa joka tekee itse säilykettä itse kalastamistaan kaloista. ja tuo sitten niitä AINA tuliaiseksi... lohta, siikaa, haukea ja muikkua. osaiskohan niitä alkaa käyttää, mitäs suosittelette? ne siis maistuu säilykekalalle, mut on kyllä parempaa kuin kaupan tuotteet.

Jaa, olisko joku sellanen mihin mä käytän kaapista jotkut linssinjämät ja hirssiä/kvinoaa tms. ja niiden kanssa porkkanaa ja tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia tms.

Muuten kauppaan menee kyllä kaikki rahat...

Yhteistyössä